Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Wat is modelbouw?

Gestart door Michiel, 08 juli 2014, 18:17:09 PM

Michiel

Edit (doomslu): Dit is een afsplitsing van een discussie in het draadje over NEEB van Jean.

Herwig schreef:
M. Claude Tonga etst geveltjes vanaf foto's, dacht 'k te begrijpen.
Jean tekent de N-gevels op de computer, niet ?
Sommigen zullen problemen hebben om het één en/of het andere nog als zuivere modelbouw te beschouwen.
Anderen vinden het een logische en best te waarderen evolutie, met prachtige resultaten.

(er was in 't verleden ooit commentaar op een tram-N-baantje (Ninove ?) waarvan de huisjes gekleefde fotoafdrukken waren ...)

De reactie van Jean:
Inderdaad een interessante opmerking, die zijn afzonderlijk draadje verdient !

Persoonlijk vind ik dat ik aan het modelbouwen ben, waarbij het etsen alleen als techniek gehanteerd wordt.
Idem kun je zeggen van technieken als laseren en 3D-printen.

De tijd die ik aan het computeren besteed, voel ik echter niet als modelbouwen.
Het geeft me (op dát ogenblik) ook niet de voldoening die ik heb als ik styreenstukjes met mekaar verlijm ...
Maar eens het resultaat uit het etsbad komt ... klopt mijn hartje ... en bouw ik lustig verder  ;)

En dit is van Michiel:

Zelf heb ik ook stilgestaan bij deze vraag. Ik verkeerde een beetje in de dualiteit tussen: "hoe modelbouw ik het mooist", en "hoe modelbouw ik het liefst". Het heeft wat tijd gekost om mezelf te positioneren in deze tweestrijd.

Mijn mening is dat modelbouw onafhankelijk is van de techniek, technologie of gebruikt materiaal, zolang het model reëel is, en niet virtueel blijft als een ongrijpbaar computerontwerp. Het moet tastbaar zijn, een fysieke creatie. Hoe men tot het resultaat komt is in feit eender.

Tegenwoordig kan met hulp van computer en/of fotografie (etsen, laseren, 3D-printen,...) veel fijneren en mooiere dingen maken dan met de hand, vooral wanneer het erg klein en fijn werken wordt. En ik bewonder de modelbouwers die deze techniek onder de knie krijgen en dit gebruiken om tot hun creaties te komen.

Maar ik hou het voorlopig op gezellig vingerwerk. Daar vind ik  nog het meeste plezier in. Ik haal nooit de kwaliteit van boven aangehaalde technieken, maar dat stoort me niet echt. Ik zoek om met traditionele technieken de impressie, indruk en uitstraling weer te geven van het grote model, zonder te veel in detail te gaan.

Wat Jean hier brengt is zonder meer modelbouw van hoog niveau. Hij heeft dit bereikt met koppig doorzetten, fijnzinnig gevoel voor detail en de wil om grenzen te verzetten om aan zijn eigen hoge eisen te voldoen. Modelbouw van de hoogste plank.

Maar Herwig's vraag vind ik ook een draadje waard.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

raf

ik kan Michiel volgen
ik denk ook dat jean zijn technieken wel mooi zijn maar op een grotere schaal gaan tegen vallen.
de paar 10/0 mm die nodig zijn voor nu de voegen gaan in HO veel dieper geëtst moeten worden en dan ga je meer onder etsing krijgen.
maar als de ets straat hier is aan gekomen dan ga ik het toch proberen
maar dan met print plaat (omdat ik er veel van heb)en dan kan ik niet door etsen maar de overschot wel weg frezen
met mijn machientje geen probleem

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

marc goovaerts

Na een carrière als grafisch ontwerper vind ik het niet meer als logisch om ook bij modelbouw de meest praktisch middelen in te schakelen die op dit moment beschikbaar zijn. Computer, etsen, 3D-printen...
Waarom niet ? Omdat het geen modelbouw zou zijn ?

Ik heb hier nog een boekje van mijn vader liggen, 'Chemins de fer, modèles réduits'. Uitgave 1956. Waar ook de rails zelfbouw zijn.
Maar wie doet dat nog, een enkele uitzondering niet te na gesproken  ;)

Zouden al diegenen die kant-en-klare locs, bouwpaketten van huisjes, Preisertjes, autootjes etc. kopen nu geen modelbouwers meer zijn ?
Wat we in de winkel kopen is nu ook gerealiseerd na urenlang computerontwerpen.

Herwig

De inhoud van die fabrieksdoosjes moet uiteindelijk nog steeds wel samengebouwd/gekleefd worden, dus dit blijft modelbouw, misschien ?
En, wat is het verschil:      1.  een mooi zelfgeêtst, origineel geveltje tonen op een baantje .
                                          2.  reeds voorgebouwde dingen van bijvoorbeeld Hornby, Add On Parts, e.a.  gebruiken . ?

((Nog een) Steentje in Kikkerpoel...)

Steam.N

Belangrijkste is dat we plezier maken, en de doelstellingen halen die we onszelf vooropstellen.
Weze het met de meest moderne middelen, of op de manier waarop het honderd jaren geleden gebeurde.
Vereiste behendigheden, maar ook de optredende problemen, zijn verschillend !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Hoe je er toekomt iets te bouwen is niet belangrijk, de definitie van modelbouw kun je zelf invullen !

Uiteindelijk is het resultaat het belangrijkste, geheel zelf bouwen, met hulpmiddelen, ervaring van jezelf of anderen en het zoeken naar oplossingen, het luisteren naar ideeën van anderen dit alles kan resulteren in fraaie kunstwerkjes !

Groeten Peter ;)

Herwig

Zou een modelbaan(tje) met een historisch verhaal erachter, niet steeds een meerwaarde bieden ?
Als moderne hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld etsen, helpen om dit aanschouwelijker te tonen, is het een gebruik, géén misbruik....

Tjalling

Voor de één is het verhaal een meerwaarde, de ander kijkt uitsluitend naar de gebruikte technieken, of naar het kleurgebruik, of naar de zichtlijnen, of naar de compositie.

We zijn er wel vrij snel over eens wat een model is.

De definitie van modelbouw wordt dan volgens mij het maken van dat model.

Welke technieken daarvoor gebruikt worden is aan de bouwer. Dat maakt het zo leuk in deze tijd met modelbouw bezig te zijn: er komen veel technieken onder handbereik van hobbyïsten, en je kunt er met veel verschillende collega's over praten en ervaringen uitwisselen. Dat brengt naar mijn idee de kwaliteit van werken van veel mensen sneller omhoog dan 20 jaar geleden ooit voor mogelijk gehouden werd.

Groet,
Tjalling
 

Martin Welberg

Waarom zou je de middelen niet gebruiken als ze er zijn, elke techniek is in mijn ogen toepasbaar voor de modelbouw als het beoogde doel ermee bereikt kan worden..

Havoc

CiteerWe zijn er wel vrij snel over eens wat een model is.

Zijn we dat echt? Ben daar zelf niet zeker van.

CiteerIk heb hier nog een boekje van mijn vader liggen, 'Chemins de fer, modèles réduits'. Uitgave 1956. Waar ook de rails zelfbouw zijn.
Maar wie doet dat nog, een enkele uitzondering niet te na gesproken

Wel, ik zou meer plezier halen uit mijn rails zelf bouwen dan aan huisjes en boompjes. En nog meer plezier uit locs en wagons.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

raf

#10
bij ipms bestaan er eigenlijk twee takken of drie
scratche building
is het bouwen van modellen vanuit 0 dus ruwe materialen (plaat,staf ,buis)enz.
dan heb je de bouwdoos bouwers die gewoon een model bouwen recht uit de doos zoals ze is zonder meer.
dan is er een derde tak die een bouwdoos verbouwen en dus tussen de twee in zitten .

uit de model scheeps wereld ben ik het anders gaan bezien dan vroeger en dat is deels jullie schuld LOL

vroeger bouwde ik een boot en klaar als hij maar goed wedstrijd kon varen .
nu bouw ik een boot en ik bekijk elk onder deeltje als een model op zich die samen een boot (model )vormen

trek je dit door naar onze trein hobby
dan is elk huisje, boompje,weggetje ,brugje een op zich staand model die samen de baan vormen
dat we in 99.9% van de gevallen het rijdend materiaal aan kopen heeft te maken met dat het voorhanden is en relatief snel te kopen is.
als we al ons materiaal nog zelf zouden moeten gaan bouwen dan geraakt geen enkel baan die groter is dan 4m² ooit nog afgewerkt.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Peter

Persoonlijk vind ik de omschrijving "Modelbouw" heel duidelijk.
Volgens mij is ieder die een model bouwt, treinen, schepen, huizen, zelfs degene die meubeltjes voor poppenhuizen bouwen een "Modelbouwer" waarin er volgens mij geen onderscheid mag of moet gemaakt worden in de gebruikte materialen en/of technieken.
Zelfs iemand die met een laser of 3D toestel werkt maakt uiteindelijk modellen van.....
Deze ruime omschijving kan je iets beperkt door er het woord modelspoor aan toe te voegen.
Dan is een modelspoorder of modelspoor beperkt (in de ruime zin echter) van alles wat direkt of indirekt met modelteinen te maken heeft.

Daarom, de etswerken van Jean en Gerolf, de elektronica van  een aantal leden hier op het forum, horen net zo goed bij modelspoor/modelbouw.

Onze hobby is een fijne vrijetijdsbesteding, en heeft geen nood aan beperkingen in de zin van "dat is niet of dat is wel" modelspoor/modelbouw.   
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Zelf heb ik een cnc-freesmachine, en de laatste tijd is mijn "modelbouw" eerder "elektronica en andere technische dingen" geworden (maar toch nog gerelateerd aan de treinen). Het is niet omdat je met die machine iets maakt dat het daarom direct klaar is... (montage, schilderen,...). Zelf ben ik bezig met iets in 0m te bouwen, en voor mij is het een enorm plezier om met die machine te kunnen werken. Wie weet komt er (ooit) nog een printer of laser bij?


Je tekening maak je dan wel met de computer, maar zonder dergelijke machines moet je je ontwerp denk ik toch ook vrij nauwkeurig uittekenen voor je gaat snijden? Waarom zou een computer-tekening dan anders zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

doomslu

Het toeval wil dat Herwig een opmerking maakte die ook al een tijdje in m'n hoofd zat. Ik ben dus graag op de kar gesprongen.

Dank zij ons blad en onze fora zien we heel leuke dingen.
Ik merk vooral op het forum dat er met bewondering uitgekeken wordt naar mensen die iets met hun handen bouwen.
En dan zijn er diegenen (of zelfs diezelfden) die af en toe een stukje techniek gebruiken om hun doel te bereiken: etsen, laseren, plotten, printen...
Voeg daarbij ook nog het bouwen van kits, al of niet met 'kitbashen'.

Nu mijn brug min of meer 'af' is richt ik dezer dagen onder andere mijn aandacht op de bouw van een station en de eerste gebouwen. Vandaar dat de vraag in me opkwam. Ben ik een betere modelbouwer als ik alles maak uit stukjes plasticard, latjes hout, staafjes metaal etc, of ben ik een even goede modelbouwer als ik een Kibrikit bouw, mits het oordeelkundig superen, schilderen en verweren?

Dit is de context van mijn overpeinzingen.

Uit wat ik hier als reacties lees, zit ik in dezelfde richting als jullie te denken: we bouwen met de technische middelen die we hebben. Persoonlijk vind ik het even goed gedaan als iemand een gevel etst, dan wel lasert of print. Voor mij is het uiteindelijke resultaat dat telt.

En ik geef Raf volkomen gelijk als hij zegt dat je voor een middelgrote baan toch niet genoeg tijd hebt om alles zelf te bouwen. Ik zie me echt geen 20 huizen van scratch bouwen. Dat is voor over 10 jaar als ik op pensioen ben.

Alle respect voor mensen die hun eigen rollend materieel bouwen, zelf sporen bouwen en zo meer, maar evenveel respect voor zij die het doen met in de handel verkrijgbaar materieel en er dan een mooi en coherent geheel van maken. Dat is mijn heel persoonlijke mening.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Bolje

Citaat van: doomslu op 09 juli 2014, 14:28:23 PM
Alle respect voor mensen die hun eigen rollend materieel bouwen, zelf sporen bouwen en zo meer, maar evenveel respect voor zij die het doen met in de handel verkrijgbaar materieel en er dan een mooi en coherent geheel van maken. Dat is mijn heel persoonlijke mening.
Dat is nu eens mooi verwoord.
Iedereen werkt volgens zijn eigen mogelijkheden en kunnen en we zijn allen met modelbouw bezig.  :)
Vele groeten,
Ronald