Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

loebaske

Jean, je gaat u toch niet bezig houden met het afgieten van gelazerd materiaal, zal je meer kosten dan een Meter afsluiting in N gelazer je gaat al zeer voorzichtig moeten zijn bij het schilderen dat je het niet breekt, zo fijn is het...

Dirkh

Citaat van: loebaske op 03 februari 2015, 15:36:12 PM
Simpel, de afsluitingen kopen bij C-traccs en geen geknoei en meteen op schaal...

Waar is de fun dan nog  ;), En op schaal ? Deze zijn ook op schaal !
En trouwens dat zijn Belgische afsluitingen en ik moet iets Frans hebben.

Citaat van: Steam.N op 03 februari 2015, 15:40:52 PM
De onderste kun je inderdaad laten laseren (of enkele exemplaren laseren, daar een siliconen mal van gieten, en eindeloos afsluitingen gieten).
Het bovenste stuk zou ik eerder fijner/rechter afwerken, door het te etsen.

Het bovenste stuk moet nog wat beter, ik had ook nog niet de juiste snij instellingen waardoor het een beetje verbogen is met het uit de plaat te halen, de correcte snij instellingen heb ik ondertussen wel en ik heb nog een teststukje gemaakt.
Bij de  balustrade moet ik eerst de tekening nog wat aanpassen er zitten nog wat foutjes in waardoor het niet goed uit de plaat komt en in de middelste versiering zit ook nog een afwijking in de dikte van de stijlen.



Hier heb ik al in het midden een extra sierstuk aangebracht en de verticale stijlen zijn ook al dubbel voorzien (2 lagen op elkaar)


Steam.N

Dirk, vergeet het etsen: je nieuwe versie van die ballustrade is prima !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

En met de snijmachine en synaps véél goedkoper

AGP3D


RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 03 februari 2015, 17:20:26 PM
En met de snijmachine en synaps véél goedkoper

Zeker waar, en als je dan nog de synaps gratis krijgt al helemaal ;D

Een reling voor de brug maken kost me nu alleen 15 minuten plotter tijd per reling van 20 cm (ik heb ongeveer 80 cm nodig in totaal) en dan nog een half uurtje prutsen om de reling uit de plaat te halen en de extra stijlen te lijmen. En die laatste zijn eigenlijk niet nodig want je ziet het verschil bijna niet (enkel met en vergrootglas) en voor de stevigheid is het ook niet echt nodig.

Ik ga nog eens verder experimenten waarom niet alle hoeken volledig gesneden zijn en ik hier en daar de stukjes er nog moet uitduwen met de kans dat er een stijl gaat breken.
Ik heb een vermoeden dat het is doordat het mesje van de plotter bij het starten nog in de synaps moet snijden en dus aan het begin van de lijn niet helemaal doorsnijd.
Andere optie is dat door de vorm van het mesje er op het einde niet ver genoeg doorgesneden wordt, of een combinatie van beide.

Die synaps is voor papier een sterk materiaal, je kan zelfs met die dunne stijlen er redelijk wat kracht op zetten voor het breekt. Het is steviger dan hetzelfde in styreen van 0.25 mm dikte.
Ik denk er zelfs over na om het ook te gaan gebruiken voor de stijlen van de ramen en de deuren.

Maar eerst nog wat experimenten met de instellingen en de manier van tekenen en nog proefje doen met het verven. Ik heb nog geen ervaring hoe de stevigheid van het papier wordt beïnvloed door de verf.

Wordt vervolgt.

gardevil

Dirk,

gebruik je overcut bij je instellingen? Indien niet dan zou dit kunnen verklaren waarom niet de volledige lijn gesneden is.

Knap gemaakt trouwens.

Waar kun je deze synaps ergens kopen en heb je een idee van de prijs?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Dirkh

Citaat van: gardevil op 03 februari 2015, 22:15:41 PM
Dirk,

gebruik je overcut bij je instellingen? Indien niet dan zou dit kunnen verklaren waarom niet de volledige lijn gesneden is.

Knap gemaakt trouwens.

Waar kun je deze synaps ergens kopen en heb je een idee van de prijs?

Ik moet oppassen met de overcut, die kan je maar instellen per 0.1mm dus met een stijl van 0.25mm en een overcut van 0.1 aan het einde en begin van de lijn is mijn stijl doorgesneden.
Die overcut is goed voor grotere stukken maar niet voor die kleintjes.
Ik heb die via een kennis bij agfa vast gekregen. Zelf heb ik enkel nog maar hier http://www.saroulmapoul.be/v2/nl/ gevonden waar je die kan bestellen.
Normaal zou je die via een print shop ook wel ergens moeten kunnen vast krijgen.
De specificatie kan je hier vinden http://www.agfa.com/sp/global/en/internet/main/solutions/synaps_synthetic_paper/digital_synthetic/index.jsp

marc goovaerts

Ik heb vroeger al eens contact genomen met Agfa. Zij doen geen rechtstreekse verkoop. Die gaat via papiergroothandelaar Igepa (een ouwe bekende uit de tijd dat ik nog werk had  :'(). Die laatste hebben me ook een mapje met stalen toegestuurd. In principe leveren ze enkel A3, maar op verzoek kan dat ook versneden worden (A4 voor de (laser)printer bv.) Alleen de minimumhoeveelheden waren me niet duidelijk.

Dirkh

Nog wat verder gespeeld tussen het solderen en draden trekken door. Ik was het even beu.

Met Synaps XM130 (0.1 mm dik)  eens wat experimenten gedaan om een mooie balustrade voor het terras aan een van de huisjes te maken. Ik heb drie versies gemaakt



Bovenaan een moderne versie, die valt eigenlijk best mee en ga ik bewaren om een langere reling mee te maken om ergens in het dorp iets mee af te boorden.
Midden 2 stuks van een iets meer sierlijke versie maar die is nog wat grof uitgevallen, die moet ik nog wat fijner maken.
Onderaan nog een experiment gemaakt door een tekening van een balustrade te traceren in de software van de snijplotter. Zoals je merkt moet ik de tekening nog wat bijwerken, enkele stukken zijn te dun en breken daardoor af. Maar die laatste heeft wel iets.

Maar in elk geval ben ik erin geslaagd om stijlen van 0.15 op 0.1 mm te maken die nog heel blijven ook.  :)
Ik heb ook gemerkt dat ik met dat synaps papier fijner kan gaan dan met styreen dus dat opent weer mogelijkheden om de scharnieren van de kerk nog eens terug proberen te maken.

Kautenbach

klasse, daar hebben meer mensen wel belangstelling voor 8) 8) 8) hint hint ;D ;D

Dirkh

Het Wim, als je een duidelijke afbeelding in zwart-wit zonder achtergrond hebt en de afmetingen zal ik wel eens eentje proberen te snijden.  ;)
ik zoek trouwen nog afbeeldingen of tekeningen van balustrades die gewoon zwart-wit zijn. Die kan ik het gemakkelijkste omzetten naar een snij file.

Steam.N

Citaat van: Kautenbach op 18 februari 2015, 17:04:31 PM
klasse, daar hebben meer mensen wel belangstelling voor 8) 8) 8) hint hint ;D ;D

+1  !!!!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }