Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Ik heb weeral een beetje bijgeleerd. Ik had bij dit huisje de schouw aan de schuine buitenmuur gebouwd waardoor die ook schuin in het dak komt te staan. Dus volgende keer de schouw mooi recht zetten tov de pannen. Bij het ontwerpen van het dak moet ik volgende keer meer rekening houden met de pannen zodat die altijd recht beginnen onderaan en liefst het dak zolang maken dat het uitkomt  bij de nok met een hele pan. Rond de schouw zou nog lood of voegsel moeten komen. (Die nok heb ik al hersteld, die was blijkbaar iets verschoven, door te snel het huisje te bekijken heb ik die ergens geraakt wanneer de lijm nog niet uitgehard was. )
Als ik deze foto vergroot zie ik schouwen die met lood zijn aangewerkt en andere waar blijkbaar niet aan gedaan is. Dus het is even zoeken wat ik ga doen.



Had ik deze foto beter bestudeerd had ik ook de opmerkingen over de pannen kunnen vermijden, hier zie je goed dat de opmerkingen terecht waren, zowel over de pannen als over de schouw.

Dus nu begonnen met huisje 2 uit te tekenen rekening houdende met al die dingen die ik weer geleerd heb. (Nog een simpel huisje, huisje 3 is moeilijker, daar komt het winkeltje in en dat moet aansluiten aan de brug en de rivier.)
Ik zoek nog een oplossing voor de gordijnen te maken , nu heb ik die van dun papier gemaakt dat licht gekeurd is met verf, maar dat is blijkbaar niet ideaal.
Ook nog wat verder experimenteren om dakgoten te maken, ooit ga ik die nodig hebben.

Citaat van: SuSke op 23 januari 2015, 22:39:25 PM
De enige manier om je pannen ook evenwijdig aan de nok te krijgen is de dakrand van een oversteek te voorzien aan de gevel

Ik heb ook mijn fout gevonden dat de pannen niet mooi evenwijdig uitkomen aan de nok., door die schouw heb ik mij eigenlijk vergist met de positie van de nok aan de kant van de schouw. Ik heb het midden van de schouw ongeveer gebruik en ik had de lijn moeten doortrekken tot de spits van de zijmuur, en niet tot het midden van de schouw, dat scheelt een mm of zo maar dat is voldoende om de pannen recht te laten uitkomen.

Kautenbach

hey Dirk,

jij leert, maar wij leren meer van jouw hoor ;)

ben benieuwd naar de volgende bouwsels, gaat snel bij jouw, mooie foto, ga je ook zo'n pleintje maken met platanen bij de kerk, is wel beetje de sfeer die ik op mijn baantje willen "pakken" Vive la France 8) 8)

Dirkh

Dat pleintje is wel de bedoeling, maar het oorspronkelijk plan is een beetje aangepast om voor het kerkje een pleintje te kunnen maken.
Een paar foto's van de opstelling, niet zo scherp maar ze geven wel de opzet weer.
Eerste gezichtspunt (dit zijn de posities waaruit je kan kijken als de baan klaar is, hier kan je eventueel nog verder naar rechts gaan staan en iets schuiner naar het dorpje kijken)



voor de kerk komt een pleintje (nog een centimeter of 2 groter dan op de foto) en dan een steunmuur met rechts een trap naar boven en daarnaast een klein hotel. achter het hotel terug een klein pleintje met daarop een terras van een brasserie.

tweede zichtpunt, hier kun je enkel verder af gaan staan de hoek veranderd hier bijna niet.


Ik moet nog wel wat aanpassen aan het landschap omdat het kerkje iets groter is uitgevallen dan initieel de bedoeling was. Maar kleiner was het kerkje dan weer niet realistisch.
Ik ga eerst de achterste huizenrij maken zodat ik nog verder mijn technieken kan verbeteren om de huizen vooraan perfect te krijgen.

Chrisrail

#888
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Dirkh

Eens iets anders dan huisjes bouwen. Vandaag bezig geweest met een kleine 100 meter kabel te ontwarren en oprollen. Die heb ik meegekregen bij het afbreken van een oude telefoon centrale. 16 paar soepele draad en niet te dun.


Voor de rest eindelijk onder al mijn modules de poten gezet en eens op hun plaats gezet, nu kan ik eindelijk beginnen met sporen te leggen. Ik moet enkel nog de pennen monteren voor het uitlijnen op de twee laatste modules. En dan nog overal de regelvoetjes eronder vijzen.
Ik krijg de hele baan zelfs niet in een keer op de foto, zelfs niet vanuit de deur.







Nog een hoop opruimwerk en dan gaan we wat sporen leggen denk ik.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh


marc goovaerts

Ik dacht al dat ik iets herkende...

railrunner

Dirk,

Ik heb een autootje gevonden dat zeker niet mag mankeren op een frans baantje:

http://www.shapeways.com/product/EZ4NU5E9P/citroen-mehari-1-160?li=user-profile&optionId=42072406

Ik heb die ontwerper een keer ontmoet in Stuttgart (waar anders?) en zijn producten al een keer gezien.  Fenomenaal knap en zeer fijn afgewerkt!  Aanrader.

Dirkh

Bedankt voor de link, ik had die ooit al eens gezien maar was het al vergeten. Ik heb hem bij op de verlanglijst staan.
Een echt typisch zuid Frans wagentje, in een lekker opvallend kleurtje zetten en dan valt die wel op.

marc goovaerts

In de brochure stond die ook in het wit en grasgroen, maar in de realiteit ken ik hem enkel in knaloranje.

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 02 februari 2015, 21:23:53 PM
In de brochure stond die ook in het wit en grasgroen, maar in de realiteit ken ik hem enkel in knaloranje.

Daar dacht ik ook aan, knaloranje. Moet opvallen.  ;D


Ik heb gezien dat er ook een set van 2 te koop is, ik denk dat ik die ga bestellen voor ik het weer vergeet.
http://www.shapeways.com/product/H7W44829G/citroen-mehari-x2-1-160?li=user-profile&optionId=34611231

Dirkh

Ik heb gisteren synaps papier gekregen en ben daarmee eens gaan experimenteren met de snijplotter.
Het is een soort fotopapier maar zeer sterk en verkrijgbaar in verschillende diktes. Met het type XM230 (0.2 mm dik) heb ik een balustrade voor een van mijn huisjes proberen te maken.
Hier en daar moet ik het bestand nog een beetje bijwerken maar het begint er al aardig op te lijken.

De balustrade bovenaan en onderaan een stukje beton afsluiting gemaakt door Guy dat ik gekregen had op de bijeenkomst in Wavre. De stijlen van de balustrade zijn 0.25 mm dik, dunner is niet meer te doen.


Ik denk dat het gaat lukken om die balustrades te maken en dan moet ik geen etsen laten maken of kopen.

loebaske

Simpel, de afsluitingen kopen bij C-traccs en geen geknoei en meteen op schaal...

Steam.N

De onderste kun je inderdaad laten laseren (of enkele exemplaren laseren, daar een siliconen mal van gieten, en eindeloos afsluitingen gieten).
Het bovenste stuk zou ik eerder fijner/rechter afwerken, door het te etsen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }