Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Nog wat geĆ«xperimenteerd  :



Ik krijg ze nog niet helemaal goed maar de moderne uitvoering is geen probleem. Ik heb de indruk dat bij de gebogen lijnen er problemen ontstaan. Ik ga er nog wel eens verder aan werken. Ik heb wel de indruk dat mijn mesje van de plotter aan het verslijten is, blijkbaar is die synaps beenhard, ik heb net met een exacto mesje aan het snijden geweest en met een nieuw mesje gaat het nog maar na enkele keren snijden begint het al te minderen.

marc goovaerts

Voor N ziet dit er toch hogelijk goed en gedetailleerd uit. Ik zou eerder aan etswerk denken als ik zo'n details zie.
Het mesjesprobleem kreeg ik vroeger al te horen van Jim toen die met een oudere plotter en styreen werkte...

Michiel

 :o Niet normaal!  :o

Met de hand en het blote oog, zo'n details snijden op 1 vierkante centimeter?!!! Waauw... Uit de kunst, hoor!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Citaat van: Michiel op 19 februari 2015, 08:49:13 AM
:o Niet normaal!  :o

Met de hand en het blote oog, zo'n details snijden op 1 vierkante centimeter?!!! Waauw... Uit de kunst, hoor!  8)

Michiel, het is wel met de plotter gedaan, ik heb enkel wat stukjes gesneden met de hand om wat uit te testen.

Citaat van: OlivierV op 19 februari 2015, 09:36:02 AM
Experimenteren noemt hij dat... ;)

Ja Olivier, dat is experimenteren, enkel het eerste hekje is goed gekeurd voor dienst tot hiertoe. De rest zijn niet goed genoeg.
Het is vooral leren hoe ik alles moet tekenen om een mooie plot te kunnen maken.
Ik ben via enkele collega modelbouwers op een bijeenkomst in Wavre bij dit materiaal uitgekomen en het maakt het mogelijk om met de snijplotter zeer klein te werken. En het voordeel dat het materiaal nog sterk is bij zelf hele dunne stukjes wat niet altijd het geval is bij styreen.

Dirkh

Nog wat tussendoor aan het knoeien geweest met de plotter.



Nog niet perfect maar het begint te gaan, wel straf op de tekening zijn zowel de linkse en rechtse bogen identiek en bij het uitsnijden zit er een verschil tussen. Waarschijnlijk ergens een resolutie probleem van de plotter.

Zou ik dan toch moeten overgaan naar lasersnijden ?

Kautenbach

je mag gerust je proefstukjes, waar je voor N schaal niet tevreden mee bent, in een envelopje gooien Dirk, pas ik ze wel als pronkstukjes op een HO baantje toe ;D ;D ;D

ik vinze wel errug mooi!

Dirkh

Ik heb het voor proef eens in een huisje gezet en dan valt dat best mee. Ik denk dat ik teveel op die macro opnames zit te kijken.



Citaat van: Kautenbach op 22 februari 2015, 16:24:51 PM
je mag gerust je proefstukjes, waar je voor N schaal niet tevreden mee bent, in een envelopje gooien Dirk, pas ik ze wel als pronkstukjes op een HO baantje toe ;D ;D ;D

ik vinze wel errug mooi!

Ja Wim pech ze gaan gebruikt worden.

gardevil

Je mag je idd niet blind staren op de macro opnames, je ziet daar dingen op die je met het blote oog nooit ziet.

Knap gemaakt! Wou dat ik al zover was met mijn snijplotter, maar ben nog op zoek naar het juiste materiaal om uit te snijden.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

loebaske

Heb dit ook voor met het verweren van men modellen, neem dan zo een macro opname en schrik me dood, terwijl je er met het blote oog naar kijkt best wel meevalt en aanvaardbaar....

Dirkh

Citaat van: gardevil op 22 februari 2015, 19:04:25 PM
Je mag je idd niet blind staren op de macro opnames, je ziet daar dingen op die je met het blote oog nooit ziet.

Knap gemaakt! Wou dat ik al zover was met mijn snijplotter, maar ben nog op zoek naar het juiste materiaal om uit te snijden.

Voor de kleine dingen agfa synaps xm130 (0.1 mm dik) of XM230 (0.2 mm) er is nog dikkere maar die heb ik niet. Het is een soort van polyester papier enorm sterk en zelfs die kleine dingen kunnen tegen een stootje. Het breekt zelf minder gemakkelijk als styreen.

gardevil

Citaat van: Dirkh op 22 februari 2015, 20:14:21 PM
Citaat van: gardevil op 22 februari 2015, 19:04:25 PM
Je mag je idd niet blind staren op de macro opnames, je ziet daar dingen op die je met het blote oog nooit ziet.

Knap gemaakt! Wou dat ik al zover was met mijn snijplotter, maar ben nog op zoek naar het juiste materiaal om uit te snijden.

Voor de kleine dingen agfa synaps xm130 (0.1 mm dik) of XM230 (0.2 mm) er is nog dikkere maar die heb ik niet. Het is een soort van polyester papier enorm sterk en zelfs die kleine dingen kunnen tegen een stootje. Het breekt zelf minder gemakkelijk als styreen.

Heb al gezocht naar dat papier, maar nog nergens gevonden. Had vroeger connecties bij Agfa maar spijtig genoeg nu niet meer.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

marc goovaerts

Agfa verspreidt het niet zelf, maar via de papiergroothandel Igepa, waar ze ook zo vriendelijk zijn om indien gevraagd stalen op te sturen. Ergens op het forum (of dat van TMM ?) staat er ook een kleinhandelaar vermeld, maar ik weet niet direct waar... Efkes googelen op 'synaps' en de twee fora dus.

Dirkh

Hier dus http://www.saroulmapoul.be/

Zelf heb ik een deel vast gekregen via een kennis bij agfa, normaal zou je ze ook moeten vinden via print shops of z.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 22 februari 2015, 16:41:25 PM
Ik heb het voor proef eens in een huisje gezet en dan valt dat best mee. Ik denk dat ik teveel op die macro opnames zit te kijken....

Erg mooi, Dirk !
Doe zo maar lustig voort: het is een plezier om te zien !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }