Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Aansluiten Digikeysmodules aan Intellibox basic en Loconet

Gestart door FRACHRIFIE, 04 maart 2016, 13:47:19 PM

FRACHRIFIE

Gegroet,
Mijn naam is Frank en ik ben voor de eerste maal op dit forum.  Ik ben (her)beginner en wil mijn nog te bouwen baan met de pc besturen maar ook nog beperkt handmatig bedienen.  Ik ben al geruime tijd bezig met opzoeken wat ik hiervoor nodig heb en hoe ik alles moet aansluiten.
Ik heb een laptop met Windows 10.  Ik wil een IB basic aanschaffen en werken met Loconet en modules van Digikeys.
Ik ga Marklin 3-rail rijden.
Ik heb volgende vragen:
- Hoe sluit ik modules van Digikeys zoals de DR4024 (wisseldecoder) e.a. aan op Loconet ?  Volgens de handleiding ondersteunen zij enkel DCC en Motorola waardoor ik veronderstel dat een aansluiting op Loconet niet kan, of zie ik dat verkeerd ?  Kan dit niet, dan is mijn vraag hoe ik die modules kan aansluiten op de IB.  Achteraan de IB zijn aansluitingen voor Loconet, een booster, 6 aansluitingen voor rails, transfo en een programmeerspoor en nog een USB-aansluiting voor een pc.  Waar blijf ik met de draden afkomstig van de verschillende modules ?

- De baan moet gevoed worden door verschillende boosters op gescheiden baanstukken.  Ik heb begrepen dat de rails hiervoor volledig moeten doorgesneden worden.  Wat gebeurd er echter wanneer er een trein over die scheiding tussen de rails rijdt ?  Krijg je dan geen problemen met het doorverbinden door de sleper en de wielen van de loc ?

Indien mij iemand zou kunnen helpen dan ben ik weeral een eind verder.
Alvast bedankt,
Frank.   :) :-X




dani

voor dat laatste probleemke bestaan er Märklin "sleperwippers"  voor zowel M-, C- als K rail.
Di liften de sleper op en op het kantelpunt slaat hij ineens over naar het andere gedeelte.  Dat werkt prima.  En in principe kan je dat ook zelf maken.

Welkom trouwen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Bolje

Vele groeten,
Ronald

Geert

Welkom,

Je kan de module DR4024 gewoon mee aansluiten op de digitale voeding die ook naar de rails gaat. (ergens onderweg aftakken kan ook)
Uit het digitaal signaal MM of DCC protocol zal de module info krijgen hoe de servo aan te sturen.  LocoNet kan bij deze module niet.

Ik dacht dat een IB basic geen USB aansluiting heeft, wel een COM poort, maar een COM poort hebben de moderne laptops  dan weer niet!

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

USB naar RS232 omvormertjes zijn overal te koop hoor, dat mag geen probleem vormen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Je eerste vragen zijn blijkbaar al beantwoord  :)
Welkom op ons forum  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ben

Hallo Frank,

Je kunt jouw Intellibox rechtstreeks met een USB kabeltje aansluiten, een omvormertje of wat dan ook is niet nodig. Een driver voor Windows10 kun je hier downloaden: http://www.uhlenbrock.de/intern/20/ID5AE931-001.htm!ArcEntryInfo=0007.2.ID5AE931 Jouw PC besturingsprogramma (iTrain, Koploper etc.) kan met de Intellibox praten over het LocoNet protocol.

Over de DR4024 heb je al een antwoord. Let op: dit is een servo decoder dus niet voor de normale Marklin wisselaandrijvingen geschikt.

Als je wisseldecoders gaat aanschaffen kies dan voor Motorola of DCC, beide door elkaar gebruiken lukt met met een Basic centrale.

Terugmelding kan alleen over de LocoNet bus, er zijn verschillende merken terugmelders met LocoNet te koop, ook bij Digikeijs. Je kunt bij Digikeijs kiezen voor de eerste terugmelder op LocoNet en de volgende doorlussen via S88 bus, spaart je wat centjes.

Als je boosters gaat toepassen doe je alleen de middenrail scheiden bij de overgang, de spoorstaven mogen doorverbonden blijven. Check wel even welke boosters geschikt zijn voor de Intellibox, een goede keus is bijvoorbeeld de Power 4 van Uhlenbrock maar er zijn er meer. De booster 5033 van Digikeijs kun je niet toepassen met een Intellibox.

En sleperwippers heb je niet nodig, je treinen rijden netje over de scheiding. Zou ook een beetje raar zijn immers 2railers rijden ook niet met spoorstaafwippers. ;D

Succes.

Gr, Ben.

dani

Citaat van: Ben op 04 maart 2016, 19:14:47 PM
En sleperwippers heb je niet nodig, je treinen rijden netje over de scheiding. Zou ook een beetje raar zijn immers 2railers rijden ook niet met spoorstaafwippers. ;D
Zou dat dan een zoveelste "commerciële zet" van Märklin zijn ?  Ze raden het in elk geval wel aan. 
Of dateert het uit het analoge /  Delta tijdperk ? Ik vermoed dat laatste
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 07 maart 2016, 11:35:06 AM
Zou dat dan een zoveelste "commerciële zet" van Märklin zijn ?  Ze raden het in elk geval wel aan. 
Ja voor hun eigen meuk, die detecteert direct een fout als et twee stroomkringen gekoppeld zijn.
Citaat van: dani op 07 maart 2016, 11:35:06 AM
Of dateert het uit het analoge /  Delta tijdperk ? Ik vermoed dat laatste
Precies. In dat tijdperk zijn ze een beetje blijven steken.
Maar gelukkig hebben de hobbyisten zich uit dat moeras bevrijd.

grt Piet.

anne w

Märklin beveelt alleen sleperwippers, en ook scheidingen in de massa aan bij het combineren van bepaalde centrales en boosters, er is een prefect lijstje van Peter/Freak op het 3-rail forum, wellicht ook in de Wiki daar.

Heeft iets te maken met de verschikkende boostertypen, H-Brug of Common Ground, de LDT boosters DB2 (common ground) en DB4 (H-Brug) kun je volgens de fabrikant combineren, maar de ervaring, o.a. bij de MSG/Den Bosch, leert dat dat problemen kan geven.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

FRACHRIFIE

Gegroet allemaal,

Zeer hartelijk bedankt voor jullie uitleg.  Ik kan alvast weer verder.
ik probeer een en ander uit en indien ik problemen heb zien jullie mij weer verschijnen.  Kan even duren, moet even geopereerd worden aan m'n rug.

Tot dan ... en nog eens bedankt !

:)Frank ;)