Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Steam.N

Een mooie dynamische overweg !
Heeft iedereen niet  ;) ;D
EN ... het goeie gevoel dat je daar zélf voor gezorgd hebt !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1


Dirkh

Even sloopwerken vandaag :

Natuurlijk vergeten dat er nog servo's aan de overweg moesten gemonteerd worden en ja hoor de bedraging die ik mooi had gelegd zit in de weg, de rode pijlen geven aan waar de draden van de signalen en de servo's moeten komen.



Dus alles maar losmaken en verplaatsen



Gelukkig zijn mijn draden nog lang genoeg om alles enkele centimeters te verleggen.
Nog wat kleine zaakjes klaarmaken zoals een tijdelijke verbinding tussen de connector van de module en de stuureenheid, een klein printje met de weerstanden voor de signalen en dan kan eindelijk de overweg op de baan.

PeterVG

En ik maar denken dat alleen ik zoiets aan de hand heb. Je steekt me onbewust een hart onder de riem Dirk als zelfs een krak zoals jij zoiets aan de hand heeft.

Steam.N

Hoe herkenbaar ...  ::)

Maar te korte draadjes houden me niet tegen: stukje er tussen solderen, krimpkousje er over, en je kunt verder  ;)
(misschien niet ideaal voor electronische signalen, maar voor wat spanning kan het geen kwaad)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: PeterVG op 06 september 2014, 11:17:50 AM
En ik maar denken dat alleen ik zoiets aan de hand heb. Je steekt me onbewust een hart onder de riem Dirk als zelfs een krak zoals jij zoiets aan de hand heeft.

Ik een krak, eerder een beginneling met wat ervaring zekers? Ik denk eerder dat dat van jou gezegd kan worden, en zo zitten er hier nog een heel aantal op het forum  ;D

Citaat van: Steam.N op 06 september 2014, 11:21:04 AM
Hoe herkenbaar ...  ::)

Maar te korte draadjes houden me niet tegen: stukje er tussen solderen, krimpkousje er over, en je kunt verder  ;)
(misschien niet ideaal voor electronische signalen, maar voor wat spanning kan het geen kwaad)

Dat is waar, maar  ik leg dan liever nieuwe draden, als het nog mogelijk, is dan draadjes aan elkaar zitten te solderen. Vroeger op mijn werk heb ik genoeg problemen tegen gekomen door zulke snelle oplossingen en uiteindelijk werden de draden dan toch nog vervangen om een betrouwbare opstelling te krijgen. Zolang het is om een ledje te sturen, geen probleem, maar met die servo's ben ik in zo een oplossing niet gerust. Ik hoop trouwens nu al dat ik geen problemen ga krijgen met de servo's aangezien alle signalen door 1 connector gaan, het is allemaal wel twisted-pair dat ik gebruik maar toch.
ik heb er wel op gelet van de servo signalen en de rijstroom een beetje te scheiden.

Dirkh

Vandaag nog eens een uurtje tijd, dus de overweg geplaatst. Die moet nu nog eerst drogen voor alleer ik de servo's kan monteren.
Ook de signalen hebben een plaatsje gekregen :


Vooraan op de foto het signaal voor de trein. Op de achtergrond de overweg.
De overweg staat nog half open omdat het mechanisme nog niet is aangesloten. Ook moet ik de ondergrond nog wat terug bijwerken want die is wat beschadigd bij het boren.



Natuurlijk bij het kantelen van de module heb ik vergeten mijn werklamp weg te draaien. Resultaat een beschadiging in de weg (rode pijl). Hopelijk kan ik het nog wat bijwerken met putty of gips en er dan maar een weg reparatie van maken. Ik heb alleen een beetje schrik dat de putty of het gips gaat lossen.

Omdat alles nu eerst moet drogen maar enkele signalisatie borden gemaakt. De palen en  de achterkanten moeten nog een kleurtje krijgen , maar weeral de lijm moet eerst drogen.
Het bordje met 60 is een snelheid signalisatie voor de trein. Het "feu PN" bord (feu passage a niveau) dient om aan te geven dat er een signaal voor de overweg aankomt.


Thommy

doe zoals ze in België veel doen:
bordjes zetten, met: weg in slechte staat, put in de weg ofzoiets...
Greetz

Thommy

Dirkh

Citaat van: Thommy op 14 september 2014, 15:12:12 PM
doe zoals ze in België veel doen:
bordjes zetten, met: weg in slechte staat, put in de weg ofzoiets...
Dat zal geen optie zijn, eerder de weg afsluiten, in dat gat kan gemakkelijk een volledig wiel van een N auto in verdwijnen. Ik zal er wel wat putty insmeren en dan een laagje verf erover, dan wordt het maar tijdelijke reparatie zoals je op zoveel wegen tegenkomt.

Maar eerst nog verder die servo's onder de baan monteren voor de bediening van de overweg en  nog een wissel uitrusten met een servo en een punt stuk polarisatie. Vooral de servo's voor de overweg is een prutswerkje, hier is de positionering heel belangrijk of het werkt niet naar behoren.

Maar nu eerst nog wat bekomen van het bezoekje aan het Belgisch kampioenschap BBQ, wat veel donkere biertjes verorbert bij al die lekkere proevertjes. Misschien dat ik straks nog wat ga werken aan de baan.

Rangeerduivel

Citaat van: Dirkh op 14 september 2014, 18:38:22 PM

Dat zal geen optie zijn, eerder de weg afsluiten, in dat gat kan gemakkelijk een volledig wiel van een N auto in verdwijnen

Zo zijn er in 't echt ook! :D.

Ik zal er wel wat putty insmeren en dan een laagje verf erover, dan wordt het maar tijdelijke reparatie zoals je op zoveel wegen tegenkomt.

Wat jij hier putty noemt,noemen ze bij wegenbouw 'koud asfalt'
en dat gaat zeker niet lang mee!  :D

;)




Dirkh

Verdorie, ben al 4 uur aan het prutsen om mijn tweede slagboom aan het werken te krijgen.
Op het test stuk werkten ze beiden zonder problemen. Nu werkt de ene direct zonder problemen (10 min om de servo te mnteren en af te regelen) en die tweede blijft haperen, schokkerig bewegen en noem maar op.
Ondertussen met al dat geknoei heb ik dan ook nog de visdraad die voor de beweging zorgt beschadigd.
Dus dat wordt een slagboom terug uitbreken en hopen dat ik de visdraad nog kan vervangen zonder teveel schade aan te richten.Ik heb nog wel een reserve maar die moet nog gereiningd worden en voorzien van een laagje verf.

Deju  toch een hele avond bezig geweest zonder resultaat.

marc goovaerts

Slecht nieuws. Na het filmpje op het teststukje leek het wel heel weinig waarschijnlijk dat zulke problemen de kop zouden opsteken. Goede moed !

Steam.N

Veel goeie moed, Dirk !
Het is al gelukt, dus die tweede slagboom komt ook goed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Probleem met de uitlijning van de steldraad?
In elk geval veel goeie moed om hem aan de praat te krijgen. Lukken doet het allicht  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 17 september 2014, 08:32:09 AM
Probleem met de uitlijning van de steldraad?
In elk geval veel goeie moed om hem aan de praat te krijgen. Lukken doet het allicht  ;)

Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Blijkbaar is het geleide buisje van de tweede slagboom enkele mm tekort. Ik had alles afgemeten op het proefstukje maar geen rekening gehouden met het landschap dat nog boven op de styrodur is gemaakt. Dus er komen enkele mm bij, de ene slagboom heeft een iets langer buisje waardoor die minder problemen geeft. Ook is het servo mechanisme van de tweede slagboom  blijkbaar een klein beetje anders , scheelt een mm in de uutlijning en de combinatie van die twee zorgen ervoor dat het niet werkt.

Een van de dagen alles eens terug herstellen en een volgende poging wagen. Maar vandaag gaan we even  profiteren van het goede weer en een fietstochtje  maken met de bijbehorende terrasjes.