Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

mahtoska1

Vliegende Arduino's zou een primeur zijn  :) 8).

Gerolf

Ik ga ervan uit dat je servo's uit een andere bron gevoed worden dan je microcontroller.
Het lijkt hoe dan ook op spikes in je voedingsspanning - veroorzaakt door kort (te) groot stroomverrbuik
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

efl045

#1352
Te groot stroomverbruik kan ik mij niet voorstellen als het werkt gevoed door de USB aansluiting van een PC.
Maar waar sluit je de aparte 5V voeding aan, ook op de USB aansluiting, dan zou het moeten werken, of op de aparte voedingsaansluiting van de Arduino, en dan zal het niet goed werken, want dan heb je maar 5V ingangsspanning op de spanningsregelaar die daar achter zit en die zal daar niet genoeg aan hebben om zelf 5V uitgangsspanning te kunnen regelen...
De minimum voedingsspanning via de spanningsregelaar is 7V.

Dirkh

Ik heb het ondertussen opgelost, gewoon een extra condensator over de voeding geplaatst en alles werkt nu zoals het moet. :)

Dirkh

Kleine tegenslag, ik had al een vermoeden, maar bij het verhuizen van de modules was ik met mijn voet achter een loshangende draad blijven haken en er is dus een reedcontact gesneuveld. Natuurlijk is juist nu mijn voorraad op. :(
Maar na het nodige poets werk rijden de treinen nu ook op de tweede module zonder problemen. Dat contactje kan ik later nog vervangen, op die plaats is er nog geen balast aangebracht.
Dus nog wat reed contactjes bestellen en op naar de volgende module.( Eigenlijk zijn het segmenten en geen modules)
De volgende 2 arduino's liggen al klaar. Nog een klein printje bouwen met de dcc detector en de aansluitingen voor de servos en ik kan alles aansluiten.

beertje

Dirk,Heb hier nog vele reedcontakten liggen die ik niet gebruik en ik wil deze gerust brengen.

Dirkh

Altijd welkom om eens langs te komen, maar welk type is dat? Die ik gebruik hebben een AT waarde van 10-15, dat is de gevoeligheid en is belangrijk voor de goede werking met de kleine magneetjes die ik gebruik. Een hogere AT waarde werkt niet betrouwbaar heb al ondervonden.

Ik heb er trouwens al besteld en die zullen in de loop van de week wel aankomen.

Dirkh

Even aan de overweg aan het werken geweest. Een eerste testje :


Mag misschien nog iets lichter van kleur en een beetje verweerder eruit zien maar het begint erop te lijken.

Dirkh

Dat is die dan geworden. Ik heb de overweg niet helemaal perfect kunnen plaatsen maar werken tussen die signalen en de slagbomen is niet zo gemakkelijk.



Al bij al ben ik er best tevreden mee. En het voornaamste de treinen passeren zonder problemen. :)

marc goovaerts

Het ziet er in ieder geval heel goed en realistisch uit. In de realiteit worden die trouwens ook niet altijd perect geplaatst.

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mahtoska1


Gerolf

Helemaal mee eens. Een ferme verbetering voor je overweg  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

De bedrading en aansluitingen voor de bezetmelders voor module 3 zijn nu ook klaar, ik heb even de 3 modules aan elkaar gezet in een tijdelijke opstelling om alles te testen. Normaal staan ze 90° gedraaid maar nu om te testen is het gemakkelijker om zo aan alles aan te kunnen.



Op de eerste module is nu ook een klein MP3 spelertje gemonteerd om het belsignaal te laten klinken bij de overweg :
Een kleine video : (klik op de afbeelding)


Bij de derde module ben ik wel op wat problemen gestoten :
Blijkbaar heeft het hout wat gewerkt want de overgang tussen de twee modules komt niet meer perfect uit :



Een grote ramp is het nog niet want de wagons gaan nog vlot over de overgang maar ik heb het liever wat vlotter.
Filmpje van een BR80 met enkele wagons die over de overgang rijd :


En ook zit ik nog net voor de overgang met een lelijke bult in de sporen, dat was me nog niet opgevallen.
Dus alles terug losweken en wrikken en proberen dat stukje spoor terug mooi te laten aansluiten en de bult weg werken.



Bij het testen ook nog ondervonden dat ik zeker plaats moet voorzien om aan de achterste sporen te kunnen, dus ga ik de laatste module moeten vermaken en een 20 a 30 cm inkorten zodat ik de baan verder van de muur kan laten staan.

Ik heb bij het arduino dcc decoder programma ook nog een kleine aanpassing gedaan om de initialisatie te verbeteren, een kleine wachttijd ingebouwd bij het zetten van de initiële servo stand bij het opstarten.

Nog een klein foutje dat ik nog verder moet onderzoeken is een spookmelding bij de arduino S88 terug melders, heel sporadisch krijg ik een bezetmelding van een niet gebruikt bezet meldpunt. Ik vermoed dat het ergens een timing probleem is of een stoorsignaal op een van de ingangen. Dat gaat wel niet gemakkelijk zijn om te vinden zonder oscilloscoop.

Op een gegeven moment heb ik zelfs overwogen om alles terug af te breken en opnieuw te beginnen. Ik heb namelijk niets voorzien om een achtergrond en fries te monteren en dat zou later misschien nog wel eens een probleem kunnen worden.

Voorlopig gaan we verder doen, ik beschouw dit dan maar als een goede leerschool.

mahtoska1

CiteerEn ook zit ik nog net voor de overgang met een lelijke bult in de sporen, dat was me nog niet opgevallen.
Dus alles terug losweken en wrikken en proberen dat stukje spoor terug mooi te laten aansluiten en de bult weg werken.

Dit heb ik ook voor gehad. Alles geprobeerd om dit goed te krijgen. (in Z schaal). Dit is niet gelukt. Uiteeindlijk de sporen uitgebroken en de overgang opnieuw aangelegd.