Semi-scratchbuild: Belgische Staat stoomloc type 10 in N

Gestart door Michiel, 05 december 2014, 19:28:18 PM

Michiel

WAARSCHUWING! Niet voor gevoelige modeltreinliefhebbers!  ;D

Bedankt voor al jullie tips en de bezorgdheid dat jullie toonden! Geweldig! Het lossolderen leek me te risicovol, en na rijp beraad met mezelf besloten we om er de zaag in te zetten! Na 10 minuten voorzichtig zagen stond te cabine los van de vuurhaard, maar nog vast op de omloopplaat. Met een schuurpapier werd de zaagsnede weer gladgeschuurd en met een sergant werd de cabine iets naar voor gekanteld. Alles werd weer vast gesoldeerd en zie! De cabine staat een heel stuk rechter. Operatie geslaagd, zou ik zeggen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 29 december 2014, 12:10:31 PM
Michael,
Misschien weet je dat wel,maar ik wou je nog even meegeven dat er een soort soldeertin bestaat die smelt bij zeer lage temperatuur(bvb PB heeft dat in zijn gamma),
Dit leent zich uitstekend bij zulke werkjes,je kan er mee solderen zonder dat het andere soldeersel smelt door de warmte

Daar is het nu wat laat voor, Rudy.
Dan had Michiel die cabine eerder al met een lager-smeltpunt-soldeertin moeten vastzetten

Een WSA is ideaal om plaatselijk heel heet te solderen en de rest ongemoeid te laten
Met een "gewoon" soldeerstation - dikke punt en zo heet mogelijk - is het zeker ook te proberen

Al gemaakte soldeerlassen kan je eventueel koel houden en/of fixeren (klemmetjes, plakband, ...)

EDIT: Terwijl ik dit typte is het blijkbaar al gelukt. Prima !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

Vele groeten,
Ronald

SuSke

Plastisch chirurg Michiel heeft zijn zaag- en soldeerkunsten weer even ten toon gespreid :) 8)
Knap gedaan Michiel
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 50 jaar MTD - Hangar 27, Edegem op 18 & 19 Oktober 2025
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Steam.N

Aaaarrrggghhhhh ... pijnlijke operatie ... moedige beslissing !
Maar operatie is absoluut goed gelukt !  8)
Proficiat !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Schitterende reparatie, je moet wel lef hebben om daar een zaag in te zetten.
Dat ziet er veel beter uit.
Voor die spatborden, styreen gebruiken voor de zijkanten en met secondelijm monteren.

Michiel

Net even tijd gehad om langs de rechter zijde te zijkanten van de spatborden aan te brengen. De secondelijm moet nu goed uitharden, en daarna met wat putty de zijkanten mooi haaks en recht afwerken. Ik gebruikte steeds Miliputt, maar die blijkt erg snel uit te drogen (na een paar jaar). Is er een beter merk? Of koop ik toch maar weer een doosje Miliputt?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rangeerduivel

Millyput heeft ook een tube die binnen een kwartiertje uithardt bij kontakt met lucht.
Het is ook fijner dan de stick's die je moet mengen en wordt beenhard.

;)

Michiel

De sticks van Milliputt worden ook beenhard, maar het probleem is bewaring. Ik gebruik zo weinig dat ik na een paar jaar de doos met de 2 haast volledig sticks kan weggooien wegens opgedroogd. Ik heb de truuk met de microgolf en water al toegepast, maar het is niet hetzelfde. Wat doet de tube nadat  je hem een keertje hebt gebruikt? Hoelang blijft die goed? Is er een alternatief merk dat beter bewaard?

loebaske

Ken die ziekte, men zou beter kleine verpakkingen op de markt brengen, maar ja...men heeft liever dat men het weg gooid, zo kopen we dan andere...of....aankopen met meerdere collega's....

Ik bewaar die in plastiek kokers, die kokers komen van de Aldi, regelmatig kan je daar ook zoiets als Milliput kopen (veel minder kwaliteit) maar die zitten in een koker en die gebruik ik dan om de Milliput in te bewaren!!!!

Dirkh

Hoi Michiel ik gebruik de putty van tamiya, die tube is ondertussen al enkele jaren oud en nog steeds goed verwerkbaar. Enkel al ik de tube terug opendoe na lang niet gebruikt te hebben moet ik de het eerste beetje wegwerpen omdat daar soms brokjes tussen zitten.

Rangeerduivel

Citaat van: Michiel op 30 december 2014, 16:06:19 PM
Wat doet de tube nadat  je hem een keertje hebt gebruikt? Hoelang blijft die goed?

Ik bewaar de sticks al jaren in een plastic zakje met knijpsluiting en de tube met schroefsluiting gewoon in de bureaukast op de treinkamer,ze zijn beide nog als nieuw,
secodelijm echter moet ik reeds na een half tubetje weggooien!

;)