Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM


Floris

Citaat van: anne w op 12 juli 2021, 10:35:39 AM
Beste Floris,

Ach ja, die Amerikaanse motoren lijken nog wel eens op elkaar, de slag van de Cummins is 12 mm korter, desondanks lijkt hij mij niet hoog genoeg in je lok, kijk op google nog eens naar de foto's.

Succes, groet, Anne W
Nou, ik zou zeggen, kijk zelf... Hier eentje met intercooler in de nummer 34, cilinderkop steekt net wat hoger dan de middenstang van t hekje... Als er dus wat aan mijn modelletjes mankeert is het eerder dat de motor nog wat te hoog staat.
IMGP3714 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3724 by Floris Dilz, on Flickr

en nog wat duidelijker, een onbekend kalf op een foto van Kristof Avonds, blok zonder intercooler:
cockerill kalf foto kristof avonds by Floris Dilz, on Flickr

Op zich is het ook logisch dat de motor vrij laag in de loc ligt, deze locjes zijn dieselhydraulisch, dus je moet met een fysieke overbrenging onder t machinistenhuis door, tis dan een stuk handiger om de motor laag te leggen zodat de krukas al ruim onder de vloer ligt. Bij een dieselelektrische loc is t handiger de motor wat hoger te zetten, want dan hou je rond de assen meer ruimte voor tractiemotoren en zijn motor en generator beter bereikbaar.

Floris

...en nog even de wieltjes genummerd en nog wat ander detailgerommel, paar decaltjes, beetje drybrush op t zwart omdat t dan wel vers geschilderd is, als er monteurs overheen lopen in een stoffige werkhal ist allang niet meer meer zuiver zwart natuurlijk.

Zag ook dat ik eerder al een paar plaatjes had geschoten voor t eea in de verf ging, nouja, plempen we die dr nog even tussen
IMGP4147 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4152 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4151 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4149 by Floris Dilz, on Flickr

En dan nu naar de kleurenplaatjes

IMGP4176 by Floris Dilz, on Flickr

en zolang de bovenkant van de koe nog los is nog maar even een plaatje van t interieur:
IMGP4175 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4173 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4171 by Floris Dilz, on Flickr

ook maar even wat smerigheid op de losse huif van t kalf gesmeerd

IMGP4168 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4169 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4170 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4172 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4165 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4167 by Floris Dilz, on Flickr

goed, dat was m weer voor deze week!

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jappy

Prachtig gewoon, leuk dat je die zo kan rondslepen.

Even een vraagje, waarom heeft een van die locjes een middenbuffer, zoals een smalspoorloc?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Floris

Zo'n koe-kalf-stel zat onderling aan elkaar met een normale schroefkoppeling met daaronder een middenbuffer. Ik vermoed dat dit zo gedaan is om de koppeling strak te kunnen aandraaien en dus onderling gebonk van koe en kalf te kunnen voorkomen en toch door heel krappe bogen te kunnen. Zijbuffers maken zo'n stel toch wat stugger qua bochtenwerk.

anne w

Beste Floris,

Nu is het beter zichtbaar voor mij, bij één foto IMGP 4469, lijkt het er sterk op dat er niets naar onder uitsteekt en dat is nou net de plek waar het carter bij Cummins en Caterpillar heel klein is.

Bedankt, groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Metpetergaathetbeter

trappen van vergelijking knap - (steeds) knapper -  (het meest)knapst en wat gaat er nog volgen een verdere/nog een trap van vergelijking?

guy holbrecht

gelukkig staat er op de locomotief een modelkoppeling, anders zou je gaan twijfelen of het realiteit of model is.

Gerolf

Citaat van: guy holbrecht op 13 juli 2021, 13:03:01 PM
gelukkig staat er op de locomotief een modelkoppeling, anders zou je gaan twijfelen of het realiteit of model is.

Inderdaad ... fantastische modelbouw alweer  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Plaatjes om van te smullen.  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Nou, deze week niet veel bijzonders, qua t grootste avontuur van t weekend was een door een paar wijntjes ingegeven idee om van arnhem naar utrecht te fietsen (wilde toch ooit nog es wat snachts fietsen en was in arnhem en had fiets bij me, dus waarom niet) dus wieger een paar boterhammen en wat limonade afhandig gemaakt en hoppa, gaan... Nou rij ik wel vaker zo'n afstand dus t zou niet zo'n probleem moeten zijn, maar als beentjes t bedtijd vinden na een paar uur dynamo aantrappen en je dan een beetje in een pikdonker bos met goed kramp in je poten staat rond te kijken en je nog 20 kilometer moet ist wel ff zo van uh ja, dit was wel een solide topidee.
Nouja, tis gelukt alleen heel veel zin in modelbouw was er toen niet meer, dus heb me maar beperkt tot wat stom werk dat nog eens moest gebeuren, zoals het stofzuigen van de hele baan (ging verrassend goed eigenlijk, nauwelijks schade) en alle doosjes met ooit gedemonteerde buisjes dr weer eens bij pakken en wat buizen op t cockerillterrein definitief maken. Heb een paar stukjes buis over, miste een paar andere die ik maar opnieuw heb gemaakt en nu dus een paar plaatjes uit een hoekje dat hier al een tijdje niet veel meer voorbij is gekomen.

IMGP4189 by Floris Dilz, on Flickr

*TOETER*

ach, wat leuk. een trein.

IMGP4201 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4187 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP4202 by Floris Dilz, on Flickr

goed, komende week hopelijk etswerk en dan meer nieuws over de diverse locjes. Daar had ik ook nog wat aan zitten prutsen, wat handgreepjes, toetertjes enzo, nouja, niet echt spannend maar t mot gebeuren.

Steam.N

Prachtig project, Floris.
Ik kijk uit naar de verdere ontwikkeling !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Alan On Track

Soms laat ik je werkjes eens aan mijn vrienden zien, en dan willen die me vaak niet geloven dat dit miniatuur is.  ;D
Modelbouw is een kunst