Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Treinen te breed?

Gestart door doomslu, 21 mei 2014, 22:23:40 PM

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Dans le pays qui est le meilleur, le plus sympa, le plus intelligent, le plus... du monde ?
Of dat is toch wat ze dikwijls van zichzelf denken. Of 'dachten' nu ?  ;D

Steam.N

Domme fout, inderdaad, maar ze kunnen er een (dure) mouw aan passen.
Dus niet zo ramp als de Fyra.
En als ze slim zijn, voeren ze ineens enkele verbeteringswerken uit die mogelijks al gepland waren.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

En wanneer ze alle de perrons die 20cm hebben afgeknabbeld, dan merken ze dat met alle andere stellen en rijtuigen er een gevaarlijk gapend gat is tussen perron en rijtuigen. Niet leuk voor blinden, moeders met kinderwagens, moeilijk stappende bejaarden,...  Een verhaal met vervolg...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Michiel op 22 mei 2014, 10:25:27 AM
En wanneer ze alle de perrons die 20cm hebben afgeknabbeld, dan merken ze dat met alle andere stellen en rijtuigen er een gevaarlijk gapend gat is tussen perron en rijtuigen.
Ik denk dat het mee gaat vallen Michiel, want de stations waar deze treinstellen wel kunnen stoppen en de treeplank uitschuiven hebben dat probleem niet met het oudere materieel.

grt Piet.

janieburton

En wat met het vrij ruimteprofiel?

Als elke trein aan elke kant 10cm te breed is en er staan 2 zulke treinen in een station dan is er toch tussen de 2 treinen toch 20cm minder plaats.
 

SuSke

Dat kan inderdaad een probleem worden.
Bij Infrabel is die ruimte tussen 2 profielen "kinematische omhulling voor wagens en ladigen" slechts 306mm :) Geen idee hoe zit bij de dienst INFRA van SNCF.
Dat kan dus wel problemen geven en zal dan ook, omwille van de zijdelingse winddrukken bij kruisende treinen, resulteren in snelheidsverminderingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Is daarom niet direct een probleem. Het is enkel bij oude perrons een probleem. Kan zijn dat het enkel de breedte onderaan ter hoogte van het perron is omdat er een trapje of zo si die er vroeger niet was.

Bij de MIVB hebben ze het toch ook voorgehad dat de trams niet konden kruisen in bochten omdat de nieuwe trams te breed waren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janieburton

Citaat van: Havoc op 26 mei 2014, 21:46:30 PM
Bij de MIVB hebben ze het toch ook voorgehad dat de trams niet konden kruisen in bochten omdat de nieuwe trams te breed waren.

Bepaalde trams konden niet in de pre-metro, maar deze rijden wel minder snel dan een trein.