Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

testbaan "zinneke"

Gestart door krisds, 04 januari 2014, 00:01:20 AM

krisds

Bij deze presenteer ik mijn testbaan, genaamd "zinneke"

Zinneke is het Brusselse woord voor een hond van onbekend ras, een soort van straathond. Mijn baan situeert zich in het Brusselse, en ik maak al eens graag een omzwerving naar een ander projectje dan de baan zelf....De vooruitgang zal waarschijnlijk traag maar vooral onvoorspelbaar gebeuren...2kleine kinderen, werk, huis en tuin afwerken gaan nu eenmaal voor. De bedoeling voor mij persoonlijk is ook om een beetje ervaring te krijgen als "bleuke" in het modelspoorbouwen, al staat de ontspanning natuurlijk voorop.Tips zijn dus ook meer dan welkom.
Het ontwerp van de baan is een simpel rangeerbaantje/puzzel, met wat specialekes om verschillende technieken te leren kennen zoals een brug, niveauverschil, verschillende soorten muren, achtergrond. Het ontwerp was hier ook al te volgen trouwens;
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19095.0.html
, nu ben ik al enkele dagen bezig aan de uitvoering; hierbij de eerste foto's (van slechte kwaliteit);

Overschotjes isolatiemateriaal maken een goede start :)

de eerste testrit

"ik peis dat de skeve arsjitekt gevonnen es, ei werkt na bij 't spuur..."
einde testrit/eerste rangeersessie
wordt vervolgd....

TBCédric

Ziet er iets leuks uit! Ik volg.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Interessant project, Kris.

Niet oeverloos groot, dus ideaal als testplatform.
Ik ga dit van nabij volgen, want nuttige informatie zal er zeker komen !
Veel plezier en succes  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Ik volg ook. Net als jij ben ik gestart met een kleine module, om wat te kunnen testen, proberen en ervaring op te doen  ;)
En ben er nog altijd aan bezig  ;D

krisds

#4
Vandaag weer stilletjes bezig op zolder. Ik zou graag de elektriciteitswerken afronden op mijn baantje, maar daarvoor moet ik helaas wat boren...met een risico op mijn kinderen en de vrouw des huizes wakker te maken. Waar ben ik dan wel mee bezig...
tromgeroffel en trompetgeschal, hier zijn de Brusselse motor werkhuizen;

Na jarenlange ervaring met het monteren van duitse vrachtwagens poseren Jozef en Roger fier voor hun laatste realisatie, het monteren van een Italiaanse wagon;
J; na zen we gelanceert met dien plastiek, begint de chef al over messing
R; Ma zjef, daane nieve chassis is precies plastiek
J; Als de chef zijt messing, dan ist messing
R; tes misschiens ne melange, of ne hiebriet
J; Eerst den deze van e kleurke voorzien

Ik vrees dat mijn 2 werkmannen nog wat werk voor de boeg hebben, maar met de "grundligheid" van een duitse luxewagen en bijhorende arrogantie vliegen ze erin.

J; hé chef, kem a ghoerd ze dikkenek!

edit; "R" ipv "S" als ROger aan het woord is :)

Steam.N

Ahaaa, een nieuw strip-koppel  ;)

Kris, laat ze maar goed doorwerken, dat we het vervolg zien op die wagon !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

krisds

Beste medehobbyisten,

Ik heb eindelijk de elektriciteitswerken kunnen afronden. Ik kan gerust zeggen dat mijn testbaantje op dat gebied zijn nut heeft bewezen; te zware onderbouw (veel boren), te dikke draad, voor het eerst sinds het middelbaar de soldeerbout nog eens in gang gezet (15 j geleden al..), bij de stukken spoor tussen de wissels draden vergeten te trekken,... hieronder een sfeerbeeld, sindsdien zijn er al wat aanpassing geweest, de plakband is verleden tijd.

Ik heb nu zowat overal stroom op de rails, dus reden te meer om een sfeerfoto te presenteren;

wat uittesten met scenery;

en ten slotte gun ik jullie nog een blik in de Brusselse motor werkhuizen;

Terwijl een nieuwe lading wisselstellers uit Ranst wordt geleverd, mijmeren Jozef en Roger over de dingen des levens. Ondertussen zoeken 2 werkmannen de werking uit van de kortkoppeling, waarbij mening heiligman vervloekt wordt en men de oplossing zoekt in brute kracht van de hamer.
J; Dâ zal de pasteur ni content me zoan
R: dan vrees ek dat ik sondaags uk mag upgoan
J; wat ede na gedoan?
R; gewoen, kwam dajust nog wa stukskes messing tegen, da heid dezelfste couleur as de koppeling en zu kwame dei dâ tussen...
J; oe lang gade ze nog late sukkele?
R; da moet ek is over napeize met een goei pint...

Helaas vertoont mijn fototoestel wat kuren, de volgende foto's zouden dus even op zich kunnen laten wachten. :)