Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

marc goovaerts

Uit mijne cursus, compleet:
Archivolt: Grieks "archi", Latijns "volutum": gedraaid. Het is een geprofileerde omlijsting van een boog, vooral aan een portaal, galerij of scheiboog. Men komt vooral archivolten tegen aan kerkportalen. In de gotiek springt met het portaal ook de archivolt naar voren. De vorm en de versieringen variƫren met de stijlperiodes.

Dirkh

Effect Wikipedia erbij gehaald

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Archivolt

Dus archivolt is de onderzijde van de boog, nu weet ik nog niet hoe die bovenste rand noemt


Dirkh

En nu weet ik het helemaal niet meer, volgens deze site is een archivolt de volledige boog.

http://www.pitt.edu/~medart/menuglossary/archivolt.htm

Is er een architect in de zaal ?


marc goovaerts

Ik weet het ook niet meer, maar als mijn lerares (kunsthistorica, ook op universiteiten) dit schreef, dan weet ik wel wat ik voor het examen zal blokken...

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 02 november 2014, 22:53:32 PM
Ik weet het ook niet meer, maar als mijn lerares (kunsthistorica, ook op universiteiten) dit schreef, dan weet ik wel wat ik voor het examen zal blokken...
Altijd antwoorden wat de juf je geleerd heeft Marc!
Ik had het ook al overal opgezocht, en blijkbaar zijn ze het er niet over eens; soms is het de hele boog, soms de binnenkant...
Laten we het gewoon "het randeke" noemen. Het heeft trouwens wel degelijk een doel: afwatering.

marc goovaerts

Klopt, de puur horizontale heten dan ook eenvoudigweg 'druiplijsten'.

SuSke

geef dat "randeke" dan nog een schone naam mee en maakt er "artefact" van of dichterlijke vrijheid van de bouwmeester.  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

Mooi gemaakt, Dirk.
Nu de zijmuren  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Niet verkeerd dat geveltje, Dirk!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 03 november 2014, 12:03:15 PM
Mooi gemaakt, Dirk.
Nu de zijmuren  ;)

Zou wel willen maar mijn plaat is op  :(, maar geen nood de bestelling is bijna onderweg.  :)

En dan komt het schilderen. Een hemelse schrik heb ik daar van  :-[. Ik zou eens ergens een workshop muren en huisjes schilderen moeten gaan volgen, schilderen is niet mijn sterkste punt.

Dirkh

Ik heb met wat overschotjes mijn verf kunsten een beetje aan het oefenen geweest. Ik ben niet tevreden maar ik weet eigenlijk niet hoe ik zoiets degelijk kan schilderen.
Ik vind ook niet de correcte kleurschakeringen.



Om te laten zien dat de richting van het licht ook veel doet, zelfde stukjes maar dan neerliggend.



Als er iemand nog tips heeft, altijd welkom.

Kautenbach

rechts, en dan ietsiepietsie witter?

Steam.N

Ik zou er meer afwisseling in leggen: bruin, grijs, beige, ...
Maar van je twee probeersels lijkt me de rechtse inderdaad de betere.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

eerst primeren ??
dan heb je een basis waar je kleuren dekkend op werken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirkh

Toch handig zo een vrouwtje in huis. Was ik de poort van de kerk aan het maken, komt die eens kijken en zag het al direct aan haar gezicht, niet goed.
De opmerkingen, die planken zijn te grof gemaakt en die scharnieren zijn te groot.  :( Verdorie die scharnieren
zijn 1.5 mm groot.
Het ergste is dat ze eigenlijk nog gelijk heeft ook



Dus maar een nieuwe poging wagen.