Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

In andere tijdschriften...

Gestart door Huugooke, 30 juni 2014, 12:56:25 PM

dani

de nagel op de kop Gerolf
Eerst leren kruipen, dan stapp en en dan lopen en fietsen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Maar dan ben je al echt technisch bezig,
als eerste stap kan je bv een arduino gebruiken om de basis stappen en mogelijkheden te bespreken van wat met microcontrollers kan gedaan worden.

In een verder stadium kan dan de arduino vervangen worden door microcontrollers en ales wat nodig is om deze te kunnen programmeren/gebruiken.

Als je echt direct met microcontrollers in huis gaat vallen dan vrees ik dat er velen al zullen afhaken, tenslotte is de arduino juist op de markt gekomen om het allemaal toegankelijk te maken voor de leek.

Gerolf

Klopt, Philippe
Maar de Arduino (en aanverwanten, want er zijn er verschillende dergelijke) heeft ook een ontwikkelomgeving nodig
... en dan haak je vast aan één systeem, heb je een hoop toeters en bellen die je niet echt nodig hebt, ...

Je hebt natuurlijk een Arduino Starter kit, met boek, breadboard, rand-componenten, ...

Ik zou in een inleidend artikel vermelden dat er ook dergelijke startpakketen bestaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Misschien een domme vraag?

Wat is een Arduino? vervangt dat een computer?

Kan men geen ledjes meer aan en uit doen met een relais? een waterkraan laten draaien met een motor(vb Faller motor)

Je kan toch een deur ook laten open gaan of dicht doen met die fameuze metaal draad(naam ontglipt me, ik dacht dat Jaques Leplat een fervente voorstander was) die uitzet als er stroom op stond of warm werd.

Waarom moet het altijd met "een Arduino" zijn.

Basis elektronica is misschien iets voor MSM, ik heb meer en meer het idee om met treinen te rijden dat je een programmeur moet zijn of worden
 

philippe_007

Een arduino is eigenlijk een printplaat met een microcontroller en een pak toeters en bellen.
op deze kaart is voorzien van x aantal input en output poorten, zowel analoog als digitaal, deze is ook voorzien van enkele poorten waarmee servo's kunnen bestuurd worden.
Zo'n kaart kost tussen de 7 en 20€ (afhankelijk van waar en welk type je koopt).

op de kaart zit ook een USB-poort, deze verbind je met uw PC en op uw PC moet je de software installeren zodat je de kaart kan programmeren. (Alle soft is gratis).
Programeertaal is wat java-achtig, er zijn honderde voorbeelden te vinden op het net ivm de code. Je kan ook op de officiele arduino site de manuals of intro boeken downloaden.

Eens je de kaart hebt geprogrammeerd, dan kan je deze afkoppelen van de computer. Je moet deze dan wel voorzien van een externe voeding, en dan werkt de kaart volledig onafhankelijk.

En nu wat je allemaal kan doen met een Arduino, ledjes aan of uit laten gaan, de stand van schakelaars/drukknoppen inlezen, relais, servo's of stappenmotoren besturen, LCD displays, .... En dit steeds met een minimum een electronische componenten.

Op de site http://arduino.cc/ kan je meer info vinden
Een voorbeeld van hoe een led besturen kan je hier vinden http://arduino.cc/en/Tutorial/Blink

   

Doornroosje

Aha, nu begrijp ik het. Dus wat ik (en misschien anderen ook) doen met enkel wat weerstanden en relais, wordt nu gedaan door een hele print.
De print kost wel meer dan de componenten die ik gebruik, maar langs de andere kant is het makkelijker programmeerbaar en dus ook telkens opnieuw in te stellen met nieuwe parameters waar ik nog gewoon vasthang aan mijn vast schema. Lijkt me intressant voor het aansturen van dingen die niet constant 'aan' of 'uit' moeten zijn. Kan je er ook intervallen mee genereren? Random functies?
Mijn intresse heb je al...

philippe_007

Alles is mogelijk,
je moet het natuurlijk allemaal programmeren, dus voor de een iets makkeliljker dan voor de andere.
Maar technisch is het mogelijk.

PS er zijn reeds enkele topic gestart ivm Arduino, best wel interessant.

dani

..; en dan zijn er nog de "shields" waarmee je makkelijk functiez kan toevoegen, zos motorsturingen,  H bridges,  Ethernet, wi-fi, en  zo voort
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

Citaat van: dani op 04 september 2014, 16:51:59 PM
..; en dan zijn er nog de "shields" waarmee je makkelijk functiez kan toevoegen, zos motorsturingen,  H bridges,  Ethernet, wi-fi, en  zo voort

Zoals ik al aanhaalde voor onze hobby, modeltreinen moet je nu programmeur zijn!  :o ::) >:(

Citaat van: janieburton op 04 september 2014, 13:44:40 PM

............. ik heb meer en meer het idee om met treinen te rijden dat je een programmeur moet zijn of worden

 

conducteur

Er mag van mij zeker wat meer (elektro)-techniek komen in ons lijfblad! We starten eenvoudig en kunnen doorgroeien tot iets "geavanceerd" met bv microcontrollers. We starten met een systeem (ik denk dan aan Pic of Atmel, er zijn er nog andere, maar minder gekend). Zij die nog niet gestart zijn kunnen volgen met het voor de artikelreeks gekozen systeem, zij die wel al gestart zijn kunnen zeker en vast iets bij leren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Citaat van: conducteur op 05 september 2014, 00:51:30 AMZij die nog niet gestart zijn kunnen volgen met het voor de artikelreeks gekozen systeem

... en dan komt de hamvraag: Voor welk systeem ga je "als tijdschrift" kiezen?
... want het aanbod is inderdaad groot, en de compatibiliteit eerder klein ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Een keuze tussen soorten µC moet niet gemaakt worden. Gewoon een opsomming van µC die gebruikt kunnen worden in onze hobby. (zie ons forum) En elk type µC kan dan nog eens verschillend geprogrammeerd worden Assembler, C, Basic, Jal ...

Enkele antwoorden geven in een artikel:

Wat heb je er voor nodig.
Waar kan je zulke dingen kopen.
Waar vind je code en of voorbeelden  8) enz...

Deze week nog iemand via PM gehad die mij een vraag stelde om een µC platform aan te schaffen en vroeg mijn mening er over. Het was een lid van dit forum, er is dus duidelijk interesse voor. Mogelijk kan een forumbeheerder er een poll over starten?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Stieven76

Citaat van: janieburton op 05 september 2014, 00:42:21 AM
Citaat van: dani op 04 september 2014, 16:51:59 PM
..; en dan zijn er nog de "shields" waarmee je makkelijk functiez kan toevoegen, zos motorsturingen,  H bridges,  Ethernet, wi-fi, en  zo voort

Zoals ik al aanhaalde voor onze hobby, modeltreinen moet je nu programmeur zijn!  :o ::) >:(

Citaat van: janieburton op 04 september 2014, 13:44:40 PM

............. ik heb meer en meer het idee om met treinen te rijden dat je een programmeur moet zijn of worden


Pff, waar haal je dat nu weer van? Je kan toch perfect een hele baan (automatisch) digitaal laten rijden zonder één letter te programmeren?
Die microcontroller projectjes zijn leuk om extra's toe te voegen aan je baan, kijk maar bij bv Dani en Raf, maar toch niet noodzakelijk...
Er zijn er hier ook veel die etsen en 3D tekenen, ook heel leuk, maar niet noodzakelijk om van de hobby te genieten.

Zelf ben ik een leek wat betreft microcontrollers, programmeren doe ik dan weer dagelijks. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar artikels waar de Arduino gebruikt wordt. Ik denk dat dit het meest gemakkelijke systeem is om als leek mee te starten. Er is ook enorm veel over te vinden op het internet zoals extra componenten, code voorbeelden, filmpjes..
Zou er zelf ook graag wat mee spelen, maar de tijd ontbreekt op het moment en ik wil nog zoveel andere dingen doen.

Nog iets om in de groep te gooien:  ;D
Je ziet en hoort hier de laatste tijd veel ivm 3D printen. Ook zoiets wat ik graag eens wil doen. Misschien een idee om eens een inleiding 3D tekenen voor modelspoor te schrijven? Mag iets klein zijn, zoals bv een schakelkast voor naast het spoor. Gewoon dat men daar wat meer zicht op krijgt hoe iets getekend wordt. En degene die het dan echt interesseert kunnen dan zelf verder oefenen.. Nu ja, het is maar een idee, don't shoot me  ;)

Gerolf

Citaat van: Geert op 05 september 2014, 09:14:30 AMDeze week nog iemand via PM gehad die mij een vraag stelde om een µC platform aan te schaffen en vroeg mijn mening er over. Het was een lid van dit forum, er is dus duidelijk interesse voor. Mogelijk kan een forumbeheerder er een poll over starten?

Iedereen kan een poll starten, maar ik wil dat wel doen.
Probleem met een echte poll (stemmen op...) is dat ik niet alle platforms ken.
Daarom start ik er eentje op met "tekst": wat gebruik je, en waarom ...

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,20915.0.html
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janieburton

Met alle respect maar ik denk dat velen gaan afhaken met dat programmeren, basis elektronica en kleine schakelingen, eventueel een seinsturing en blokbeveileging, enz... in elkaar zetten daar kunnen de meeste modelspoorders nog volgen maar al dat geprogrammeer.

DCC rijden gaf ons al super veel voordelen tegenover analoog rijden.

Nu ik stel me meer en meer de vraag of we evolueren van het rijden met modeltreinen naar het programmeren van een computer of een arduino.

Ieder zijn "fun" maar als men van voor het "digitale" tijdperk is dan begint het wat moeilijk en ingewikkeld te worden.