Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

AMSAC Modulebaan - "Lemur"

Gestart door OlivierV, 05 december 2014, 15:07:14 PM

krisds

prachtige foto. Ik moest twee keer kijken voor ik doorhad dat de bovenleiding ontbrak. Puik werk.

Michiel

Prachtige foto, van een loc in z'n mooiste livrei (persoonlijk oordeel), op een even mooie baan. Maar nu "verlichting" een hot topic is, stel ik me toch de vraag wat de oorzaak is van de gele zweem op de foto. Is het licht geel/groen achtig, of heeft het fototoestel het licht fout gecompenseerd (vb. verkeerde instelling van lamptype)
Ter vergelijking een gecorrigeerde foto zonder de gele zweem, maar nu mogelijk met teveel rood in de donkere partijen. Maar hoe-dan-ook, de vraag is wat lijkt je de oorzaak is van het gelige licht op je (prachtige) foto?  ;)
"verlichting"
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

misschien kan dat liggen aan het feit dat de ledjes net iets teveel licht gaven.Misschien kan doordat de baan vrij hoog opgesteld stond de verlichting in onze wagon(clublokaal) de foto parten speelt :-\

OlivierV

#318
Er hangen warmwitte leds onder deze fries, we hebben er ook ergens koudwitte, maar dan moet eerst een bepaald persoon eindelijk eens werk maken van het opkuisen van de "bibliotheek", 't kan niet allemaal door die vriendelijke en actieve/bezige ondervoorzitter gedaan worden.

Een foto verschilt ook per pc-scherm, ik heb hier 2 Samsung 226BW's voor mijn neus staan (relatief oude schermen), maar op beide schermen toont de foto anders.
Het is misschien iets te gelig, dat wel ...

Of de TL-verlichting van de bar de foto parten speelt zoals Peter beschrijft weet ik niet direct ... Het zou zomaar kunnen. Desnoods draai ik hem nog even door de photoshopmolen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#319
Vandaag met Rudy weer werkendag op de club!

Hier werden met behulp van afgietsels van Dirk de muren naast de halte weer hersteld zodanig dat de rivier mooi doorloopt op de volgende bak en aansluit op het grasveld waar nog vele struikjes in moeten komen.

Meer samenhorigheid by AMSAC Ghent, on Flickr

Deze bak had nog geen afgewerkt voorkantje waardoor alles mooier presenteert. Er was wel nog een spleetje, dit heb ik even opgevuld met gips. zodanig dat het mooie houtwerk van Rudy mooi aansluit op het reeds aangebrachte landschap!

Afwerking van een bak by AMSAC Ghent, on Flickr

Friezen maken is 1 ding, je moet ze natuurlijk ook nog schilderen, dit werd buiten gedaan. Het zal de baan een mooi uitzicht geven.

Tevens werd ook het montagesysteem aangepast zodanig dat de friezen mooi fijn kunnen afgeregeld worden. Dit met vleugelmoeren en lange bouten die door een oog gaan ipv het haakje dat vroeger aan de achtergronden hing. Zo komen alle friezen mooi op gelijke hoogte te hangen.
Een eenvoudig en simpel systeem dat samen met clublid Rudy werd uitgedacht.

Friezen geschilderd by AMSAC Ghent, on Flickr

Maandag kwam het euvel aan het licht dat je de aluminium constructie nog ziet zitten. Oplossing hiervoor is een hemel die dan direct ook het strooilicht uit de zaal tegenhoudt.

Deze hemel werd voorlopig ook wit geverfd, het is later de bedoeling om op zowel hemel als achtergrond een waas van lichtblauw met wit te spuiten met airbrush.

(licht niet optimaal op dit moment)

Geschilderde fries + prototype hemel by AMSAC Ghent, on Flickr


Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#320
Ons nieuw lid Maurice volgt (reeds geruime tijd en met mooie resultaten) schilderles in zijn vrije tijd, dat is er aan te zien. Samen met hem als leermeester zeg maar begon ik gisteren aan de hemelsblauwe achtergrond.

Volgende week gaan we er nog met een waasje wit overheen om het nog wat te dempen en nemen we het groen onder handen. Zodoende zijn de achtergronden eindelijk klaar.

Na wat observeren van hoe Maurice te werk ging nam ik dan de grove lijnen tot mijn rekening waarna Maurice volgde met kleine nuances en details aan te brengen in het hemelwerk.


De schilders by AMSAC Ghent, on Flickr

Dagdag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

#321
Citaat van: OlivierV op 27 juni 2017, 12:00:42 PM
volgt nog schilderles in zijn vrije tijd, dat is er aan te zien.
gewaagde uitspraak :-\ met deze uitspraak kun je op 2 verschillende manieren interpreteren ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 27 juni 2017, 14:58:30 PM
Citaat van: OlivierV op 27 juni 2017, 12:00:42 PM
volgt nog schilderles in zijn vrije tijd, dat is er aan te zien.
gewaagde uitspraak :-\ met deze uitspraak kunnen je op 2 verschillende manieren interpreteren ;)
Positief bedoeld uiteraard, hij toonde mij reeds enkele foto's van zijn werk thuis, ik spreek altijd positief ipv iets te bekritiseren zonder er zelf veel van van af te weten. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske


Zijn toch altijd dezelfde die aan het werken/knutselen zijn  ;)

Koen

Goe bezig, Olivier.
Ik kom bij jou schilderlessen volgen  :).

Laat maar weten wanneer jullie nog eens tentoonstellen. Ik wil graag het resultaat wel eens live komen bekijken  :).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Citaat van: loebaske op 27 juni 2017, 18:57:51 PMZijn toch altijd dezelfde die aan het werken/knutselen zijn  ;)

Die staan wat te schilderen - iets dat Suske "bij ons" ook vaak doet  ;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Ere wie ere toekomt het is wel onze  Olivier die drijvende kracht van/aan de baan is  8) ;D ;)

OlivierV

#327
Allemaal al bedankt voor de positieve commentaren op ons werk.

De volgende opendeur zou doorgaan op 8 oktober, aankondiging volgt nog nadat ik een affiche voor hier op het www in mekaar gebokst heb.
Thema wordt NMBS jaren '70 op de beide banen van de club en we proberen uiteraard ook nog weer een gastbaantje (misschien 2) uit te nodigen, maar meer volgt later bij de aankondigingen.

Na 6 dagen Rock Werchter als Crew (dat is vrijwilliger zijn en regelmatig de kans krijgen om wat optredens mee te pikken) half verwaaid op club geraakt ben, begon ik maar met verder werken aan de achtergronden.

Rik verwijderde eerst nog even wat borstelhaartjes, dit werd tijdelijk bijgewerkt met blauw (ook wel gekend als de blauwe konijntjes volgens sommige clubleden). Die worden dan volgende week weer bijgewerkt zodat het weer mooi in het geheel past.

Verder ben ik begonnen met een lichte witte waas op de rechter- en aangrenzende achtergrond, alsook het schilderen van het achtergrondgroen. Tot nu toe heb ik vrij bevredigende resultaten geboekt.

Evolutie achtergronden by AMSAC Ghent, on Flickr

Af en toe het geleverde schilderwerk presenteren vind ik zeer belangrijk, het geeft een beeld of je wel of niet goed bezig bent.

Tot nu toe valt het reuze mee, enkel motet de hemel nog heel wat helderder gemaakt worden zodat de overgang aan de naad minder bruusk wordt.

Op de achtergrond is de uiterst linkse bak nog te zie, daar gaan we na deze bak binnen een week of 3 mee verder.

Presentatie hemel + achtergrond by AMSAC Ghent, on Flickr

Toedeloe
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

mahtoska1

Zeer mooi!
Wat voor soort verf wordt hiervoor gebruikt?