Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

S88N interface

Gestart door Dirkh, 26 maart 2016, 21:08:21 PM

Dirkh

Een vraagje over de S88N interface, normaal lus je de modules door maar is het ook mogelijk zoals in onderstaande tekening een aftakking te maken op de bus ?
Ik heb al aan het zoeken geweest naar de specificaties van de interface maar tot hiertoe niet een duidelijke uitleg gevonden of dit mogelijk is.
De bediening van mijn baan komt aan module 4 en van daar kan ik dan verder lussen naar module 3, 2 en 1. Echter module 5 zit aan de andere kant en dan zou ik een verbinding naar module 5 moeten maken en nadien nog eens terug.
Als een aftakking mogelijk is kan ik gewoon met een enkele verbinding toekomen.


Geert

Dat is niet mogelijk Dirk,

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

Dirkh

Vreesde ik al, ik heb net ook de info gevonden op http://www.s88-n.eu/s88-rj45-en.html
Dan moeten we maar een andere oplossing zoeken.

Geert

Volgens de S88 bus standaard niet mogelijk, maar ik kan daar wel iets voor verzinnen.  ;)

Ik heb in een ander topic gelezen dat je besloten hebt om over te gaan naar digitaal. Informeer je eerst goed, desnoods via vragen hier, wat wel of niet kan. Je probleem had zeer gemakkelijk opgelost kunnen worden via LocoNet.


Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

PietB

Overstappen naar Loconet is lijkt mij het simpelste.
Maar ik zou het plaatje in Dirk zijn éérste post éérst wel eens willen zien, om daar een definitieve uitspraak over te doen.
grt Piet.

Dirkh

#5
Buiten de multimaus en de decoders is er nog niets besteld, dus wijzigen kan nog altijd.
Ik was enkel aan het zoeken naar een goedkope degelijke oplossing. Daarom ook hier de vraag wat mogelijk is met de S88N bus.
Ik kan het probleempje in mijn schema eventueel omzeilen door de de bezetmelders van module 5 via de DB25  connector (9 melders dus 10 draden) naar module 4 te leiden en dan daar aan te sluiten op de S88N bezetmelder. zo spaar ik ook nog twee S88N modules uit. Er is nog ruimte op de DB25 connector naar module 5 aangezien er enkel een 10 tal pinnen gebruikt zijn voor de sturing van de verlichting. Ook tussen module 2 en 1 is er nog plaats op de DB25 connector zodat daar ook dezelfde methode kan gebruikt worden.

LocoNet ben ik nog verder aan het bekijken. Er zijn ook zoveel verschillende mogelijkheden en systemen om digitaal te gaan. 
Op het eerste zicht lijkt loconet uitvoering met bezetmelders wel en pak duurder uit te vallen dan de S88N bezetmelders en vindt ik niet direct de mogelijkheid om de multimaus booster aan te sturen met de loconet interface.

oud blokschema :


nieuw blokschema :

efl045

Citaat van: Dirkh op 26 maart 2016, 21:08:21 PM
Een vraagje over de S88N interface, normaal lus je de modules door maar is het ook mogelijk zoals in onderstaande tekening een aftakking te maken op de bus ?
Zo?
http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_1201.pdf

stoomlokje

inderdaad , op deze manier op te lossen.

Saskia

PietB

Citaat van: Dirkh op 26 maart 2016, 22:31:56 PM
nieuw blokschema :
Je afbeeldingen zijn nog steeds niet te zien Dirk.

grt Piet.

Dirkh

Ik heb de afbeeldingen aangepast, hopelijk zijn ze nu te zien.

Gaspar

Ik zie iets vreemd op jouw schema; een multimaus aansluiting aan de booster. Normaal kan dat niet, tenzij je de centrale bedoelt. Aan die centrale kunnen met behulp van een splitter meerdere muizen aangesloten worden.
Veel succes.
 

Dirkh

Correct, ik bedoel de centrale.

ronaldk

Uhm... nee, je hebt het wel goed staan in je bericht. Guy maakt een denkfout.

Citaat van: Gaspar op 27 maart 2016, 11:19:08 AM
Ik zie iets vreemd op jouw schema; een multimaus aansluiting aan de booster.

Dat is normaal bij een multimaus-systeem. De multimaus zit aan de versterker.

Citaat van: Gaspar op 27 maart 2016, 11:19:08 AM
Normaal kan dat niet, tenzij je de centrale bedoelt. Aan die centrale kunnen met behulp van een splitter meerdere muizen aangesloten worden.

Bij een multimaus-systeem is de multimaus is de centrale. De versterker (booster) is toch echt bedoelt om de signalen van de multimaus versterkt op de baan te zetten. Via de Slave aansluiting kan je meerdere multimauzen aansluiten, alsmede ook andere XpressNet-apparaten. Je hebt alleen maar 2 uitgangen op een standaard multimaus-versterker en niet 3 zoals nu getekend is ;)

Groet Ronald.

Dirkh

Hoi , de derde aansluiting is de voeding.
Ik heb een aansluiting voor de master multimaus voorzien, 1 aansluting voor de XpressNet aansluting en dan de voeding en de output naar de sporen.
Aan de XpressNet module kan je dan eventueel nog een tweede multimaus aansluiten volgens wat ik heb gevonden.

ronaldk

De aansluitingen zijn niet zo goed te lezen. Het kan ook aan mijn ogen liggen ;) Je kan via de S88XpressNetLi en dan een splitter meer dan twee multimausen aansluiten.

Groeten Ronald.