Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

#90
Na een weekje solderen,meten, testen afregelen enz... was het nu nog eens tijd om eens verder te werken aan de baan.

Met styrodur heb ik eerst de nodige ondersteuningen gemaakt , dan wat vliegengaas erover gelijmd met het lijmpistool (voordeel van een kat in huis, om de twee jaar moet ik de vliegen horren aan de achterdeur vervangen en de oude heb ik opgespaard)
Enkele laagjes doekjes gedrenkt in gips en dit is het resultaat.



het landschap begint nu stilaan vorm te krijgen. 


De weg heeft een helling van 16% en dient enkel om de ruïne te bezoeken. Verboden voor zwaar verkeer.

Alles moet nu even drogen en dan kan ik morgen met de eigenlijke gips werken beginnen.
Die ga ik wel gelijk een licht grijs kleurtje geven om te voorkomen dat er een witte vlek ontstaat moest er ergens eens een stukje afbreken. Hoewel het een vrij stevige constructie is op deze manier. Ik heb van de week een oude module die ik als test stuk gebruikte, gesloopt en verdorie dat was een stevige constructie , uiteindelijk de hamer moeten boven halen om de bergen af te breken. Bljkbaar is die gips van gyproc vrij stevig een breekt niet zo snel.

Dirkh

Een eerste poging voor de rotsen te maken, ondertussen al wel enkele bezoekers voor de ruine, wie vindt ze ?


Metpetergaathetbeter

derde trap en bovenaan trap !

Groeten Peter ;)

Snobby Crash

Ik had er de burgemeester van Aalst al eens op losgelaten om het geheel in te weiden !

;-)

Geert

Dirkh

Geert, ik heb geen burgemeester in schaal N maar wie weet komt ze nog wel eens op bezoek.

Metpetergaathetbeter

#95
Weiden heeft met koeien te maken, wijden met gelovigen. Volgens mij stond die op die toren daar niet te grazen dus toch maar wijden met lange ij! hoewel zij het wel deed op zijn koe(i)tjes!

Groeten Peter ;)

Snobby Crash

Dirk wie weet...

In elk geval een mooi stukje modelbouwdat je laat terugzien in je oude kasteelmuren !

Geert

Steam.N

Mooie ruine, Dirk.
Nu de bergen even goed krijgen ;-)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ja Jean, er is nog werk aan die rotsen maar ook aan de ruïne.

Er moeten nog enkele extra ramen in de muren komen, de opstelling is nog niet zoals ik wil.
Ook over de structuur van de muren ben ik niet helemaal tevreden. Het meeste kan ik eventueel
nog camoufleren met wat struiken en groen.

De rotsen missen nog wat kleur, de structuur is nog te grof,  zeker als je de rotsen ziet tov een figuurtje. verder zijn de rotsen nog te afgerond, kortom ik denk dat ik nog maar eens terug opnieuw ga beginnen maar deze keer eerst op een proefstuk je proberen een meer realistische rotsstructuur te maken.

Al doende leert men, eerst wilde ik de rotsen behouden en bijwerken met steengruis, groen enz, maar hoe langer ik ernaar kijk hoe meer fouten ik zie. Dus waarschijnlijk ga ik dat stuk terug afbreken of ik moet een oplossing vinden om deze nog aan te passen.

Gerolf

Hoe dik is die plaaster? Kan je er niet met steekbeiteltjes en zo wat meer detail in brengen?
Het lijkt me zonde om af te breken. 't Is een mooie compositie  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 13 januari 2014, 11:17:57 AM
Hoe dik is die plaaster? Kan je er niet met steekbeiteltjes en zo wat meer detail in brengen?
Het lijkt me zonde om af te breken. 't Is een mooie compositie  :)

Zou ik ook doen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Een paar dagen bezig geweest met de rotsen bij te werken, heb er wel een stoflong aan over gehouden, volgende keer eerst eens een mondkapje gaan kopen.

in een maal maar doorgegaan en enkele kilo's gips later is dit het resultaat :



De tunnelgalerij moet nog aangewerkt worden maar ik moet wachten tot de balast droog is zodat ik de rails nog een roestkleurtje kan geven voor ik de galerij monteer en de rotsen laat aanpassen.

Een overzichtje van de gehele module :



Als het gips een beetje verder gedroogd is kan ik de bergen verder afwerken. Nu eerst maar een muurtje maken voor naast de weg naar de ruïne zodat we geen ongelukken krijgen.

Staat nog op het programma voor deze module :

- wegen aanleggen (een eerst proefstukje met pluimkarton geeft al een goed resultaat)
- overweg maken , bedient met servo's en voorzien van werkende lichten)
- rotsen aankleden met puin
- grondbedekking op de parking en rond de ruïne
- reling aan de trappen van de ruïne
- gras en andere strooimaterialen aanbrengen
- verder aankleden met bomen en struiken
- de nodige verkeersborden en wegmarkeringen plaatsen
- info bord aan de ruïne

Hopelijk ben ik niets vergeten op mijn lijstje

TBCédric

Nog veel werk maar het resultaat mag er nu al zijn! Nu nog een realistisch kleurtje aan de rotsen en eventueel een paar bomen/boompjes en het zal af zijn. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Die rotsen zien er een stuk beter uit, zo. Knap gedaan !
"proefrijden" staat niet in je to-do  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Hoi gerolf,
Proef rijden is al gedaan maar natuurlijk wanneer de rails zijn verouderd zal er eerst nog een proefrit je gemaakt worden. De stukken in de tunnel en in de tunnel galerij zijn moeilijk te bereiken dus die krijgen zeker nog een proefritje te verwerken vooral leer ik de tunnel galerij monteer.