Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Jan Beveren stelt zich voor

Gestart door Jan Beveren, 30 november 2013, 22:47:24 PM

Jan Beveren


Beste  spoorliefhebbers,

Het is meer dan tijd dat "Jan Beveren" zich voorstelt.  We zijn bezig om in N-schaal een treintafel te bouwen. In funktie van de beschikbare ruimte op zolder zijn we uitgekomen op een baan van 5 m lengte en 1,2m breedte. De hoogte van de tafel = 90 cm. Het geheel staat op wielen waardoor elke plek bereikbaar is. Hierbij het spoorplan: vrij klassiek zonder veel ingewikkelde toestanden. De volledige baan is samengesteld met flexrails code 55 van Peco. De wissels worden aangedreven met servo's. Sturing gebeurt vanop de laptop met een eigen geschreven programma in Visual Basic.  Het geheel is ingedeeld in 18 sekties. Momenteel zijn er 8 sekties klaar. Om met de PC de baan te kunnen besturen hebben we ingangskaarten en uitgangskaarten geplaatst. Deze kaarten hebben we  zelf ontwikkeld. Voor elke sektie: een stroomdetektie en in elke sektie naargelang de noodzaak: spoeldetekties. Zoals gezegd wordt elke wissel bediend door een servomotor. De stuurprint hiervoor is ook van eigen makelij. De wisselstand wordt via de ingangskaarten naar de PC gestuurd. Omdat het programma weet waar een trein zich bevindt, zal wanneer de trein een wissel nadert deze wissel juist worden gezet. Er staan momenteel 10 seinpalen. Zij zijn geconfigureerd als stopsein. Groen en rood worden momenteel aangestuurd en laten de trein starten en stoppen zoals het hoort. Andere seinbeelden zijn nog niet in het programma verwerkt. Het zal u ondertussen al wel opgevallen zijn dat ik vooral bezig ben met sturing en automatisatie. Dit komt eigenlijk door mijn professioneel verleden. De ontwerpen van de schema's van de verschillende printen zijn gemaakt door een gepensioneerde leraar elektronica. Hij heeft mij enorm geholpen. Een wit blad invullen is niet zo simpel. Eens een schema dan kan ik verder. Visual Basic is momenteel (nog) geen probleem. Voor elke sektie kan de snelheid van de trein worden ingesteld en gewijzigd. De aangelegde spanning is een blokgolf van 15V die in pulsbreedte wordt geregeld. Een trein kan een sektie binnen-rijden wanneer deze vrij is en de rijrichting Ok is. Zoniet dan zal het stopsein voor deze sektie op rood komen en de trein laten stoppen.
Dit is zowat de stand van zaken. Er zijn nog 12 sekties die van de nodige printen moeten worden voorzien + de software geschreven. Al deze printen moeten nog worden gemaakt. Omdat de principes in de eerste 8 sekties op punt zijn gezet denken we dat binnen 1 jaar het volledige baanplan aktief zal zijn. Hierna volgt de bovenzijde van de plaat. Ik heb trouwens met veel aandacht de artikelen "werken met pluimkarton" gelezen. Deze artikelen gaan dus zeker van pas komen.
Met het lezen van modelspoor en het forum hoop ik nog veel te kunnen leren (zoals de juiste schaal gebruiken bij het maken van seinpalen bijvoorbeeld!).

groeten,


spoorplan:

Jan Beveren

Metpetergaathetbeter

Welkom Jan uit Beveren,alvast hier een leuke tijd toegewenst !

Groeten Peter ;)

Steam.N

Jan, ook van mijn kant "welkom op dit forum".
Zeker ook blij omdat de N-club alweer versterkt wordt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Catje

Jan,
Van harte welkom hier op dit gezellig en leerzaam forum.
En veel plezier met Uw hobby. :)

Modelspoor groeten,
Willy

Dirkh

Jan,

Welkom, zelf ben ook nog maar een paar dagen actief op het forum. Bloijkbar is er een invasie van N rijders.

Dirk

reeves

Welkom Jan!!

Vanwege Tom(Kruibeke)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Hey Jan,

welkom op het forum, en het was gisteren aangenaam kennis maken in de club.
Ik denk dat wij nog veel gaan samen zitten ivm de besturing en automatisatie ;-)

groetjes en tot maandag ?

Philippe (uwe grote vriend)

Jefftrack

Welkom en veel plezier op het forum.

Jeffrey

Snobby Crash

Ook van mij een welkom, zelf ben ik ook nog maar een paar maand actief op dit super forum, maar heb hier al heel wat bijgeleerd !

Geert
Ook uit het Waasland... Elversele

railman56

ook van mij hartelijk welkom op het forum. nog oneindig veel plezier met je baan enne....... foto zijn altijd welkom.
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn