Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Winkelpand(en) in H0

Gestart door Cord, 06 oktober 2013, 19:54:40 PM

Welk interieur op zolder?

Een interieur met kunstschilder en naaktmodel(len)?
Een interieur met kunstschilder en een braaf stilleven?
Een interieur van een zolder met dozen en oude rommel?
Het interieur van een student (m/v)?

Cord

Het lijkt alsof ik flink ben opgeschoten, maar ik heb mezelf geen tijd gegund om foto's te maken... enfin, weer een update:


De losse gevelplaten van de garage met bovenwoning. Deze grage komt (van voren gezien) rechts naast het eerste pand. Voordat ik alles in elkaar plak wil ik zeker weten dat het ook allemaal past en alle details erop zitten.
Van rechts naar links: het dak met nog een ontbrekende schoorsteen en een daklicht. In tegenstelling tot het eerste pand zullen er op de zolder geen spannende dingen te zien zijn. Daarnaast de gevelplaat voor de achterzijde van de eerste etage. Wellicht dat ik daar een keukeninterieur in maak, maar dat weet ik nog niet. Linksonder de voorgevel met een wat meer bewerkte daklijst. Ligt voor de hand dat het interieur van de garage goed te zien zal zijn. Daarnaast de zijgevel met een zijingang. Ik denk dat de garagedeuren van die harmonicadeuren worden. De witte deur is de deur van de zijingang.


Nog even een detail van het dak en van de zijmuur.


En het dak in detail. Het daklicht komt uit de bak op een van de eerste foto's... daar kun je 'm trouwens zien liggen.  :D


Deze foto's zijn met mijn iPhone genomen en het lijkt of een aantal gevelplaten niet helemaal recht zijn, maar dat is de vertekening van het beeld.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:


Ben nog even bezig geweest met het interieur van de garage. Boven de werkbank komt tl-verlichting op de werkbank een slijpmachine en op de planken potten en zooi. De muur rechts is de binnenkant van de buitenmuur. Omdat dit het interieur is komt het raamkozijn zowel binnen als buiten. Links naast het raam komt nog een wasbak en rechts van het raam nog een werkbank met bankschroef.
Enfin, het is niet veel maar toch weer wat gefröbeld.
Spreekt voor zich dat als er een paar lagen verf overheen zitten het feestje compleet is.
Ik weet nog niet of ik er ook een brug in maak, want zo'n ding neemt wel het zicht weg van alle details. Ik overweeg een smeerkuil met planken er overheen of zo'n krik op wieltjes.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Dat leidingwerk is erg mooi gemaakt  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stieven76

Citaat van: Gerolf op 17 oktober 2013, 10:30:38 AM
Dat leidingwerk is erg mooi gemaakt  8)

Ziet er levensecht uit. Hoe heb je dat gedaan en waarvan heb je dat gemaakt?  :)

Cord

Strookjes styreen. Je kunt ook een plastic boom nemen (zo'n gietsel waar alle onderdelen aan vastzitten) een aansteker eronder en trekken. Als je de aansteker op één punt houdt dan krijg je H0-waslijnen en als je een groter deel van zo'n boom heet maakt en trekt dan krijg je H0-electriciteitsbuizen. Wel even oefenen. Als je een verzameling electriciteitspijpen hebt gemaakt, dan kun je ze ook in bochten buigen, door ze iets te verwarmen... niet te heet anders worden het weer waslijnen.
Overigens kun je ook gewoon dun ijzerdraad nemen van dezelfde dikte. Die moet dan wèl met secondenlijm erop worden geplakt.
De beugeltjes is een soort aluminium tape dat in de echte wereld gebruikt wordt om buizen van de luchtafvoer mee aan elkaar te plakken. Dit tape koop je bij de bouwmarkt en kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld huizen aan de binnenkant lichtdicht te maken, loodflappen op een dak te maken, spiegels in badkamers en nog veel meer. Die beugeltjes heb ik nu met dit spul gemaakt, maar kan ook met strookjes gewoon plakband. Het moet wèl goed plakken anders laat het los als je gaat schilderen.
De lasdozen zijn schijfjes die ik gesneden heb van zo'n zelfde plastic boom. De schakelaars komen beter uit de verf als er verf op zit en dat zijn afgietrestanten van raamkozijnen, waar altijd "rommel" aan vast zit... en die rommel gebruik ik dan weer ergens anders voor.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:
Het werd er zo langzamerhand wel weer eens tijd voor. Ik heb niet voor elke baksteen en schoorsteen een update geplaatst, maar voor ik met het schilderwerk begin alvast wat foto's. Zoals jullie zien: ik ben best wel druk geweest.


De garage aan de straatzijde. De zijkant grenst min of meer aan het spoor. Die hoge schoorsteen op het dak is bedacht om over het naastgelegen pand heen te roken. De loodflappen onderaan de schoorstenen glimmen nogal, maar die zijn natuurlijk nog niet geschilderd.


De garage aan de achterzijde. Op de eerste etage komt een veranda en omdat deze bovenwoning anders niet bereikbaar zou zijn komt er een verbinding met een trap.


De twee panden aan elkaar. Met periode III in het achterhoofd, wordt het winkelpand een Vleeschhouwerij. Links naast de winkel komt nóg een hoekpand met een winkel en ik denk ik daar een Rembrandthuis van Heljan voor ga ombouwen.
Met deze drie panden (Stationsplein 1 t/m 5) is het rijtje compleet.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Inmiddels weer verf gehaald. Ik kan het niet helpen maar met verf van Revell heb ik altijd ruzie. Wat ik ook roer mat wordt bij mij altijd zijdeglans.


Heel gek, maar met Humbrol heb ik dat niet.
Enfin, ik heb verf, dus kan ik weer even verder.


De garage zonder hydraulische brug.


De garage met hydraulische brug.


En nog eentje vanuit de andere hoek... Oh ja, waarom moeilijk doen: in de prullenbak zit écht toiletpapier (Lidl).
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Thommy

erg mooi, maar zijn die sleutels niet wat aan de grote kant?

maar voor de rest mooi... en vooral de "oude" manier van elektrische draden over de muur in ronde doosjes
Greetz

Thommy

Cord

Die sleutels zijn inderdaad wat groot, maar die paste niet meet in de lade waar alle kleinere sleutels (5 t/m 28) in liggen.
De linker lamp is ook wat te groot, maar die ga ik nog vervangen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Stieven76

Zeer mooi gedaan vind ik! Je kan de geur van de olie al ruiken...  ;)
Zijn de lampen functioneel?


Stieven

Cord

Dankjewel.
Die lampen kunnen inderdaad aan er zitten ledjes in. De rest wordt van bovenaf verlicht.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

ERVIN

't Jonge wat een details , erg mooi. ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Heel veel sfeer in dat pandje  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Dank!
Inmiddels heb ik wel de lamp aan de linkerkant eruit gehaald; ik vond 'm wat te groot.
Vanavond weer verder.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing