Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Belgische rijwoningen in Z

Gestart door mahtoska1, 27 november 2013, 12:41:47 PM

mahtoska1

Hallo,

Zoals reeds aangekondigd in de topic van Vlaams rijhuis, heb ik nu Belgische rijwoningen gebouwd.
Foto's zeggen meer dan woorden. Let niet op de zijgevel die niet gelijk is met de voorgevel. Dit wordt later weggewerkt.

Laat de opmerkingen maar komen!







Mattias

www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Stieven76

Ik kan me zelfs met het euro stuk ernaast niet voorstellen hoe verdomd klein dit is  ;D ;D
Prachtig werk!

Steam.N

Wooooooooowwwwwww !!!!
Pieter, heeeeeel knap gedaan !!!

En IK kan me HEEL goed voorstellen hoe klein die huisjes zijn !!!
Prachtig !

Twee vraagjes:
1.  de muren zijn geprint?
2.  waar heb je de dakpannen vandaan?  Lijkt voor mijn N-constructies bruikbaar ...

De verwering van je zijgevel vind ik prima.
Aan de voorgevel vind ik die grote grijze plekken onder de dakgoot iets té opvallend. (waarschijnlijk omdat de muur in papier is ?)

Ik ben benieuwd welke andere constructies je in petto hebt !
Doe zo voort, zou ik zeggen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Bijzonder mooi ! Maar dat besefte je waarschijnlijk zelf al.
Mooi detail: de brievenbussen die zelfs bij de grote merken al eens vergeten worden.
Enkel de dakgoot lijkt me wat groot ?

mahtoska1

#5
Dank je wel voor de lovende woorden en de vragen en opmerkingen.

CiteerTwee vraagjes:
1.  de muren zijn geprint?
2.  waar heb je de dakpannen vandaan?  Lijkt voor mijn N-constructies bruikbaar ...

1. De muren zijn gelaserde muurplaten. Ik heb ze gekocht bij http://www.archistories.com/ Deze firma ontwikkeld ook Z gebouwen voor Marklin
2. De dakpannen komen van Kibri. Deze zijn voor N/Z. Aangezien ze veel te dik zijn voor Z, heb ik ze hier en daar wat moeten bijvijlen (zonder in mijn vingers te snijden  ;) )

CiteerAan de voorgevel vind ik die grote grijze plekken onder de dakgoot iets té opvallend.

Tegen niemand zeggen, maar dit is eigenlijk een schilders fout als ik het dak aan het verouderen was. Eerst dacht ik, o ramp. Maar ik heb dit dan een beetje bijgewerkt om te laten uitschijnen dat de dakgoot lekt. Maar je hebt gelijk, dit is te opvallend, maar hoe krijg ik dit weg op gelaserd karton?

CiteerEnkel de dakgoot lijkt me wat groot ?

Dat had ik ook gemerkt. Eigenlijk is het een strook van 3mm wit papier dat ik in 2 gevouwen heb. De dakgoot is dus 1,5mm hoog. In werkelijkheid is dit 330mm. Bij het volgende project zal ik dit proberen fijner te maken.

CiteerIk ben benieuwd welke andere constructies je in petto hebt !

Waarschijnlijk mijn eigen huis dat in 1963 gebouwd is.

Steam.N

Citaat van: mahtoska1 op 27 november 2013, 14:46:54 PM
... De dakpannen komen van Kibri.  ...

Tiens, de pannen leken me kleiner, dan de pannen die ik zélf gebruikte.


Citaat van: mahtoska1 op 27 november 2013, 14:46:54 PM
... Aan de voorgevel vind ik die grote grijze plekken onder de dakgoot iets té opvallend. ...

En als je nu de dakgoot daar zwaar beschadigt, half laat doorzakken?
Dan heb je een duidelijke reden waarom de muren daar afgezien hebben, en ze verkleinen het zichtbare stuk van je plek ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

mdvholland

Ha Pieter, goed bezig zeg!

Ik vind het daklood rond de schoorstenen een heel fraai detail  :P

Matthijs

Zamateur

Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

mahtoska1

CiteerEn als je nu de dakgoot daar zwaar beschadigt, half laat doorzakken?

Dat ga ik eens proberen. Dank je wel voor het idee.

mdvholland

Pieter, heb je de muren nog versterkt met karton, of zijn de Archistorie platen zelfdragend?

Matthijs

Ludwigdc

Als zelf bouwer van vlaamse huizen maar dan in Ho kan ik enkel maar zeggen dat het knap gedaan is.
Je vraagt om reacties, enkel opmerking die ik heb zijn hier al aangegeven zoals de de goot die te hoog is, maar ik kan mij voorstellen dat in schaal Z nog smaller niet simpel zal zijn.
Iets wat nog niet vermeld is, is de hoogte van de schoorstenen, volgens mij smaak mogen deze wel iets meer boven de daknok uitsteken. Het zinkwerk errond zal bij mijn huizen ook zeker niet ontbreken maar om dat ook te presteren in Z..., Knap.

Goe bezig !!

Groetjes.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

mahtoska1

CiteerIets wat nog niet vermeld is, is de hoogte van de schoorstenen, volgens mij smaak mogen deze wel iets meer boven de daknok uitsteken.

Eigenlijk komt dit omdat ik geen rekening gehouden had met de dikte van de dakplaten van Kibri toen ik dit huis uittekende. Ik heb de dakplaten wel bijgevijld om ze dunner te hebben, maar toch heeft dit de hoogte van de schouwen aangetast. Ik zal eens kijken of dit nog aan te passen is. Bij een volgend project zal ik hier rekening mee houden.

Dit is toch een fantastisch forum. Door de opbouwende kritiek kan je bestaande of volgende projecten verbeteren. Want zelf zie je niet alles. Dank je wel hiervoor!

Ludwigdc

Een begrijpelijke fout. Ik denk dat ik ook niet direct erbij stil zou gestaan hebben, dat de dikte van de dakplaten de schouwhoogte zou teniet doen.

Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

philippe_007