Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Vraag over spoor N rails.

Gestart door PietB, 04 oktober 2013, 12:54:00 PM

PietB

Zo niet schrikken, ik ben (nog) niet van plan over te stappen op spoor N, maar ik heb vandaag een minitrix stoomlocje gekocht en ben van plan deze met een sleep van 3 of 4 wagons onder de kerstboom in een bergachtig sneeuw landschap te laten rijden.



Het aanbod van N-spoor rails is erg groot.
Nu is mijn vraag, wat is de beste rails Fleischmann Picolo, Unitrack, Roco-Arnold of Peco.
Dat zijn een paar merken die ik zo kan bedenken.
Ik zou graag van de N specialisten willen weten wat op dit punt aangeraden wordt.

grt Piet.

marc goovaerts

Vermits Sinterklaas een eeuwigheid geleden me Fleischmann-rails gaf, ben ik er bij gebleven. Technisch nooit een probleem mee gehad in ieder geval.
Maar de aangegoten ballastbedding heeft zowel voor- als tegenstanders.

Michiel

Hoi Piet,

indien je niet opziet tegen het gebruik van flexibele rails, dan zijn GT-gleis en Peco beide heel prijsvoordelig, waarbij Peco daarbij nog een geweldig assortiment wissels heeft. En kies je voor Peco, kies dan meteen voor code 55, dat ziet en net iets fijner uit zonder enig bijkomstig nadeel.

Wanneer je liever met standaard railsegmenten werkt, dan is fleischmann (met bedding) een heel degelijke keus, maar wel vrij prijzig. Zonder bedding is Minitrix zeker een optie, en vooral in occasie voordelig te vinden. Persoonlijk vind ik Arnold rails niet mooi en zou het zelf nooit kiezen.

Mijn keuze zou gaan naar Peco code 55.

Er is NOG fijner (code 40) maar voor een kerstboombaanje lijkt me dat wat overkill.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Ik volg Michiel:  PECO Code 55. 
Mooi afgewerkt, groot gamma wissels (wat hier minder belangrijk is).

Wil je sporen met ingebouwde bedding, dan is Fleischmann een goeie optie.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

Een nadeel van flexen vind ik dat ze niet goed in een boog aan elkaar te koppelen zijn.
Ik heb ook eens zoiets gemaakt, maar moest uiteindelijk om die reden 2 vaste bochtstukken gebruiken.
Groet van Frank

PietB

Inderdaad wissels is in dit diorama geen issue.
Dus Peco moet het worden, maar ik geloof jullie graag dat de 55 finescale een mooie representatie van de werkelijkheid is.
Maar dit project komt ééns per jaar van zolder en zal plm 14 dagen te zien zijn.
Dan kan een code 80 toch ook wel, het lokje zal ook niet een echt stukje precisie werk zijn dat zich alleen leent om op een finescale track te rijden.
Nu ben ik eens aan het zoeken geweest maar is mijn indruk juiste dat er op het gebied van N-scale, bij rails zonder bedding bijna geen rechte rails en bogen te koop zijn?
Je ziet dat er overal flexrail wordt aangeboden.
En dan is er de opmerking van Frank, die bij mij de wenkbrauwen doet fronsen, is flex rail echt zo moeilijk goed te leggen?

grt Piet.

Michiel

Flex in een bocht is echt geen enkel probleem, zolang je er geen isolatielas moet hebben. Ga je je baantje in secties opsplitsen, of gewoon het treintje continue rondjes laten rijden?

En, Peco code 55 is haast even goedkoop als code80, maar veel gemakkelijker te leggen met flex, omdat de rails veel dieper is ingegoten, en daardoor niet gemakkelijk uit de schoentjes scheurt. hint-hint
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Michiel op 04 oktober 2013, 16:16:57 PM
Flex in een bocht is echt geen enkel probleem, zolang je er geen isolatielas moet hebben. Ga je je baantje in secties opsplitsen, of gewoon het treintje continue rondjes laten rijden?
Weet ik nog niet Michiel.
Op dit moment speel ik met de gedachte om de trein in een ovaal te laten rijden.
Met een verborgen deel, Waar de kerstboom op komt te staan en in het zichtbare deel een stationnetje, waar de trein zal stoppen en na een aantal seconden, weer zal vertrekken. Dit dmv een stukje automaat.
Dus bij het inrijden van het stationnetje zal de spanning verlaagd worden, een stroomloos geschakeld deel, en een optrek sectie die weer over gaat in een continue spanning.
Ik wil het in eerste instantie allemaal analoog houden.
Citaat van: Michiel op 04 oktober 2013, 16:16:57 PM
En, Peco code 55 is haast even goedkoop als code80, maar veel gemakkelijker te leggen met flex, omdat de rails veel dieper is ingegoten, en daardoor niet gemakkelijk uit de schoentjes scheurt. hint-hint
Dat begrijp ik, dus voor de kosten hoef ik het niet te laten

grt Piet.

Klaas Zondervan

Citaat van: Frank_N op 04 oktober 2013, 14:01:33 PM
Een nadeel van flexen vind ik dat ze niet goed in een boog aan elkaar te koppelen zijn.
Dat is een kwestie van de juiste techniek, geduld en doorzettingsvermogen.

Geert

Citaat van: bossie op 04 oktober 2013, 12:54:00 PM
Zo niet schrikken, ik ben (nog) niet van plan over te stappen op spoor N, maar ik heb vandaag een minitrix stoomlocje gekocht en ben van plan deze met een sleep van 3 of 4 wagons onder de kerstboom in een bergachtig sneeuw landschap te laten rijden.


Ach, in een sneeuwlandschap zie je de bedding, bielsen of wat dan ook niet. Dit is al bijzaak.  ;) Ga voor rails die zo hoog mogelijk zijn, is handiger onder te sneeuwen....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Frank_N

Met moed, beleid en trouw maakte ik dit voor in het schaduwstation. Bij A en C 2 vaste bochtstukken.
Het (kleinere) cirkeltje wat ik later maakte op dezelfde manier.
Groet van Frank

PietB

Citaat van: Geert op 04 oktober 2013, 17:04:20 PM
Ach, in een sneeuwlandschap zie je de bedding, bielsen of wat dan ook niet. Dit is al bijzaak.  ;) Ga voor rails die zo hoog mogelijk zijn, is handiger onder te sneeuwen....
Dan toch maar Fleischmann of Minitrix met bedding?
Is wel simpeler te "besneeuwen" denk ik.

grt Piet.

Frank_N

""""Op dit moment speel ik met de gedachte om de trein in een ovaal te laten rijden.
Met een verborgen deel, Waar de kerstboom op komt te staan en in het zichtbare deel een stationnetje, waar de trein zal stoppen en na een aantal seconden, weer zal vertrekken. Dit dmv een stukje automaat.
Dus bij het inrijden van het stationnetje zal de spanning verlaagd worden, een stroomloos geschakeld deel, en een optrek sectie die weer over gaat in een continue spanning.
Ik wil het in eerste instantie allemaal analoog houden. """"

Piet, dan heb je dus isolatie-schoentjes nodig ;)
Dat pleit dan weer voor vaste railstukken.
Die lelijke grijze dikke dingen (zie mijn foto) van Roco blijken nog altijd het beste te werken.
(er aan te komen is dan weer wat anders....)

""""Maar dit project komt ééns per jaar van zolder en zal plm 14 dagen te zien zijn.
Dan kan een code 80 toch ook wel, het lokje zal ook niet een echt stukje precisie werk zijn dat zich alleen leent om op een finescale track te rijden.""""

Dat lokje (een T3) heeft inderdaad niet al te beste rijeigenschappen.
Vooruit gaat nog wel (met een fatsoenlijke voeding), achteruit is het een redelijke ramp.
De assen zitten horizontaal behoorlijk star gemonteerd.
Voor proefritten dus goed geschikt!
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Je hebt niet perse isolatielassen nodig. Wat je wel nodig hebt is een voorziening die aangeeft dat de trein op een bepaald punt is.
Bij nadering van het station kun je b.v. een reedcontact of een lichtsluis plaatsen. De trein gaat dan remmen, tot stilstand. Met een beetje inregelen kun je er voor zorgen dat de trein netjes bij het perron stopt.
In de verborgen stopplaats maak je ook een reedcontact of lichtsluis. De trein hoeft daar niet kalm af te remmen, je kunt hem abrupt laten stoppen.

Het gaat er dus om dat je twee meldpunten hebt die de regelaar beïnvloeden. En wat tijdschakelingen die het afremmen en optrekken en de wachttijden regelen.
Zou een leuk project zijn voor een microcotroller, maar daar heb ik geen verstand van.

Frank_N

#14
Met reedjes werken is wel mooi, maar onder dat lokje past zelfs de kleinste magneet niet.
Oplossing: magneetje onder een wagentje, dat werkt dan weer wel...
Reedjes in rijrichting tussen de rails kan wel, bij N spoor, maar wel even goed wegmoffelen.
De reed geeft dan 2 x signaal af, tijdens een passage van de magneet.
Beter is kleinere dwars te plaatsen tov. de rails. Maar die kunnen weer niet zo'n grote stroom aan.
Ook geen probleem, als je er een extra transistor tussen zet.
Eigenlijk (in mijn optiek) voor Piet de beste oplossing. Het geeft steeds een enkele puls af.

Zelf heb ik goede ervaring met lichtsluizen, maar die zijn "verdekt" opgesteld.
Mooier is een reflector-lichtsluis te gebruiken op plaatsen waar dat in het zicht zit.
Dan krijg je een soort stellage onder de rails...
Het is maar net waar de priorteit van de ontwerper ligt.
Zoals ik de lichtsluizen toepas geven die een signaal af zolang er een trein onder staat of rijdt.
Ongeacht de positie van de lok in die trein.



Edit: voor lichtsluisen die in het zicht komen zou je beter een gemoduleerde kunnen kiezen, dit ivm. dag, en halogeen licht. Gerolf heeft hiervoor een goed ontwerp bedacht, op de site van Huib Maaskant staat ook een hele goede.
Groet van Frank