Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Computers

Gestart door OlivierV, 03 juli 2013, 19:25:55 PM

Steam.N

Zelf zit ik met een laptop (van 't werk, Windows 7), die ik thuis gebruik voor tekenwerk, programmatie, internet, allerlei ...
Ik heb ook een tablet, die ik voornamelijk gebruik om te surfen, en de opvolging van 't forum.  Ook emailtjes ...

Drie dingen die wel tot verbeterig vatbaar zijn (ofte waar ik de pest van krijg  ;) ) :
- het Outlook gebeuren op Android:  teksen ingeven op een mini-venstertje, waar je nagenoeg niet op het einde van je ingegeven bericht kunt gaan, om nog wat toe te voegen ...
- het intokkelklavier op het tablet leidt tot zeer veel tokkelfoutjes.  Erg irritant.
- de kabel van de voeding trekt op niets: al twee keer de voeding vervangen, omdat de kabel intern doorbreekt.

Maar al bij al is een tablet een enorm pluspunt:
- je zet het op, en binnen enkele seconden ben je bezig
- het neemt geen plaats, je neemt het op de schoot of zet het op de leuning van de zetel
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sn00zerman

Ik heb me al jaren ingehouden op forums, over de mening tussen wintels & apple machines, maar ooit moest het er toch eens van komen ...
Die ooit is nu dus ...

Sinds m'n 10de verjaardag met "computers" bezig, eerst C64, C128, Amiga 500 ... Daarna XT, AT,286, 386, 486, Pentium enz ... Om uiteindelijk 3 jaar geleden te "stoppen" bij een Core2Duo. Gestopt, inderdaad, omdat ik ondertussen thuis "over" ben op Apple.
In m'n garage heb ik nog 3 windows PC's staan, elke PC hangt aan een CNC machine, de rest van het dagdagelijks gebruik is allemaal over op Apple.
(behalve de PC van m'n treinbaan, daar draait Ubuntu op, maarja, da's een "specialleke" met z'n RocRail)
Telefoon is een iphone, tablet van m'n vrouw is een ipad, laptop van m'n vrouw is een Macbook pro, en mijn vaste PC is een imac 27".
Verder diverse airplay apparatuur doorheen het huis, en een appleTV.
Verder heb ik nog een Android tablet, en heeft m'n vrouw een android phone.
We kopen gewoon wat we leuk vinden, zolang het maar geen windows meer is. (We hebben zelfs nog netbooks in de kast liggen, splinternieuw, maar niet in gebruik, wegens windows)
Ikzelf ben werkzaam in "den IT" (vroeger als programmeur, nu als business line analyst manager), en daar is alles M$-based.
Ik denk dat ik dus wel recht van spreken heb :-)

Sinds we thuis "over" zijn met het grootste gedeelte naar Apple, heb ik een véél rustiger leven (op gebied van IT dan toch).
Net doordat alles van hetzelfde "huismerk" komt, werkt alles zo vlot ! Ongelooflijke opstart/afsluit-tijden, energie-zuinigheid ten top ...

Onlangs nog, een airport express in de badkamer aangesloten, alleen stroomkabel ingestoken en kabeltje naar de surround van de badkamer.
Op m'n imac de applicatie opgestart om airport te configureren. imac in de living hangt via netwerkkabel aan een router, die hangt op zijn beurt aan een andere router.
Airplay zou via wifi verbinding moeten maken met die 2de router. imac vond die airplay onmiddellijk, en heeft volgens mij de instellingen (WPA key) van de macbook van m'n vrouw gevist, want 8 seconden nadien, was die airplay geconfigureerd !
Dit wil ik nog wel eens met windows apparatuur zien gebeuren.

Verder moest ik van de week nog een handleiding schrijven, om op een windows PC een FTP server als een driveletter te mappen.
netdrive downloaden, helemaal instellen, en hopen dat het goed gaat. Op een Mac klik je in finder gewoon op "go" => "connect to server", en voert het IP van de FTP in, nadien krijg je nog kadertje voor username/pw, eeh voila, gemapt !

ISO files, nog zoiets, op PC daemon-tools nodig, op mac gewoon dubbelklikken op de ISO !

Desondanks de hogere prijs, vind ik het in elk geval z'n geld wel waard. Binnenkort nog een iphone voor m'n vrouw, en nog een macbook pro voor mij,
en de "collectie" is compleet :-)


just my 2cents ... (en NEE, noem me a.u.b. GEEN apple fanboy !)
groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Huugooke

Appelen en peren, Kris.
Als je zelf in de IT zit moet je dit toch onderschrijven:
Apple is een "gesloten" systeem. Dat heeft alle voordelen; al wat ze maken is direct op elkaar afgestemd, vandaar de gemakkelijke configuratie.
Alle andere systemen zijn "open"; of het nu wintel, linux of alle andere QDOS systemen zijn. Dat is zoeken naar drivers, stuurprogramma's....
Dat maakt het systeem niet eenvoudig, maar de uitbreidingsmogelijkheden zijn oneindig veel groter.

Vandaar dat elke discussie over beter/slechter zinloos is. Appelen en peren dus.

sn00zerman

Waar iedereen het vandaan haalt dat Apple een gesloten systeem is, blijft voor mij een groot vraagteken.
Apple is toch ook een *nix variant, maar dan gewoon met een mooie, doordachte, grafische schil overheen.
Ik doe op m'n imac even gekke dingen als op m'n wintel PC vroeger ...
en wat bedoel je met "uitbreidingsmogelijkheden" ? Ik kan ook een grotere schijf in m'n mac steken, meer geheugen, een 2de scherm aansluiten enz ...
Ik snap niet wat de beperkende factor zou moeten zijn die "uitbreidingsmogelijkheden" zou tegenhouden ?

groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Tjalling

Het is een gesloten systeem omdat de software van Apple alleen op hardware van Apple draait. Dat merk je in de manier waarop de hardware en de software op elkaar afgestemd zijn.

Er zijn uitbreidingsmogelijkheden, maar die zijn niet zo uitgebreid als in een andere omgeving. Voor het gebruik waar Apple-apparatuur voor gemaakt is, is dat geen punt. In andere omgevingen kan de situatie echt anders zijn (zoals je zelf gezien je achtergrond waarschijnlijk ook wel weet).

Voor mensen die gewend zijn in een Windows-omgeving te werken is Apple een moeilijk te doorgronden systeem, zeker als er wat fout gaat.

Groet,
Tjalling
 

Havoc

Heel gesloten. Bvb het hele itunes gebeuren. Je kan je telefoon niet gebruiken als je ook niet een programma van hen op je pc installeert. Kan je je iphone gewoon als drive op je pc mounten? Die airplay, werkt dat met andere toestellen? Ernstige CAD pakketten beschikbaar? Compatibiliteit is ook een probleem. Zo zijn bvb .eps bestanden van een mac enkel op een mac te lezen. Of verander eens de batterij in je iphone. Dat routers onderling security keys doorgeven alleen is al een reden om die dingen niet te gebruiken! Dat zou je als IT'er toch moeten inzien.

Je zegt het zelf, elke wintel pc hangt aan een cnc machine. Waarom? Omdat apple zo open is dat je die soft erop kan draaien en de interface bedienen?

Ja, het is een unix onderin, maar probeer eens een unix programmer erop te zetten. Lukt niet want ze hebben alles veranderd zodat het niet meer compatible is.

Ik heb de indruk dat je het allemaal een beetje heel rooskleurig bekijkt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Citaat van: Tjalling op 11 juli 2013, 14:13:21 PM
Voor mensen die gewend zijn in een Windows-omgeving te werken is Apple een moeilijk te doorgronden systeem, zeker als er wat fout gaat.
Gelukkig is het typisch dat dat haast nooit gebeurt.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 11 juli 2013, 20:22:23 PM
Citaat van: Tjalling op 11 juli 2013, 14:13:21 PM
Voor mensen die gewend zijn in een Windows-omgeving te werken is Apple een moeilijk te doorgronden systeem, zeker als er wat fout gaat.
Gelukkig is het typisch dat dat haast nooit gebeurt.
"haast nooit" ? Dus...

OlivierV

Tjalling, ik werk zowel met Mac OS X als W7, de overstap is niet zo moeilijk en de 2 door mekaar gebruiken is ook niet moeilijk, zeker niet als je iets of wat in het computergebeuren je weg weet.

Problemen met mijn mac, voor de laatste os x erop te krijgen was het even wennen, maar het lukt ook allemaal wel met wat logisch denken.

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Havoc

Kan me de laatste keer dat ik problemen met een pc gehad heb -en dat het niet was omdat ik iets dom gedaan heb- niet herinneren. Een harde schijf kapot, voeding kapot ook eens, batterij van de horloge leeg zo'n zaken wel. Maar ik heb ook wel eens een lekke band of kapotte batterij met de wagen of een steentje in de voorruit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

sn00zerman

tjonge tjonge, de dingen die hier aangehaald worden, dateren echt nog van uit de pré-historie !

Ik draai gewoon Solidworks op m'n imac, superstabiel. EPS files die alleen op Mac zouden open gaan, moet ik nog tegenkomen.
Apple software draait ook gewoon op iets anders (mits je weet wat je doet), heb zodoende enige tijd Mac OSX op een Lenovo Thinkpad draaiende gehad.
Airplay, er zijn ondertussen genoeg Android applicaties die dit ondersteunen, en zelfs receivers van merken zoals Pioneer en Sony enzo, kunnen ermee overweg.
(Heb zelfs in m'n garage een Raspberry Pi als airplay receiver draaien)
Ik heb verder een Synology NAS, dat ding heeft ook Airplay, en een web-interface ervoor enzo, meer is er niet nodig.
In de auto streamen we rechtstreeks over UMTS van de NAS van thuis, de ene keer via een android tablet, een andere keer via de iphone, het werkt gewoon allemaal.
Iphone als drive mounten is geen enkel probleem (gewoon een kwestie van de juiste app erop te zetten - en kom nu niet af dat dit in het OS moet ingebakken zitten, ik kan over windows ook genoeg zaken aanhalen die WEL in Osx zitten en een extra app vereisen in windows).
Ik speel muziek op m'n imac, op de airplay systemen door het huis, op m'n android tablet enzo, en dat allemaal
ZONDER itunes. (Ik vind itunes ook een draak van een applicatie, maar om daarop een heel systeem te gaan afrekenen ? Ik heb ook niks tegen Microsoft, desondanks wat applicaties die me niet aan staan)
Ik gebruik alles gewoon door mekaar (android / IOS / OSX / Windows / linux), en heb nog nooit problemen gehad met bestandsuitwisseling of gemerkt dat er één van die OSsen "gesloten" zou zijn ...
Apple moeilijk te doorgronden ? De dag dat ik m'n imac kocht (ik had nog NOOIT een apple PC aangeraakt), heb ik dat ding uit de doos gehaald, en 10 minuten nadien zat ik er al mee op internet. Tegen de avond aan, wist ik al dat ik niet meer terug wilde. Windows heb je toch ook moeten leren ? En bij de overgang van XP naar windows 7, heb je ook zeker en vast "hier en daar" even moeten zoeken, omdat het ook weer net iets anders was ...

Ik wil zeker niet het ene OS afkraken t.o.v. een andere, of zeggen dat X beter is dan Y ...
Het is eerder een kwestie van persoonlijke smaak, net zoals de ene graag BMW rijdt, en de andere Mercedes.
Het enige dat me stoort, zijn de mensen die alleen maar op systeem X werken, en dan systeem Y beginnen af te kraken,
zonder dat ze eigenlijk weten waar ze het over hebben ...


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Tjalling

Kris,

Dat het technisch mogelijk is om Mac OSX op een Thinkpad aan het draaien krijgt dat geloof ik wel. Het is een configuratie die niet ondersteunt wordt door Lenovo of Apple, en in strijd met de licentievoorwaarden van Apple.
Daarmee blijft de stelling geldig dat Apple een gesloten systeem is. De licentie van Apple staat in principe alleen maar toe dat je Mac OSX op Apple hardware draait.

De manier waarop Apple (en andere *nix-varianten) met netwerken en gedeelde schijven omgaan is wezenlijk anders dan in een Windows-omgeving. In een (hybride) netwerk-omgeving kunnen daardoor problemen ontstaan die moeilijk te verhelpen zijn. Bestanden uitwisselen en communicatie is geen enkel probleem tussen verschillende platforms. De discussie wordt anders als je met verwijzingen en clients gaat werken (pad-verwijzingen in Adobe software op Apple die verwijst naar Windows-shares, Exchange-clients etc.). Apple is geen vriendelijk platform voor trouble-shooting.

Er is in de afgelopen jaren heel veel vooruitgang geboekt mbt uitwisseling van bestanden, zodanig dat dat geen probleem meer is. Thuis zul je in je multimediabeleving geen grote problemen meer ondervinden.
Maar het verschil in gebruiksgemak tussen Windows 7 en Apple is ook niet heel erg groot meer. (ja, ik heb ook met Apple-producten zitten spelen, en internet heb je inderdaad binnen 10 minuten bereikt, maar dat geldt ook voor Windows en Linux).

Zowel Apple als Google (Android) als Microsoft (Windows & Office) proberen je met al je data in hun eigen omgeving te sleuren, zodat je voor je data van hun afhankelijk wordt. dat is juist een argument om zoveel mogelijk systemen naast- en door elkaar te gebruiken. De één zal de keuze maken Microsoft links te laten liggen, de ander zal die keuze juist voor Apple of Android maken. Zorg in ieder geval dat je zelf de baas blijft over je eigen data! De rest is idd alleen maar een kwestie van voorkeur.

Groet,
Tjalling






 

Huugooke

In het nieuws: de pad's hebben de laptops, notebooks etc. voorbij gestoken in populariteit.
Iedereen die z'n pc alleen gebruikte om te internetteren is beter af met een pad of smartfoon uiteraard!
Jaren geleden voorspelde men al dat de GSM (smartphone) het universeel communicatie toestel ging worden. We zijn er bijna.
De laptop "as we know it" zal verdwijnen. Alleen de desktop kan nog overleven in de industrie, voor design en constructie.
En de gamers natuurlijk.

conducteur

Volgens mij zal geen echt 'verdwijnen', maar gewoon sterk verminderen, en een ander een groter deel van de markt inpikken, tenzij dat de batterijen plots een veelvoud meer energie kunnen bevatten, en plots een enorme boost krijgen in rekenkracht dan mogelijk misschien...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

Er zijn nu ook laptops die enkel kunnen internetten. Van dat merk dat we al eens gebruiken om op het net iets op te zoeken.