Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Steam.N

Dirk,  ik vrees dat je met styreen geen filigrane scharnieren ga kunnen maken ...
Etsen ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Het onverbiddelijke oog van de vrouw  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Citaat van: SuSke op 05 november 2014, 21:19:43 PM
Het onverbiddelijke oog van de vrouw  8)

Vooral als ze gelijk heeft  ;D
Jean's suggestie zou ik ook volgen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 05 november 2014, 21:02:22 PM
Dirk,  ik vrees dat je met styreen geen filigrane scharnieren ga kunnen maken ...
Etsen ?

Etsen is zo niet mijn ding, ik ben nogal bang van al die chemicaliën. Niks voor mij.
Ik zal wel eens zien hoe ik het ga oplossen, ik moet toch al een nieuw deurtje maken

Filgraan? Dat kende ik nog niet, volgens mij moet ik een cursus architectuur gaan volgen om de discuties hier nog te kunnen volgen ;)


SuSke

Filigraan heeft ook niets met architectuur te maken Dirk, het komt uit de edelsmederij.

Filigraan

Met de term filigraanwerk of filigrein wordt geduid op het gebruik van erg dunne draden van zilver of goud binnen de edelsmeedkunst. Deze oude techniek werd tot de zeventiende eeuw voornamelijk gebruikt om objecten te decoreren en daarna ook als vormende techniek om kleinere voorwerpen te vervaardigen. De naam is afgeleid van het Latijnse filum en granum: een draad van korrels. Als twee van dergelijke dunne edelmetalen draden namelijk in elkaar gedraaid worden, ontstaat enigszins het uiterlijk van aaneengeschakelde granules, als een soort miniatuurkettinkje. Theophilus beschrijft nog een effectievere methode om dit resultaat te bereiken. Hij gebruikt daarvoor een werktuig dat hij een "organarium" noemt.[13] Dit is een kleine pers waar de draad doorheen gevoerd kan worden en die bij het persen, door er met een hamer op te slaan, de draad vervormd tot een bolletje. Door dit een groot aantal keer te herhalen wordt een draad van bolletjes verkregen.

Een belangrijke eigenschap van goud en zilver is hierbij hun hoge ductiliteit. Van 1 gram goud kan bijvoorbeeld een draad van 2 km. lengte getrokken worden. Voor het vervaardigen van deze lange draden kan vanaf de uitvinding in 1697 de pletmolen worden gebruikt. Voor die tijd was de geëigende techniek de draad met behulp van een tang door steeds kleinere openingen te trekken. Hierdoor wordt de draad telkens dunner en langer.[14] Deze lange dunne draden worden vervolgens in elkaar gedraaid of gevlochten. Het resultaat werd in de Klassieke oudheid vooral gebruikt als een onderdeel van sieraden. In de Karolingische en romaanse periode werd filigraan voornamelijk gebruikt om andere vormen te accentueren. Zo worden ingelegde cabochons vaak met filigraanwerk omzoomd. Met de uitvinding van de pletmolen kan het filigraanwerk ruimer toegepast worden. Juwelenkistjes, bestek en andere kleine voorwerpen worden dan volledig uit filigraan samengesteld.


Voor wat de bouwkundige inhoud betreft, wordt met filigraan werk het nabootsen van die fijne edelsmeedkunst in gehoude steen bedoeld. Men gaat dan een raster kappen in de stenen door de openingen uit te kappen. Hoe fijner de openingen en het raster, hoe beter de beeldhouwer.

In het dagelijkse even staat het dan voor "zeer fijn en nauwkeurig werk". Dus bijvoorbeeld wat Jean deed op Turnhout NEEB, Gerolf in zijn bewuste Kermis, en zovelen andere met de gebruikelijke etstechnieken en andere middelen.

Tot zover een bijdrage die weer eens veel te theoretisch is.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Zucht,  :o wat een uitleg, wel verhelderend maar voor mij zijn het gewoon f... kleine scharnieren die ik ooit wel op de een of andere manier opkrijg.
Alternatief is de deur toe houden en de hobby kamer tot verboden terein verklaren voor mijn vrouwtje. :D

marc goovaerts


Sattrickske

Als je ze niet wil etsen, kan je ze altijd laten etsen.
Een mogelijk alternatief voor je scharnieren is misschien een stukje fijne messing draad en 'm met een pincetje plooien in de vorm van je scharnier. Daarna zwart schilderen en deze kleef je dan bovenop je deur...

Dirkh

Ik zal die scharnieren nog maar even achterwege laten, ik ga niet iemand lastig vallen voor 4 scharnieren van 1.5 mm groot te maken.

Soms denk ik wel waarom lig ik nu mijn tijd te verdoen met zulke kleine prutsen als er nog over een lengte van 5 meter sporen moeten gelegd worden, landschap moet gemaakt worden en nog een hoop projectjes die moeten afgewerkt worden zoals deze kerk, 18 huizen, 1 station,een toilet gebouw,  watertoren, goederenloods, locloods, nog een restaurantje naast het station, nog wat tunnel ingangen, een paar bruggen, een paar honderd boompjes en struiken, en wie weet wat nog allemaal,werk genoeg. Gelukkig is dit een meer jaren plan  :D

Als ik wat verder ben zal ik wel eens kijken om wat stukjes te laten etsen om alle details af te werken. Natuurlijk zijn het die kleine details die uiteindelijk het mooi maken, alhoewel je ze soms niet ziet omdat ze verborgen zitten tussen de andere gebouwen of struiken enz..

Ik heb vandaag mijn bestelling platen binnen gekregen van Dirky, :) dus morgen kan ik verder aan de kerk. :) :)

Nu eerst nog wat mensen begeleiden bij het PC gebruik (mijn donderdagse vrijwilligerswerk bij het peeseeke in Herentals)

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 06 november 2014, 13:32:22 PM
Ik zal die scharnieren nog maar even achterwege laten, ik ga niet iemand lastig vallen voor 4 scharnieren van 1.5 mm groot te maken.

... misschien zijn er nog geïnteresseerden voor zo'n prullen,
of wil je nog andere prullen,
en loont het voor diegene die je stoort dan wel de moeite ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Gerolf, heb wel interesse in zo enkele (20 tal  ;) ;) ) HO scharnieren, je ziet wel wat mogelijk is...

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 06 november 2014, 21:05:20 PM
Citaat van: Dirkh op 06 november 2014, 13:32:22 PM
Ik zal die scharnieren nog maar even achterwege laten, ik ga niet iemand lastig vallen voor 4 scharnieren van 1.5 mm groot te maken.

... misschien zijn er nog geïnteresseerden voor zo'n prullen,
of wil je nog andere prullen,
en loont het voor diegene die je stoort dan wel de moeite ;)

Ik houd het in gedachte, voorlopig eerst de kerk proberen verder af te werken.

Dirkh

4 uur aan het tekenen geweest, dan de plotter 2.30 u aan het werk gezet.
Voila één A4 volledig geplot met een deel van de muren van de kerk, 1 stukje is al verder uitgesneden en dieper gegraveerd.
Dat gaat nog even duren, als de plotter er 2.30 u over doet en het uitsnijden en dieper graveren duur ongeveer drie maal zolang als de plotter erover doet, dus nog 7.30 u te snijden en graveren en dan zijn nog niet alle muren van de kerk klaar, er volgt nog ongeveer een A4 formaat aan muren.
Dan nog hopen dat alles past.

Veel valt er niet op te zien maar toch maar een paar fotos

De volledige plaat


Het verschil tussen de plaat en het eindresultaat.

Kautenbach


marc goovaerts

Mooi. Dirk, welke plotter gebruik je hier eigenlijk voor ?