Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

GVL

Vandaag een laatste belangrijke landschapselement aangebracht – de alomtegenwoordige elektriciteitspalen en -draden.  Ik heb enkel de leidingen gegeplaatst die dwars op de sporen lopen.  Zodoende blijven de treinen vlot bereikbaar tijdens het rangeren.   De draden zijn strak gespannen.  In model ziet dit er volgens mij iets netter uit dan de moeilijk na te bootsen kettinglijn.



Verder nog enkele details toegevoegd, zoals lampen en een trapje voor de packing shed



En wat ijsblokken en een loopplank die van het platform gevallen zijn.



Stilaan raakt het zichtbare gedeelte afgewerkt.  Tijd om aan het schaduwstation te beginnen.

Groeten.

Metpetergaathetbeter


Metpetergaathetbeter

misschien een (al dan niet welkome)opmerking je achtergrond zou nog leuker zijn mocht je baan op één of andere manier doorlopen op je achtergrond alsook die palen die opeens tot een eind komen, lijkt opeens een afgrond  :-\

Groeten Peter ;)

SuSke

Citaat van: GVL op 05 november 2014, 20:34:48 PM
...De draden zijn strak gespannen.  In model ziet dit er volgens mij iets netter uit dan de moeilijk na te bootsen kettinglijn...

Misschien een keer proberen met pianodraad die je juist op lengte knipt, voorziet van een klein oogje en dat over de isolatoren hangt.
Die gaan vanzelf op de kettinglijn hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Dat is niet simpel, Suske. De lengtes moeten dan exact juist zijn, of de ene draad hangt dieper dan de andere ...

Misschien beter telkens één lange draad, die je op de juiste plaatsen een klein knikje geeft ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Kan ook geen kwaad, niet elke draad hangt even ver door, en zeker niet tussen verschillende palen want dan moeten de palen al op exact dezelfde afstand staan en moet erbij de plaatsing van de kabels even hard aan de kabel getrokken worden.
2 of 3 draden tussen elk palen-koppel op lengte hebben zou toch moeten lukken op 1à2mm na.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

mdvholland

Wordt echt mooi  :P

Onthoudt dat het er vaak heet is. Echt, stoffig heet. Weinig-mensen-te-zien-op-straat-heet....

Mocht je nog ruimte hebben voor wat invulling met orangegroves, dan zijn leuke details bijv. de smudge pots en wind machines, die 's winters worden gebruikt om de vruchten en bomen zelf tegen de vorst te beschermen (ja 's winters is 's nachts rond de nul graden). En irrigatiekanaaltjes...







Volg met veel interesse!

GVL

Peter, het laten doorlopen van een landschapselement in de achtergrond wordt al eens toegepast maar ik heb, in mijn ogen althans, nog maar weinig geslaagde uitvoeringen gezien.  Dergelijke overgangen zien er meestal maar goed uit vanuit één bepaalde invalshoek.  Uit andere posities bekeken, komen ze minder of niet realistisch over.  Ik moet wel toegeven dat mijn weg met elektriciteitspaal een ongunstige hoek maakt met de achtergrond (bijna 90°). De beste oplossing lijkt me nog dat weg en achtergrond een scherpe hoek vormen zodat de overgang (inclusief elektriciteitsdraden) verborgen kan worden.  In het geval van mijn baantje is het jammer genoeg te laat ...

Frans, staaldraad van 0.1 - 0.15 mm is eventueel te overwegen.  Ben niet zeker hoe men de bevestiging van de draad aan de isolator solide en toch onzichtbaar kan maken tenzij men de draad laat doorlopen (met naaigaren is het gewoon een kwestie van een drupje lijm). 

Mathijs, dank voor de bijkomende info.  Interessant voor een eventuele toekomstige uitwerking van het thema.  Nog zo'n typisch detail is een 'culling bin' waarin het fruit, ongeschikt voor consumptie, afgescheiden werd (zoals deze http://coastdaylight.com/ljames1/loc_escondido_69-10.jpg).   

Groeten.

SuSke

Ik heb geen idee hoe groot de isolatoren zijn die je gebruikt.
De draad zit normaal aan de bovenzijde van de isolator, dus zou je een klein gleufje kunnen maken waar de 2 draden in gelegd kunnen worden. Dan moet de isolator natuurlijk wel voldoende groot zijn.
Draad in leggen en zijn kabellijn laten vinden en de rest van de draad afknippen. Eventueel het uiteinde een klein beetje omplooien.
Een druppeltje secondelijm op de isolatoren.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Grote stomer

 

GVL

Mijn goeie ouwe Badger is van een nieuwe naald en tip voorzien en dus heb ik eindelijk mijn locomotief kunnen afwerken.
Het overgangsstukje tussen cabine en motorkap is gespoten met Tamiya satijnzwart.  Verder zijn vonkenvangers, veiligheidskettingen en remslangen aangebracht zoals te zien is op de voorbeeldfoto van 2416 http://donsdepot.donrossgroup.net/dr0600/atsf2416.jpg.  Voor de canvas zonneschermen moet ik nog een oplossing vinden.
De Santa Fe, steeds imagobewust, waste haar locomotieven regelmatig.  De verwering is dan ook relatief licht gehouden – wit pastelpoeder van Pan Pastels en een nevel van grimy black om het afgebleekte, stoffige zwart weer te geven.  Verdere wat roest op de schoorstenen, de scharnieren van de de motorkapdeuren, de koppelingen en remschoenen.



Groeten.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

Djeezes, wat een pracht loc is me dat :P.
Alle respect voor de artiest...