Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

oude geschilderde muurreclames in België

Gestart door GDE, 16 november 2015, 03:29:58 AM

GDE

Door de modeltreinhobby ben ik enkele jaren geleden begonnen met mij te interesseren in oude muurreclames . Aanvankelijk Emaille borden maar na een tijdje ook geschilderde muurreclames . Het gebeurde wel vaker dat er aan een overweg in de nabijheid van het station een zijmuur van een huis voorzien was van een muurreclame . Als jonge knaap was dat altijd iets dat ik zat te bekijken tot de trein aankwam . Omdat ik al enkele foto's had en er maar weinig op het internet over de Belgische muurreclames te vinden was heb ik een groep gestart op Flikr , https://www.flickr.com/groups/muurreclames/
Voor degene die op zoek zijn naar inspiratie voor dergelijke reclame om na te bootsen op de modelbaan of voor zij die eventueel zelf foto's daarover hebben en die willen delen is er de group oude geschilderde muurreclames in België .

Dirky


Michael

Geert tof dat je dit met ons deelt. Zelf heb ik helaas hiervan geen foto's maar goed initiatief.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

755philippe

Goed dat je dit met het forum wilt delen. Ik was onlangs toevallig of niet voor mijn projekt'je Atelier Tombroek muurreclame aan het zoeken voor de grote lege muur. Ik heb 2 mogelijke reklames gevonden. Nu kan ik mijn keuze wat uitbreiden.
Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

een cool onderwerp !
Ik ga eens checken of er in mijn buurt nog zijn.   Ik weet dat er  vroeger een paaar huizen waren waar nog van die schilderingen op stonden, maar die zijn ofwel afgebroken of overschilderd.

Ik hou mijn ogen open :-)

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

 

GDE

#8
Bedankt iedereen voor de leuke reacties. Ik hoop dat het aantal foto's van oude muurreclames in België blijft toenemen in de groep. Vermeldenswaardig is www.elve.net waar ook een aantal Belgische muurreclames op staan en ook op pinterest staan er hele mooie. Bij pinterest, zoek Frederic sonck  album; l ancienne Belgique publicitaire ;)

Havoc

Heb er net even terug een gefotografeerd. Kan ik je die doorsturen en zo ja, wat moet je eventueel weten? Niet heel duidelijk meer maar toch te zien dat het voor "Le Soir Illustré" is. Moest ik er nog tegenkomen wil ik je die wel doorsturen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

GDE

Johan je mag die sturen naar mijn mail via het forum als je die zelf niet op Flickr plaatst. Als je het dorp,  de straat en eventueel huisnummer weet waar je de muurreclame gefotografeerd hebt dan mag je dat altijd vermelden.  Ook uw naam indien gewenst plaats ik deze dan bij de foto.  alvast bedankt  ;)

Herwig

  [     vandaag in de zaterdagbijlage van de GvA:  artikel + foto's van email-reclameplaten  ( tentoonstelling Te Gent )   ]

Metpetergaathetbeter


GDE

Citaat van: Herwig op 28 november 2015, 21:14:33 PM
  [     vandaag in de zaterdagbijlage van de GvA:  artikel + foto's van email-reclameplaten  ( tentoonstelling Te Gent )   ]
Inderdaad Herwig, deze tentoonstelling staat ook op mijn verlanglijst. Zelf heb ik een kleine verzameling van emailleborden.  Voor onze modelspoor hobby zijn emailleborden best wel interessant afhankelijk van het tijdperk waarin uw baan zich afspeelt natuurlijk.  Ze waren niet alleen aan gevels te zien maar ook aan cafés,  winkels.... Meestal ergens vanaf de jaren 20 tot de jaren 60/70 kwamen ze veel voor.  Enkele boeken voor de Belgische liefhebbers zijn zeer interessant waaronder,  het Belgische geëmailleerde reclamebord isbn 2-930347-16-3 deze is me dunkt nog enkel in het Frans te verkrijgen. Ook Émaillerie Belge isbn 978-2-87489-168-7 en bieren 360 allen van weyrich edition.  Het voordeel van deze boeken is dat de emailleborden mooi gefotografeerd zijn,  voorzien van de afmetingen en datums. Ideale info voor de Belgische treinliefhebbers die tijdperk 3 of 4 a doen  ;)

Havoc

Goed om weten van die tentoonstelling, dat interesseert mij ook. Vind dat ook mooie dingen. Mooie boeken (maar vooral duits gericht) zijn de "2000 Plaques emaillées & tôles diverses" van Editions collections livres. Aangepast uit het duits (tekst onder de foto's in in het duits), origineel is van Jörgen Renk 1998. Verschillende delen, zeker 3.
Met vakantie voor onbepaalde duur.