Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Alles terug op zijn plaats. Als ik nu nog alles terug vindt zal ik gelukkig zijn. Na zo een reorganisatie vindt ik gewoonlijk niets meer terug. Wel een kleine tegenvaller. Ik had om de vloer niet te beschadigen, plastieken voetjes gemaakt om in de slagmoeren van de poten te draaien. Een bout in de voetjes gelijmd met tec7 maar blijkbaar pakt die niet op de voetjes en de bouten komen los.


Dit was de bedoeling maar de meeste voetjes komen los.




Iemand een idee met wat ik die kan fixeren ? Ik was al eens gaan kijken naar het lijmadvies van bison maar daar dien je de juiste soort plastiek op te geven en die ken ik niet.

loebaske


Dirk, ik gebruik deze voetjes, zijn wel voor alu buizen 20/20/1.5 en bevatten een knie gewricht en silicone bescherming voor de vloer...


Zijn wel niet goedkoop.


beertje

Je zou het kunnen lijmen met tec 7.

Thommy

Citaat van: beertje op 04 maart 2017, 19:25:09 PM
Je zou het kunnen lijmen met tec 7.

Was daarmee gelijmd maar komt los...
Als je silicone-achtig wilt blijven: sicaflex
Anders 2 componenten
Greetz

Thommy

Koen

@Dirk,

Je kan Loctite 330 gebruiken. Geen goedkope lijm maar deze is wel oerdegelijk (is industriële lijm).



Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

... of zelf voetjes aan de bouten gieten (silicone of resin)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

#1341
Ik heb nu een test gedaan met bision polymax. Volgens de lijmgids zou dat moeten werken. Wel lange droogtijd 24u/2mm Aangezien ik de voetjes vol heb gespoten gaat dat wel een weekje duren eer die volledig uitgehard zijn.

Dus maar verder met de arduino's aan het spelen. De S88 modules werken naar behoren.
Volgende project  zijn functie decoders. Even aan het sukkelen geweest, hoe het komt weet ik niet maar de eerste 2 optocoupler waren defect, dus enkele uren aan het zoeken geweest naar de oorzaak, met enkel een multimeter is het niet zo eenvoudig om een fout te vinden.

Nu heb ik een dcc sniffer werkende waarmee ik de dcc signalen kan decoderen voor een deel.
En de eerste testen voor de aansturing van de wissels en de overweg beginnen te lukken. Servo aansturing werkt en het aansturen van de servo voor de slagbomen met een vertraging tov van de knipperlichten werkt ook al.
Nu nog eens uitzoeken hoe ik de Led traag kan laten uitgaan om een gloeilamp te simuleren.
Nog wat coderen om alles naar mijn zin te krijgen en dan kan de eerste decoder onder de baan.

Dirkh

De DCC decoder werkt al naar behoren, nu een klein printje maken met strippen bord om de DCC detector op te plaatsen en de aansluitingen voor de servo's, leds enz..  , De S88-N terugmelders werken en hopelijk werkt alles naar behoren als het onder de baan is gemonteerd en kan de eerste module verder aangesloten worden. De arduino's voor de volgende module liggen al klaar.
Hopelijk krijg ik alles naar behoren aan het werken en kan ik eindelijk binnen eens rondjes rijden.

Er zijn ondertussen ook nog wat onderdelen onderweg om een draaischijf aansturing te maken met de arduino. Stappen motor, koppelingen, stappenmotor shield , hall sensors enz...
Ben benieuwd of ik dat ook aan het werken ga krijgen. Het zal een aangepaste versie worden van de code die ik op het rmweb forum (http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/78578-dcc-controlled-peco-turntable-project/) heb gevonden. Een van de problemen is dat ik eerst moet uitzoeken welke dcc comando's koploper stuurt om de draaischijf aan te sturen.

Dirkh

De laatste dagen een module verder omgebouwd naar digitale sturing met de arduino's. 1 arduino voor S88 bezetmelders met read contacten en 1 voor de aansturing van de wissel met puntstuk polarisatie, de lichten en servo's van overweg en de later nog te plaatsen verlichting van de ruïne.
Alles werkt nu dus op naar de volgende module. Wel wat werk gehad om mijn treinen terug rijdende te krijgen, na 2 jaar niet meer op die module gereden te hebben had ik wel een beetje last van vuil een oxidatie op de rails maar na een grondige poetsbeurt rijden de treintjes terug zoals het hoort.

Enkel een kleine tegenslag, bij de overweg is de asfaltlaag tussen de sporen gelost en die zorgde dan ook voor contact problemen en haperende treinen. Dus dat stukje is terug verwijderd en gaat nog vervangen worden door een houten of rubberen opvulling. Dat moet ik nog eens nakijken op foto's wat het meest gebruikte is in die zuiderse streken. Ook nog de elektriciteitskast geplaatst die hier al een hele tijd lag te wachten op een definitieve plaats op de baan.



En nu op naar de volgende module, weer 2 arduino's aansluiten, eentje voor de bezetmelding en eentje voor aansturing van de wissel en nog een signaal voor de overweg. De rest op deze module gaat aangestuurd worden met de OC32 die ik ook nog ga ombouwen om via DCC te kunnen aansturen, voornamelijk verlichting in de huizen, straatverlichting en nog wat andere effectjes.

En zo volgen er nog 3 modules met heel wat meer wissels en bezetmelders.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 18 maart 2017, 16:14:39 PM
... bij de overweg is de asfaltlaag tussen de sporen gelost ...

Kun je dat middenstuk niet gewoon met Bison Alleslijmer of Patex op de dwarsliggers lijmen?
Die Arduino's lijken je wel te liggen !  Knap !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Het tussenstukje is gesneuveld bij het verwijderen. Ik ben nog eens gaan rondkijken met streetview in de streek en blijkbaar zijn de meeste overwegen nu als volgt uitgerust.



Eens onderzoeken hoe ik dat kan nabouwen.

En die arduino's zijn leuke goedkope dingen, daar kan je redelijk wat mee, en programma's vindt je genoeg. Ik pas ze enkel aan naar eigen noden en wensen. Dus veel programmeren is er niet bij , de meeste tijd zit er telkens in van het origineel programma te ontleden en dan aan te passen.

Ondertussen zijn de onderdelen voor de sturing van de draaischijf ook al onderweg uit china. Ik ben benieuwd of dat gaat lukken.
En nu maar verder draadjes aansluiten, kleine experimenteer printjes ontwerpen, bouwen en testen. Ik heb geen standaard print voor de arduino's, per module maak ik een aangepast printje met een stukje strippen bord.

rixke rail

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Dirkh

Bedankt voor de link, dat ga ik eens bestuderen of ik het in schaal 1/160 krijg nagemaakt.

Ondertussen is de bekabeling van module 2 bijna klaar, nog enkel de servo nog plaatsen en het dcc detectie printje maken e aansuiten en we hebben een module meer om over te rijden. Alle bezet melders zijn al getest de railaansluitingen zijn doorgemeten. Ziet er goed uit. :)

Dirkh

We zullen er eens terug aan beginnen, huidige stand van module 2, nog de servo en de arduino voor de besturing bijplaatsen en we hebben weeral een stukje meer om op te rijden.  ;D


Dirkh

gv.... !@&(!!! zit hier al een hele avond te zoeken waarom een arduino altijd vast loopt en spontaan reset . >:(
Heel raar als ik de voeding via de usb poort laat komen uit de pc werkt die zonder probleem, servo's werken enz..  Aparte 5 volt voeding erop (dezelfde die ik bij vorige module gebruikte en die daar geen problemen geeft) en de problemen beginnen.
De voeding al rechtstreeks aan de arduino gekoppeld en zelfde resultaat. Het moet ergens op het printje zitten alhoewel het met de 5V van de usb wel werkt. Of die arduino's zijn heel gevoelig en heb ik bij de vorige module geluk gehad ik weet het niet meer. :'(

Ik stop ermee voor vandaag anders gaan die arduino's nog uit het raam vliegen.  :(