Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Even iets anders doen. Na al dat prutswerk ga ik eerst de andere segmenten verder afwerken zodat al het zaag en boorwerk gedaan is. Dan kan ik eindelijk nog eens wat sporen bijleggen en eens een trein laten rijden.

Even alles klaargezet in de gang om naar beneden te doen. Dan kan het houtwerk in de garage gebeuren ipv in de hobby ruimte. Dat scheelt een hoop afdekwerk en stof in huis. Vrijdag is het vrouwtje met een vriendin een dagje naar Londen, dus kan ik de hele dag rustig verder werken zonder gestoord te worden. Alleen ze even afzetten aan het station om 06:00u en ophalen op 21:00 u , dus een lange dag om alles klaar te krijgen.
Nog 3 segmenten moeten van zijkanten, poten en een bovenplaat voorzien worden, en 1 segment moet nog wat aangepast worden.



Nu moet alles nog de trap af, dat zal iets minder zijn. Hier moet ik even de zoon voor optrommelen, met mijn slechte rug en heupen is zoiets van de trap dragen niet evident.



Nu is er in de hobbykamer plaats om even wat op te ruimen en te poetsen. Dat is nodig na al dat gepruts van de vorige weken.

sdz1976

Zeer knap draadje , weer zo een n krak.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

ERVIN

Dat gaat vrijdag dus weer een leuk en lang modelbouwdagje worden , zalig hé Dirk.  ;)

En nu maar zagen hé. :D

Dirkh

Citaat van: ERVIN op 25 september 2014, 11:18:42 AM
Dat gaat vrijdag dus weer een leuk en lang modelbouwdagje worden , zalig hé Dirk.  ;)

En nu maar zagen hé. :D

Zalig, zagen zonder gezaag ;)

Dirkh

Ben er moe van. Module 2 aangepast, module 3 en 4 bijna klaar. Nu nog module 5.
Mijn garage is te klein, wat een monster ben ik aan het bouwen, nu ik meerdere modules naast elkaar heb staan valt pas op hoe groot die baan wordt.

module 2 en 3 bijna klaar


module 3 en 4 bijna klaar


Een overzichtje van de rivier op module 3 en 4


Nog te doen

Module 5 maken
module 2-3-4-5 nog voorzien van poten
achterwanden nog verstevigen en enkele spanten plaatsen op alle modules
De pennen voor de uitlijning nog voorzien.

Dirkh

Modules 2,3 en 4 zijn nu klaar. De garage begint nu echt te klein te worden, ik zit nu op een lengte van 320 cm en er komt nog een metertje bij.
Wel veel tijd verloren met de pennen voor de uitlijning te monteren. bij de module 1 en 2 ging dit vlot, maar deze keer lukte het niet erg vlot en die zijn wel heel belangrijk om alles vlot te laten aansluiten.





Ik was begonnen met module 5 uit te tekenen op de grondplaat om de rivier uit te zagen en de zijkanten te bepalen en bij het uittekenen op ware grote op de plaat lijkt mij het plan niet geheel zoals ik wil.

Het gaat om volgende module :



Het probleem zit vooraan waar de weg van de module afgaat en de trein in een tunnel verdwijnt. Het lijkt me niet realistisch om dit zo te maken.
Vlug een 3D zicht gemaakt. (is niet helemaal correct, met de nieuwe computer blijkbaar niet alle bestanden gekopieerd van de oude computer)



Voor aleer ik de zaag in de zijwanden ga zetten eerst nog maar eens overdenken hoe ik dit realistischer kan maken. Ofwel moet de weg ook in een tunnel verdwijnen ofwel moet de weg vroeger afdraaien. (ja de brug over de rivier ontbreekt op het 3D zicht maar die zit ergens in de ontbrekende bestanden)
Ik ga eerst nog maar een paar schetsjes maken voor ik de zaag erin zet.
Ik stop ermee voor vandaag, nog wat tekenen, rustig in de zetel en wat surfen op de tablet. De rug heeft het weer begeven, die heeft wat rust nodig, hopelijk kan ik morgen de laatste module afwerken en kan alles terug naar boven verhuizen. Dan kan ik eindelijk beginnen met sporen te leggen en eens een trein laten rijden.

PeterVG

Knap werk Dirk
Die verdomde rugklachten ook altijd. Laat de rug maar eens goed recupereren. Je doorzettingsvermogen dwingt veel respect af.

Steam.N

Ziet er erg gied uit, Dirk !
Verzorg je rug maar, dat je dit baantje kunt afwerken !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

he Dirk,

succes/sterkte met je rug, balen man :(!!!

die modules zien er goed uit, ik begrijp je "weg" probleem, kun je de niet naar rechts toe, dus richting tunnel, omhoog brengen, en evt met een bocht over je tunnel heen, of met een haarspeldbocht naar voren af laten takken? of idd omhoog en over de rivier heen, er zijn mogelijkheden ;)

Dirkh

We zullen er eens terug aan beginnen. Het vrouwtje gaat met de zoon naar alden biezen naar het bloemschikken kijken. Kan ik weer een dagje rustig verder werken zonder gestoord te worden.

Op het lijstje voor vandaag, module 5 zijwanden en rivier uitzagen, poten monteren en de uitlijningspennen monteren. Valt nog redelijk mee van werk, mijn rug zal dankbaar zijn. :D

Gerolf

Knap werk, Dirk  8)
Als ik af ga op de 3D, zou ik die straat van de baan laten afwijken voor de tunnel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Laatste bak klaar, nog enkel bij 3 bakken de positioneer pennen plaatsen en wat gaten voor de verbindings bouten boren.

Hier was het nog een puinhoop.


En dan de garage maar wat leeg gemaakt en alles aan elkaar gezet. Ik heb wel de poort moeten open doen en de deur openzetten om een van de foto's te kunnen maken. De kwaliteit is niet alles maar ik heb ze snel met de smartphone gemaakt.









En nu puin ruimen en de garage wat opkuisen. Ik ben blij dat alle bakken nu klaar zijn. En mijn rug is ook heel gelukkig.  ;D

marc goovaerts

Mooi resultaat Dirk ! En da's voor N een respectable baan !

Steam.N

Ziet er goed uit, Dirk.
En zoals Marc zegt: mooie lengte in N !

Nu komt de leuke fase van sporen leggen !

Veel plezier en succes  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik stop ermee voor vandaag, de modulles staan klaar om naar boven te verhuizen. Positioneerpennen zijn geplaatst en gaten voor de bouten zijn voorzien.
Ben eigenlijk wel verschoten dat die baan zo groot is, op de computer lijkt het allemaal wel mee te vallen maar als je ze nu zo ziet staan is het wel indrukwekkend.
Nu nog even van de laatste zonnestralen genieten met een lekkere koele west Vleteren. Die heb ik wel verdient vind ik zelf ;D

Straks alles nog naar boven verhuizen. Joepie kan ik eindelijk beginnen sporen te leggen.