Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Steam.N

#285
Citaat van: Michiel op 17 juli 2017, 14:34:18 PM
.. verwachting hoog ....

Die woorden wegen zwaar op mijn schouders  ;)
Ik ga rustig aan op ontdekking in de pira-wereldm en probeer enkele (voor mij) nieuwe dingen uit.

Zo probeer ik eens een brug ik architectenkarton te maken.



Met nodige krasfouten (links), dus dit exemplaar is niet bruikbaar.
Het is een testje ivm werken met pluimkarton incl schildering en verlijming van meerdere schuimkarton-stukken Brug heeft een grotere dikte nodig, en ik wil zien of de naden zichtbaar zijn ná krassen en schildering).

Later maak ik dezelfde in gips, om de resultaten te vergelijken.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#286
Terwijl de brug even aan het drogen is (heeft een eerste kleurtje gekregen, ben ik een niveau gezakt:
Wat sleutelen aan één van de mockups van het Tenebrium ..



Voorlopig gaat het om een  evaluatie van vormen en ruimte: dat de stukken wat uit verband staan is op dit ogenblik niet erg.

Het is me al duidelijk dat ik bij de definitieve uitvoering ga vloeken met die kruisbogen ...
Maar ja, een mens moet al eens moeite doen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

apenkop

Wat leg je de lat hier weer hoog. Geweldige aanzet om die kruisbogen in te meten en ja dat zal niet gemakkelijk zijn om straks strak neer te zetten. Maar wat ga je er een plezier van hebben als het je gelukt is.  :P ik blijf dit volgen met open mond van verbazing
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Steam.N

Dank je wel, Rini.
Het ziet er nu helemaal niet uit, maar als in er binnenkort écht aan begin moet het in orde zijn  ;)

Ik zit op dit ogenblik te prutsen om die brug in architectenkarton de juiste kleur te geven  :-\
Donker ingekleurd (voor de voegen), en nu de rest aan het oplichten.  Lukt nog niet goed ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#289
Vreemd materiaal, dat architectenkarton, als het gaat om schilderen ...

Na de basiskleur, die er goed opging, ben ik gaan drybrushen om de stenen een lichtere kleur te geven dan de voegen:



De drybrush verf schijnt geleidelijk aan in het schuim te kruipen ...
In het midden van de boog zie je (als je goed kijkt) sporen van LightGrey en DeckTan.
Nochtans zag de muur er direct ná het schilderen er even licht uit als de rechter kant, waar ik uiteindelijk dan (rijkelijker) met Ivory gewerkt heb. 
Dat blijkt er precies beter opzitten.

Maar geef toe: zélfs dat rechtse deel geeft geen indruk van "kerker"-muren ...
Damn.  Schilderen is nooit mijn forté geweest ...

Ik probeer vandaag een gipsen versie ...

Voorlopige conclusie van de mockup van het Tenebrium:  zuilen moeten iéts verder uiteen, en de boogvorm moet wat gewijzigd worden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Jean,

heb je je architectenkarton eerst gecoat? Ik doe dit meestal met Gesso (Van Van Bleiswijk) uit den action.

Vormt een prima onderlaag.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

Neen, niet gedaan (heb geen Gesso meegenomen).
Zou dat dan de structuur van het schuimkarton dan niet teniet doen?

Ondertussen een ander testje gedaan:
In plaats van de volledige steen te drybrushen heb ik alleen de randen gedaan.
Resultaat lijkt me beter.
Ik ga bij een volgend stuk de basiskleur wat laten variëren, en dan die randen oplichten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Jean, je moet dat architecten karton goed verzadigen met de primer, ik gebruik een primer voor acryl verf uit de kunstbenodigdheden. Die verdun ik genoeg en dan goed laten intrekken in het karton. Dan kan je nadien verven zoals je gewoon bent met styreen , de verf zal er niet meer intrekken. Nadeel is wel dat door dat verzadigen het wel enkel uren tot een dag duurt eer alles is gedroogd en je kan beginnen met de volgende lagen. Maar op deze manier blijft de structuur behouden.

SuSke

een goede primer is het toverwoord Jean, maar er zijn er al enkele andere die dat gezegd hebben.

je kan ook andersom gaan werken en de methode van Rik toepassen, nl eerst je eindkleur aanbrengen in en de mousse verzadigen en daarna de boel verdonkeren met washes waarna je na het drogen die washes terug wegschuurd en de eindkleur terug boven komt.
Daarna kan je dan nog andere effecten aanbrengen en de nodige pinwashes voor de kalkstrepen en waterinsijpelingen voor de kerkermuren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Veel info ... waarvoor dank  :)
Dus nu veel experimenteren ...  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#295
Schildertestjes lopen ...

Ondertussen eentje die me wel aanstaat (links):



Moet nog beter, maar een goed startpunt  :)


Plaaster brug en enkele zuilen zijn gegoten.  Morgen kraswerk  :)
Morgen ook eens starten met mijn foto's wat kleiner te maken.  Opladen lijkt redelijk traag te gaan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Zo heel,,  ik was dit draadje uit het oog verloren, het is een lust voor het oog, prachtig, man, wat een werk en ewn schoonheid ;) ;D

Steam.N

Dag Wim !  Welkom terug.
Geen wonder dat je dit draadje vergeten was: zoveel stof als er op lag ...  ;)

Vandaag sinds lang alweer het mes in de plaaster gestoken.
En direct komt dat speciale gevoel terug op: iets verborgen komt (terug) in het daglicht ...
Dat geeft een kick !



Straks staat hier de eerste zuil recht  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Snel de grootte van de foto's aangepast.
Hopelijk versnelt het de schermopbouw ...  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Eerste zuil heeft zijn vorm gekregen :



Nog de vertikale sporen wat wegwerken ...
Eerste van meerdere, of het moederstuk voor een mal ... weet het nog niet ...


Voorbeeld:



Geslaagd  :)


Nét op tijd klaar om nog een aperitiefje te gaan drinken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }