Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

PeterVG

Bij Lucas in Meerhout kunnen ze je ook helpen Dirk. Daar koop ik mijn producten. Lijkt me iets minder ver rijden.

Dirkh

Ben net even in de webshop van Lucas Creative gaan kijken voor die materialen, verdorie dat telt wel door voor een paar lantaarns te gieten. Kleinste verpakking voor de SicoVOSS-NL 0.5 kg, voor de VCB PUR MC  5 (de 6 of 12 vond ik niet), 2 kg, Daar ga ik nog eens over nadenken.
Ik heb maar gelijk een hoop materiaal te koop gezet om dat te kunnen bekostigen  ;D

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Dat is nu het voordeel dat het vrouwtje een lang weekend weg is naar Rome !  :)

Een uurtje of twee zagemeel met een oude blender gemalen tot fijn en zeer fijn. (die blender gebruikt mijn zoon om blaadjes te malen voor in bloemstukken te gebruiken en heb ik even mogen lenen)
En dan maar zeven , resultaat 2 dozen zagemeel, eentje met zeer fijn zagemeel en eentje met iets grover zagemeel.



Ik denk dat die voorraad wel genoeg is om mee te starten.

Nu eerst alles eens stofzuigen en afstoffen (Ik moet zien dat alle sporen van mijn werk verdwenen zijn tegen zaterdag avond  ;D) alhoewel het nog meevalt door de blender goed af te plakken.

Gisteren ben ik bij het spoor nog wat extra strooimateriaal gaan halen en in het terugkomen bij de zoon een lading decotwister, bloembindersdraad en spuitbussen lijm gaan ophalen, gemakkelijk zo  een bloemist in de familie. ;D
Nu kan ik gaan beginnen met de eerste boompjes te maken, hopelijk lukt het een beetje. Mijn boekje er maar terug bijhalen met de notities van de workshop van groven den en hopen dat ik alles goed genoteerd heb. Ik mis enkel nog enkele spuitbussen met de juiste kleuren om de takken te spuiten maar die kan ik morgen wel ergens vinden denk ik . Die heb ik niet direct nodig de bomen moeten toch eerst drogen na het opbrengen van het zagemeel.

marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 29 april 2015, 21:24:18 PM
Ben net even in de webshop van Lucas Creative gaan kijken voor die materialen, verdorie dat telt wel door voor een paar lantaarns te gieten. Kleinste verpakking voor de SicoVOSS-NL 0.5 kg, voor de VCB PUR MC  5 (de 6 of 12 vond ik niet), 2 kg, Daar ga ik nog eens over nadenken.
Ik heb maar gelijk een hoop materiaal te koop gezet om dat te kunnen bekostigen  ;D
Ooit had Voss een klein standje op de expo in Mechelen. Babbel mee gedaan om hem er van de overtuigen dat er echt wel een markt zou zijn voor kleinere verpakkingen voor bijvoorbeeld modelbouwers. Dat werd volledig beaamd en binnen de familie waren ze er al over aan het praten... Maar er is dan toch niks van gekomen.

Dirkh

Voila eerste deel van de boompjes gedaan. Het is nog niet helemaal naar mijn zin maar met wat oefening komt dat wel goed.
Ik moet het geraamte beter bestuderen om de juiste vormen te vinden, zeker voor de platanen.
Ik ga eerst de rest van de technieken op deze verder uittesten en dan een nieuwe reeks starten om te proberen het wat te verbeteren.

Het kale geraamte


Met zagemeel en vuller erop.
Rechts moet een den worden en de drie links zouden uiteindelijk platanen moeten worden.


En wat close ups




Volgende stap,de stammen nog de goede kleur proberen te geven en dan de takjes met stukjes pruik, decotwister enz... aanbrengen. Ben benieuwd.
Een ding al geleerd, als je Jos dat ziet doen lijkt het allemaal gemakkelijk, maar eens je er zelf aan begint is het helemaal niet zo gemakkelijk.  ;D

loebaske


Dirkh

Het is niet helemaal zoals ik wil maar we gaan door.
De bedoeling is van enkele dennen of sparren (ik weet het verschil niet) en een hele rij platanen te maken voor aan mijn station.
Enkele voorbeelden ;





En de platanen, die moet ik blijkbaar helemaal anders gaan maken. Daar moet ik nog eens over nadenken.
Die splitsen in enkele dikkere takken en vandaar uit splitsen die in de dunnere takken.









Genoeg documentatie, nu beginnen terug frames te draaien.

Gerolf

Mij lijkt het dat je te weinig- en voor de den te dikke zijtakken aan je boomstammen hebt ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Gerolf, dat had ik ook gemerkt. Er moeten nog wel stukjes pruik en diverse lengtes grasjes aan die den komen om de dunnere takken na te bootsen dus dat komt misschien nog wel goed.
Ook is mijn den nog iets te laag, als ik een ruwe schatting maak via de foto kom ik ongeveer op een 18 a 20 m hoogte voor die den uit. Dus ongeveer 11 a 12.5 cm in N.
Ik had beter eerst eens goed naar die foto's gekeken en dan begonnen maar na een voormiddag zagemeel te zeven kon ik niet wachten.
Maar ja weeral een lesje geleerd en nu beginnen we gewoon terug.

Zeker die platanen moeten totaal herzien worden, die moeten op een hoogte van (geschat) een 3.5 a 4 m (dus 2 a 2.5 cm) splitsen in dikkere zijtakken. De totale hoogte moet ook iets groter zijn, ongeveer 12  a 15 m schat ik, dus 7.5 a 9.5 cm in N.
Nu in N is het wel wat moeilijker dan in Ho , het is allemaal wat kleiner.
Er is al een verschil tussen de eerste stam die ik had gemaakt en de laatste. Oefening baart kunst zekers.  ;)

Dirkh

Nieuwe poging met de eerste laag zagemeel rond de stam

boompje 1


en boompje 2




En nu is het wachten tot alles droog is om de volgende laag te zetten.

Gerolf

Weliswaar in H0, maar ik heb een pak meer hoofd- en zijtakken: http://meb.gerolf.be/scenery/natuur/nbomen.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

grove den

Hallo Dirk,

de laatste plataan geraamtes zijn idd stukken beter en ik denk dat wanneer je ze nog eens- vooral de periferie-  "begrast"hebt met de 12 mm vezels en daarna de 2 mm je al een heel eind in de goede richting bent! Zeker als je de blaadjes van NOCH gebruikt!
De platanen op je afbeeldingen zijn "knotplatanen"dus ik denk dat je ze kunt modeleren zijnde een knotwilg en in schaal N kun je de fijnere takken aan de uiteinden/stompen van de plataan nabootsen met de 12 mm vezels(= 1.80 + cm in het echt!)
Om de kroon met de 12 mm vezeltjes wat meer volume ( en "aanplakpunten" voor de blaadjes van NOCH) te geven komen er dan nog wat 2 mm vezeltjes op....en dan de blaadjes.


Dirkh

Bedankt Jos voor de uitleg. Het was de bedoeling van er nog 12 mm vezels op aan te brengen.
Die 2 mm daar had ik niet aan gedacht. Straks de stam verder afwerken en dan kan ik proberen van er een mooi boompje van te maken.
Ik heb 3 soorten noch blaadjes meegebracht dus keus genoeg nu denk ik.
Ik heb nu de drie eerste om de techniek eens te testen vooraleer  ik op de laatste ga beginnen.

Dirkh

Weer een stapje verder, grasjes 12 mm en 2 mm erop.









Nu nog een beetje bijknippen en wat kleur over de takken en de blaadjes kunnen erop. Ben benieuwd wat het gaat worden.
Ik vraag me alleen af of ik de blaadjes langs boven of langs onder moet aanbrengen. Dat heb ik blijkbaar niet genoteerd in de workshop. Dat zul dus proberen worden.