Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Kautenbach

top, strak werk, die weg komt vast ook goed Dirk,  ;)

Dirkh

Vastgelopen vandaag, ik wilde de wisselstraat aanleggen van het schaduwstation en wat merk ik, ik ben gewoon vergeten van de extra wissels die ik nog nodig heb te bestellen. Ik dacht dat ik die reeds had maar ja toch niet. Wel nog 13 conrad aandrijvingen gevonden die ik al lang te koop wilde zetten en vergeten was. (ik begin alzheimer te krijgen denk ik)
De module waar ik nu mee bezig ben en de volgende hebben allemaal ontbrekende wissels. Dus volgende week maar eens terug aan mijn overweg verder knoeien tot de ontbrekende wissels er zijn.

Dirkh

Mijn ontbrekende wissels en draaischijf zijn gearriveerd, nu kan ik verder met het leggen van de sporen.
Ook nog enkele extra wagonnetjes ontvangen en een setje spaakwielen. Ik heb maar direct op een van de wagons de wielen vervangen. Maar uiteindelijk zie er niet veel van maar als je het weet zie je een verschil.
De bedoeling is van die wagonnetjes te gebruiken in bij de stoomtrein zoals ze ook gebruikt worden in puget-theniers.

De foto is niet van de beste kwaliteit maar de camera is terug naar de zoon dus even behelpen met de smartphone.


Ook is mijn tweede x2200 van mikadotrains aangekomen, die is nu uitgerust met een printje met enkele zenerdiodes op waardoor die pas vanaf 6 V begint te rijden en bij 9V nog een aanvaardbare snelheid heeft. De vorig was niet uitgerust met dat printje waardoor het eerder een TGV leek dan een lokaal treintje (startte al vanaf 3v te rijden en bij 9v was het al een raket.) Voordeel van de zeners is ook dat de lichten (leds) nu al vrij goed branden vooraleer het treinstel vertrekt.

Direct het extra bijbestelde printje maar ingebouwd in de andere X2200.

Dirkh

Traag maar zeker begint er ondertussen vormt te komen in het landschap van module 2.
De sporen van het schaduw station  liggen en de overgang tussen de twee modules is gelukt.



Nu nog het stukje van het dorp verder afwerken maar dat komt niet helemaal uit zoals wilde. Daarna kan de horgaas erover en kan ik terug beginnen te smossen met plaaster, doekjes, verfjes enz...
Ik moet ook eerst nog eens een proefstukje maken voor de rivierbedding en water want dat heb ik nog nooit gedaan.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Bedankt Gerolf voor de aanmoediging.

Gisteren en vandaag nog enkele uren kunnen verder werken. Met dik papier heb ik de vormen van de huizen gemaakt om te kijken of het dorpje tot zijn recht gaat komen. Zo kan ik ook beter beslissen welke dakvormen er op de verschillende huizen moeten komen. in totaal 18 huizen te maken en 1 kerkje.







Ik heb wel nu gemerkt dat de weg vooraan nog bijgewerkt moet worden, die lijkt mij nog te stijl dicht bij de module overgang.

doomslu

Dat is zeker een interessante werkwijze.
Goed bezig!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Weet men ook meteen dat het ook niet over bebouw is....goed bezig

Dirkh

Citaat van: doomslu op 12 oktober 2014, 16:36:54 PM
Dat is zeker een interessante werkwijze.
Goed bezig!

Ik had een idee in mijn hoofd van hoe ongeveer het dorpje eruit moest zien, maar om een beter inzicht te krijgen leek het mij beter van even in 3d alles te bekijken en dan was dit de snelste oplossing. Een paar huizen moeten nog aangepast worden zodat er meer met verschillende hoogtes gewerkt kan worden, vooral de 3 huizen vooraan links. Die lijken mij te eentonig van hoogte.

Steam.N

Inderdaad een erg nuttige methode om er de foutjes uit te halen, vóór je écht aan het werk gaat.
Een hele boterham aan werk, maar met de mogelijkheid om je eens goed uit te leven.
Benieuwd naar de omzetting naar échte huisjes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Ik heb deze zomervakantie hetzelfde gedaan en dan merk je echt wel dat er aanpassingen nodig zijn!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

idd goeie aanpak, is het wat om de achterste huizen nog wat hoger te zetten? en de linker woning vooraan ietsiepietse naar links zodat de doorkijk tussen de huizen ruimer wordt, zie je de kerk, vast een pronkstukkie straks, nog beter ;)

ik denk dat ik deze werkwijze ook maar es gaat toepassen tzt, ziet er goed uit ;D

Dirkh

Wim, die achterste huizen wat hoger zetten is misschien een goed idee. Dat ga ik eens bekijken. Het huis links vooraan ga ik lager maken en zoals je zegt een beetje naar links verschuiven. Ik moet dan wel ook de kerk een beetje opschuiven als er plaats genoeg is. Het is allemaal krap, maar in die typische franse dorpjes zijn het ook allemaal kleine huisjes en smalle steegjes.

.
Citaat van: Steam.N op 12 oktober 2014, 17:33:30 PM
Benieuwd naar de omzetting naar échte huisjes !!!
. Ik ook  :D, Als ik snel tel, aan mijn huidig tempo 1 huisje per maand volledig afgewerkt, tel daarbij nog het station wat bijgebouwen enz, dan ben ik al snel 2 jaar huisjes aan het bouwen. ???

sdz1976

Doe het ook zo Dirk , maar dan met doosje of restjes onderlaag voor parket.
Geeft je idd een zeer mooi idee van wat het worden zal.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Dirkh

De eerste module eindelijk voorzien van de werkende overweg bomen en lichten.
De servo's zijn vervangen door lineaire servo's van conrad. Spijtig dat ze nogal lawaaierig zijn maar het resultaat van de beweging is veel beter. Ook heb ik de lichten nog aangepast zodat er nu een nagloei effect op zit.

De aandrijving van de wissel in het schaduw station is ook aangesloten en getest, dus deze module is volledig rijklaar. Buiten nog wat bomen en struiken en nog enkele bordjes naast het spoor en naast de wegen is ze klaar. Eindelijk.

Een filmpje : http://youtu.be/Z9FukaCaHUc

Nu op naar de volgende module.