MSM schaal-N actie 2016: de goederenwagen-poll

Gestart door Michiel, 27 februari 2016, 20:32:13 PM

Welk Belgische type schaal-N goederenwagen zou u willen kunnen kopen?

Gkklms - typisch Belgische gesloten wagon (type coli)
19 (65.5%)
Fal - Cockerill type zelflosser
3 (10.3%)
Ibces - Koelwagen type Stella Artois of Interfigo
1 (3.4%)
Rs of Rems - platte of lage boord wagen, of mogelijk containervervoer
3 (10.3%)
Shmmns/Shis - staalvervoer (voor staalrollen)
3 (10.3%)

Totaal aantal stemmen: 29

Stemmen gesloten: 26 februari 2017, 20:32:13 PM

SuSke

Citaat van: oebr op 02 maart 2016, 13:07:19 PM
Vermoedelijk hebben ze dan eerder naar de kost dan naar de esthetiek gekeken ;-)

Deden en doen ze toch altijd bij de NMBS  8) ::)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

AGP3D

Citaat van: railrunner op 28 februari 2016, 21:17:59 PM
Koen, wat betekent' geen positieve reactie'?  Niet geantwoord, of een negatief antwoord?  Ik ken Guy nochtans als een vriendelijk en goedlachse man.

Het goedendag,
Onze vriend Guy woorden helaas sinds 19 december in het ziekenhuis opgenomen.
Hij is met een tumor aan het brein bereikt, de behandelingen zijn lang en pijnlijk.
Daarom hebt u geen antword van hem.
Het zou gelukkig zijn om aan de vervaandiging van een NMBS COLLI samen te werken.

A.

marc goovaerts

Pour une mauvaise nouvelle ! Veullez-bien lui dire que 'la partie flamande' lui souhaite beaucoup de courage et de succès !

doomslu

Citaat van: marc goovaerts op 02 maart 2016, 14:06:27 PM
Pour une mauvaise nouvelle ! Veullez-bien lui dire que 'la partie flamande' lui souhaite beaucoup de courage et de succès !
+ 1
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 02 maart 2016, 14:06:27 PM
Pour une mauvaise nouvelle ! Veullez-bien lui dire que 'la partie flamande' lui souhaite beaucoup de courage et de succès !

+1

Steam.N

Citaat van: marc goovaerts op 02 maart 2016, 14:06:27 PM
Pour une mauvaise nouvelle ! Veullez-bien lui dire que 'la partie flamande' lui souhaite beaucoup de courage et de succès !

+1 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

bollen neus


59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

van zelfde wagen zou je ook nog een tijdperk 3 wagon kunnen voorstellen  :-\

Michiel

Op de site van Loco "cooltrain" staat deze foto van wat mij lijkt een oorspronkelijke Glms in houten uitvoering TPIII of eerder:  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG

#25
Het wagentype waar jullie over spreken is het type 2211.



Foto: Collectie F Maes

Helaas heb ik van dit wagentype maar één foto in de oeruitvoering. Dit is de uitvoering met houten planken als wandbekleding. Midden jaren 50 werden de planken vervangen door multiplex platen. De uitvoering met gladde wanden is algemeen bekend. De oeruitvoering heeft dus maar een tiental jaar rondgereden.
Mochten jullie opteren voor de colli uitvoering van deze wagen als startbasis voor het N-project dan wil dit zeggen dat het model niet in groene uitvoering uitgebracht kan worden. De groene uitvoering van type 2211 heeft enkel rondgereden met planken. Of zoals de foto toont in een speciale lichtgrijze livrei voor Konings Gist.

De colli wagens van de NMBS besloegen meerdere type reeksen. Naast het type 2211 maakt ook het type 2231 deel uit van het colli bestand. Beide reeksen zijn in Colli uitvoering moeilijk uit mekaar te houden. Een trucje is de hoekprofielen beoordelen. Deze van het type 2211 zijn breder naar onder toe. Bij de reeks 2231 was dit niet het geval.

Van de typereeks 2231 heeft hier recent een boeiend draadje gelopen:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23865.0.html


Steam.N

Plankenuitvoering lijkt me leuker dan de multiplex uitvoering ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Plankenuitvoering vind ik ook boeiender, maar die multiplex uitvoering (en ik die dacht dat het metalen wanden waren  ;D) is zo bepalend geweest voor het beeld van het goedervervoer bij de NMBS gedurende de tweede helft van de 20ste eeuw. Met een multiplexuitvoering bereik je een veel grotere inzetbaarheid, en dus ook interesse bij een grotere groep N'ers.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

loebaske

bemoei me er niet mee, maar ook de profiel afwerking is belangrijk...ooit heeft Marklin? de colli wagens op de markt gebracht, was geen zicht, puur niet realistisch, men wou Liliput achterna doen...voor mijn part dan maar de goede in men verzameling...en niet "het lijkt er wel op "


Dirky

in N-schaal zullen die profielen meer dan een gewone compromis moeten zijn! 't Is zelfs al moeilijk om in spoor 1 perfect te werken...