Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

SuSke

Citaat van: sdz1976 op 17 oktober 2016, 14:46:50 PM
Heb ook genoten van het in het echt te kunnen aanschouwen!
Ook een paar fijne babbels met de bouwers gehad :)

Grtz,

Samuel.

+1
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Het was absoluut leuk om het eens in het echt te zien, maar jammer dat het zo laag stond.
Je foto's vanuit "echt oogpunt" zijn zo mooi, en nu was het te bekijken vanuit vogelperspectief. Zonde  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

Ja voor het mooi mocht het hoger staan, dat klopt. Komt straks helemaal in orde hoor, als er houtwerk met poten onder komt!

Metpetergaathetbeter

het mocht hoger gestaan hebben maar eerlijk gezegd ik ging er graag voor op mijn knieën ! ;)

TBCédric

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 17 oktober 2016, 18:59:52 PM
het mocht hoger gestaan hebben maar eerlijk gezegd ik ging er graag voor op mijn knieën ! ;)
Dat kan je wel zeggen! Heb ik meerdere keren gedaan en dat op beide dagen!
Een toffe babbel gehad met de twee heren(vooral Floris). Veel bijgeleerd, gehoord, nieuwe inspiratie opgedaan en er weeral wijzer van geworden.

En nogmaals: Op foto is het al indrukwekkend, in het echt nog véél meer. Ik denk dat ik van het hele goedje het meeste foto's heb genomen.

Floris, verwen ons wat meer en zeg dat je aub er een uitbreiding op zal maken.  ;)  :o
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michiel

Citaat van: Floris op 17 oktober 2016, 18:04:50 PM
Ja voor het mooi mocht het hoger staan, dat klopt. Komt straks helemaal in orde hoor, als er houtwerk met poten onder komt!
... met verlichting

Jouw creatie is er eentje met een magisch hoog waauw-gehalte. Jammer dat de magie op de expo niet helemaal over kwam, zoals Gerolf al aangaf. Maar met jouw bijna wekelijks updates van schitterende foto's op dit forum (ik hoop vuring dat je daarmee doorgaat) maak je dat gemis ruimschoots goed.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Toch best indrukwekkend wanneer je het live kan aanschouwen. Ik heb er met bewondering naar gekeken. zoveel details en realisme !
Het zal helemaal tot zijn recht komen wanneer het volledig klaar zal zijn daar ben ik van overtuigd.

Laat ons maar verder genieten van het vervolg van deze prachtige realisatie.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Floris

Geen zorgen jongens, prettige kijkhoogte, verlichting, achtergrond, dat komt er allemaal. Ja en nog een paar meter extra van die roestbende natuurlijk.  8) na alle reacties op de expo is de zin om door te gaan met dit project sterker dan ooit tevoren, dus binnenkort vast weer plaatjes!

Floris

Zo, tijd om maar weer es wat te laten horen. Afgelopen weekend druk zitten klooien om met het "halletje met de vrachtwagens" naar een show voor statische modelbouw komend weekend te gaan, een collega van me zit in dat wereldje en dat leek hem wel een leuk idee. Dus even een goedkoop A4-fotolijstje opgescharreld, wat zand, bestrating en rails erop, van alle bruggetjes en leidingen die dit gebouwtje in gaan ook een afgezaagde versie maken met in het geval van de bruggetjes ook interieur en met een maat van me wat groen klooien. De hele baan moet straks lekker mottige herfstsfeer krijgen, maar ik had ooit uitgevogeld hoe je vlinderstruiken moet maken en speciaal daarvoor een paar euro uitgegeven aan paarse woodlandvlokjes en als gierige hollander moet je daar dan toch wat mee, dus op dit kleine stukkie is het wat meer zomers en bloeit de zaak nog vrolijk.
Diorama in aanbouw, of eigenlijk voor het spuiten, aanbouw is feitelijk al gebeurd hier.

DSC_1685 by Floris Dilz, on Flickr

dan wat details... electriciteitskabels op een stuk ladderbaan. Paar draadjes 0,4mm en eentje 0,6mm erop geknoopt met een stukje enkele kopervezel uit een stukje snoer.
DSC_1677 by Floris Dilz, on Flickr

en proefpassen met een lopende band die er ook nog bij moest...
DSC_1678 by Floris Dilz, on Flickr

en nadat iemand al die kabels netjes heeft aangelegd pleurt een ander er natuurlijk altijd nog een draad heel zorgeloos half overheen...
DSC_1679 by Floris Dilz, on Flickr

wat detail aan de lopende band... motortje, andrijving, noodstopdraad.... de lopende band is een versmalde versie van de band met drie rollen naast elkaar, gewoon middelste rij rollen eruit gezaagd, nu misschien niet heel lekker in verhouding allemaal maar goed, dit ging lekker snel.  8)
DSC_1681 by Floris Dilz, on Flickr

En het hele zootje ingebouwd... er zit straks een dakje boven natuurlijk maar dan krijg je dr geen licht meer in voor de foto.
IMGP7473 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7475 by Floris Dilz, on Flickr

en iedereen die weleens iets aan urbex deed kent dit gruis met knisperende glasscherven, de verdwaalde brandblusser en het eromheen gewaaide vieze stuk afzetlint, want dat vind je in elke fabriek. (in nederland is het ook nog een bepaalde Gispen-stoel die altijd als laatste meubelstuk overblijft, maar goed, ik dwaal af)
IMGP7472 by Floris Dilz, on Flickr

vlinderstruiken in het zonnetje...
DSC_1686 by Floris Dilz, on Flickr
als volgt gemaakt: neem een bosje kwastharen-achtig spul dat als riet voor op modelbanen verkocht wordt, lijm dat onderaan aan elkaar met secondelijm, rits de haren met een mesje zodat ze wat gaan buigen en krullen, d, haarlak erop, grasvezels, meer haarlak, spuiten met revell 87 (warm grijsbruin), haarlak, blaadjes van Noch erop, beetje bleekgroene en volgroene door elkaar, meer haarlak , meer blaadjes, topjes van de takken wat houtlijm geven en paarse woodland-vlokjes erop die ik uit een stukje paarse woodland foliage geborsteld had.

de bekende tanks tussen de vlinderstruiken
DSC_1704 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1698 by Floris Dilz, on Flickr

deze kreet vind je her en der in seraing....
DSC_1694 by Floris Dilz, on Flickr

Goed, hierna weer verder met het echte werk. Uiteraard staat het gebouw los op het diorama en gaat dat dus straks weer uit elkaar, maar omdat ik het gebouwtje destijds wel aan alle kanten redelijk gedetailleerd gebouwd had is het wel leuk om het zo tijdelijk eens van alle kanten te kunnen bekijken. Zal mij benieuwen wat de tanks en vliegtuigen-jongens ervan vinden. Dit is toch wat anders dan het gebruikelijke één heel gedetailleerd voertuigje waar nog een klein beetje omgeving omheen zit dat je daar vaak ziet.

SuSke

Moooooi Floris, en die vlinderstruiken, simpel maar efficiënt gemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Wat heb je  weer keurig het verloederde sfeertje weergegeven Floris 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Woooooooowwwwwww ...   En toen was het stille ..............
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modelbaanHO

Bijzonder knap. De sfeer wordt heel goed weergegeven. Ik blijf met bewondering volgen.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske


Weer stijlvol modelbouw en mooi in beeld gebracht, dat is iets dat je niet kunt zelf fotograveren op een beurs,
je heb dan zoveel te bekijken dat je de helft vergeet vast te leggen...

gardevil

Denk dat je tussen de military guys best je mannetje zal staan.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?