Nieuws:

Nu in MSM 266 TEST: Fleischmann Vectron SBB | Vergelijkende test ROCO 2869 en PIKO 2870 | Minitrix sporen met betonnen dwarsliggers | Roco NS 1200 | Exact Train Villach

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Herwig

M2 in N - wie heeft die ook alweer geproduceerd, ooit?

Michiel

Deze zijn ooit gekocht bij MTE Blankenberge. Maar PB-Messingmodelbouw heeft er ook, maar dan als messing kits.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomlokje

Citaat van: Michiel op 30 januari 2026, 22:38:13 PMDeze zijn ooit gekocht bij MTE Blankenberge. Maar PB-Messingmodelbouw heeft er ook, maar dan als messing kits.

Paul is al een tijdje met de zaak gestopt, als je er nog iets van wil, zal je hem moeten bellen om te horen of hij het nog heeft liggen

Michiel

Ik heb net een berichtje gestuurd naar Paul met de vraag wat er nog bschikbaar is in schaal N. Ik ben benieuwd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Deze namiddag heb ik een probleem aangepakt dat al sinds het begin van de modelbaan een probleem was: de buitenste keerlus (oranje op de foto) was onberijdbaar. De oorzaken waren veelvuldig. Een wisselaandrijving van het emplacement erboven moest verplaats worden. De segmentovergang moest grondig aangepast en uitgelijnd worden. De puntstukken van de wissels moesten gepolariseerd gevoed worden. Een gebroken voedingkabel moest vervangen worden.

Na de hermontage van de dubbel keerlus werkt alles voor 90%. Bijna goed want de segmentovergangen geven toch nog af en toe problemen (stilstand of ontsporing). Maar al bij al een heel productieve namiddag.

Enige domper op de vreugde was de val van mijn poetstrein en super-loc (Een US E8 loc die overal door reed). Eigen fout, onvoorzichtigheid. Ze rijdt niet meer, defect. Er lijkt is ernstig verbogen of gebroken. Onderzoek moet nog uitwijzen wat er kapot is. Nu is de "nieuwe" Roco reeks 59 mijn trouw werkpaard in nood.

Michiel

Waarom reed deze loc zo slecht? Na onderzoek bleek de motor los te draaien in haar beugel. 'tja, dan is die moter-wiel-overbrenging niet zo denderen. Tevens een gebroken antislip-bandje. Dus het wobbelen is nu ook over. Alles bij elkaar rijdt ze nu een stuk beter. Nog wat aarzelend en soms wat knarsend, maar veel beter dan vroeger. Geslaagd onderhoud dus.

Gesloten cabine en nummer 26.005? Wie dacht dat dit correct was bij Minitrix? Nummer 26.101 had beter geweest, als museumloc dan.

Jappy

Wel mooi die machine! Heb zelf ook een Minitrix 52er liggen, maar heb die uit frustratie bijna tegen de muur gegooid vanwege het slechte rijgedrag!  :-X Mooi dat de keerlussen al terug deels werken.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

En een deel van die frustratie die we (ja, ik ook) hebben is omdat deze locomotief analoog heel zacht en soepel rijdt. Waarom het digitaal zo'n drama wordt, heb ik ook nog niet kunnen ontcijferen.

Gisteren heeft ie heel wat rondjes gereden. Het geluid is niet top (dikwijls scherp knarsend, dan weer daverend), maar rijden doet is nu vrij vloeiened, zonder het schokkerig en aarzelend gedrag van voorheen.

De vervangings-Micromotor voor deze Belg bleek helemaal niet te kloppen. Jammer, want ik was benieuw. De mannen van Micromotors hebben zich ergens vergist met modelnummers of zo. Minitrix heeft dan ook in de loop van de tijd een hoop versies uitgebracht van die BR52. Ik kan het micromotortje terug inpakken en terug sturen.

Michiel

Deze Minitrix type 204 (art. 51 2019 00) werd net gedigitaliseerd met een occasie Uhlenbrock 73416 decoder. Ik was benieuwd of de decoder het nog zou doen, maar ik heb geluk vandaag. De inbouw was vrij eenvoudig: alle passive componenten verwijderen, en draadjes van de decoder op de juiste plaatsen solderen. Nog twee draadbruggetjes en klaar.

Ze rijdt prima, vloeiend zonder haperen. Het ijken van de snelheid is ook net gebeurd. Ze is klaar voor de dienst.

Ooit verbouw ik het dak nog, want dat is toch wel het meest storende. Minitrix heeft een Nohab klakkeloos omgeschilderd in Belgische livrei. Leuk, maar net niet.

Het volgend project wordt dit typisch Belgisch treinstel hier versie '70. 

Jappy

Goed bezig dus zie ik! Ik heb zelf lang gezocht naar zo'n Minitrix maareuh....die zijn niet meer (betaalbaar) te vinden. Maar goed dat Kato dan maar de fakkel overnam! En leuk dat stelletje, heb de bordeauxrode versie ervan. Een geweldige aanvulling op het Belgische N-materieel!
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Michiel

Een nieuw, kort filmpje over de restauratie van mijn modelbaan naar anderhalf jaar verwaarloosd te zijn geweest.

Michiel

Terwijl ik afwacht wat mijn zoekertje naar Rosoft ServoSwitches oplevert, ben ik begonnen aan een nieuw projectje:

Michiel

Het motor-chassis werd verlengd opdat het past in de behuizing. Ook de kardanas moest verlengd worden. Dat heb ik gedaan met door de originele kardan in twee te snijden, en te verlengen door middel van een messing buisje.

Michiel

Stom! ik dacht dat ik nog decoders had liggen voor het groene tweetje (of klassiekske), maar het zijn allemaal functiedecoders. Daar rijdt de trein niet ver mee.

Dus toch maar even een paar extra decoders gekocht, zoals in het ander draadje al geadviseerd: een Doehler & Haass DP10MU-3, degelijke en kleine decoders voor een heel redelijke prijs. Het is nu wachten op levering...

Michiel

Weer een stapje verder. De decoders zijn aangekomen, en meteen ingesoldeerd. Dit chassis is klaar voor testrondjes.