Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Kermisattraktie-eendjes vangen

Gestart door 755philippe, 19 juli 2014, 10:02:16 AM

Dirkh

Laat maar iets weten als je er niet uit raakt. Dan spreken we nog wel eens af.

Gerolf

Een H-Brug is de meest veelzijdige methode om de snelheid van een motor in twee richtingen te regelen, maar is elektronisch iets complexer.
Met een relais om de richting om te keren en een PWM-regeling vanuit een µC (of OC32) kan het ook. Let er wel op dat je OC32-uitgang die zwaardere motor aan kan !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

De methode van Gerolf kan ook en is eigenlijk goed gevonden, 1 uitgang om een relais te sturen om de richting te bepalen en de tweede uitgang die je gebruikt om de snelheid te regelen. Alles hangt af van de motor, als die niet teveel stroom nodig heeft kan je de interne H-brug van de OC32 gebruiken en is het nog gemakkelijker, gewoon de motor tussen 2 opeenvolgende pinnen aansluiten en een source en sink driver in de oc32 steken, beetje configureren en klaar is het.
Als de motor teveel stroom vraagt, kan je altijd een zwaardere transistor aan de uitgang van de OC32 hangen en zo kan je de snelheid nog regelen, de relais dient dan nog om de draairichting te bepalen.

755philippe

Hallo,
Na de spiegeltent een tijd terzijde gelegd te hebben het projekt hervat. Al de elektronika is aangepast en werkt. Er is : muziek, beweging en lichtspel.
Heb enkele viessmann parklantaarns gekocht, uit elkaar gehaald en geschilderd. Er komen nog enkele foto's voor het eindresultaat.
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,
Beloofde foto van de lantarenpalen. Ze zijn aangesloten maar door de lichtinval lijken ze weinig licht te geven.

     

Overige foto's volgen nog.
Mvg

755philippe

loebaske

Toch best geslaagd, trouwens denk dat het meer dan voldoende licht zal geven, te bedenken dat er op de modelbaan meestal
veel te fel licht aanwezig is tegen over de realiteit...

755philippe

Hallo,
Na wat zweten en zwoegen is het me toch gelukt de spiegeltent werkend te krijgen. Dank zij hulp van een vriendelijk forumlid is de elektronika ook gelukt om de motor of dansende figuren synchroon te laten bewegen met de muziek. De spiegeltent wordt gestuurd door de OC32 en Koploper en is volledig digitaal.
Even zijn mogelijkheden opsommen :
-Looplicht met 88 leds kan aan/uitgezet worden naar keuze
-Binnenverlichting aa/uit
-Led aan de ingang of kassa aan/uit
- 2 spots in de nok van het dak
- Buitenverlichting met 4 lantaarnpalen aan/uit
- motor aan/uit
- motor links/rechts
- motor zonder muziek
- motor en muziek
- muziek zonder dansende figuren
- Spiegelbol wordt ingeplugd in het midden en draait samen et de motor (niet zichbaar op film even eruit gehaald)
Bij de binnenverlichting zijn er 2 lampen die niet aan zijn maar die werken wel maar had te weinig stekkers.
Had nog wat pech gehad bij de plaatsen dat de dunne draden (17mm) regelmatig los kwam maar dit is opgelost.
Moet nog een 50-tal Preisers schilderen die op weg zijn naar de tent.

Nu de foto's en fimpjes.

     

     

     

     

     

Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomlokje

weeral iets om , bij wijze van spreken , de vingers van af te likken , :P :P
echt top, ik wou dat ik ook zo handig was. :'( :-[

755philippe

#99
@stoomlokje
Ik ben ook niet de handigste het is gerealisserd met veel vallen en opstaan. Heb bepaalde zaken wel enkele malen moeten opnieuw doen maar ben wel tevreden dat het mij gelukt is. Was voor mij ook een goede leerschool. 8) 8)
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,

Heb besloten om een nieuwe kermisattraktie te beginnen. Ik zou als attraktie een kraam willen maken waar je eenjes kan vangen. Dit alles zou gemotoriseerd worden zodat de eenden zoals in het echt rondjes zwemmen. Allicht weeral een aansturing voor de OC32.Er komt ook binnenverlichting en enkele lichtjes aan de buitenkant die wat knipperen. Of ik die eenden kan laten ronddraaien weet ik nog niet of dit gaat lukken. De eenden worden getekend met het programma inkscape en vervolgens op een doorschijnende folie geprint om dan uit te knippen.
Moet nog even zien want had wat problemen met de transparant in de printer want die blokkeerde elke keer. Misschien andere printer aanschaffen. Zal vandaag of morgen eens foto's posten.
Mvg

755philippe

755philippe

Hallo,

Even de foto's van het projektje in wording :

               

Wordt vervolgd...

Mvg

755philippe

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Ben je van de "Gerolf-bacterie" gebeten Philippe ??  ;) ;) :))

Ik ben ook benieuwd wat je er van gaat maken
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }