Minibaantje - Pierre Le Port (Industriebaantje jaren 50-60)

Gestart door philippe_007, 15 juni 2013, 22:46:49 PM

Steam.N

Philippe, ga je het gebouw nabouwen in even vergane glorie als het grote voorbeeld?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

Jean,
niet in deze versie, dan wordt het een gebouw in zijn volle glorie ;-)
Maar wie weet hermaak ik het ooit de zelfde module maar dan bijvoorbeeld 50 jaar later.

philippe_007

Verlof is voorbij, het nieuwe jaar begonnen en de werken aan de loods zijn hervat (bouwverlof he  ;D ;D ;D ;D )

Hier een kleine update:



dak structuur ligt er op, nu beginnen met de dakgoot en dan bedekken met golfplaten... Ik moet nog uitvissen welke golfplaten ik ga gebruiken...

modeltreinbart

Ik ken 2 opties ,
Optie 1 slaters plaat met het motief en dan afsnijden op maat . (eenvoudigste)
Optie 2 zelf drukken uit aluminium folie . Ik geloof dat we in de club er een mal voor hebben.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

philippe_007

aha dat 2de interesseert mij, ik wil nl ook enkele plastic platen tussen leggen voor wat daglicht voor de werkmannen  ;D
Dan kan ik ze allemaal identiek maken, zal volgende week eens in de club kijken, morgen kom ik niet.
Merci voor den tip

modeltreinbart

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

guy holbrecht

Philippe,

Het wordt een prachtig gebouw, dat wel, maar ik heb toch wel bedenking bij het dak. De gebouwen die ik ken met dergelijke gevel hadden m.i. een identiek afgerond dak. Het dak volgde dus de ronding van de gevel. Als je kiest voor een dak zoals je het nu hebt gebruikt, dan is een simpele puntgevel genoeg en dan dien je niet die mooie ronding te maken. Die ronding maakt het echter mooi en uniek. Waarom die ronding niet doortrekken in het dak? Dan kan je bovendien een dak in asfaltpapier (roofing) leggen. Zo vermijd je de kosten voor golfplaat. Het is maar een bedenking. Je bent echter op de goede weg.

Groeten,
Guy

philippe_007

#82
Hey Guy,

Het gebouw dat ik mij op baseer had destijds een puntdak, zie foto's, deze was oorspronkelijk met golfplaten bedekt (die hebben daar lang naast gelegen na dat de witte dakbedekking er op lag).
Een afgerond dak heeft natuurlijk ook iets, zal er eens een nachtje over slapen voor ik verder doe  ;)






Sattrickske

Hmmm, ik denk dat ik toch eerder voor een puntdak zou gaan.  Een rond dak op deze grootte valt moeilijker te realiseren, alhoewel dat met jouw handigheid niet echt een probleem zal zijn als ik jou zo bezig zie...

Knap werk!

philippe_007

Patrick,
inderdaad een puntdak zou het simpelste zijn, maar we gaan geen uitdaging uit de weg he ;-)

Na wikken en wegen en dan vooral even uittesten met papier om zo een idee te krijgen wat het mooiste zou zijn, heb ik dus besloten een rond dak te maken (bedankt voor de tip Guy).

Eerste werk was het houten structuur aanpassen, daar het houtstructuur enkel via de ramen te zien is was het eigenlijk snel beslist om het bestaande wat bij te werken tot een ronde structuur. Je kan het tenslotte maar moeilijk zien. Achteraf bleek dit ook de goede oplossing. Als je door de raampjes kijkt zie je een houten structuur zoals het in werkelijkheid zou kunnen zijn.

Enfin, foto's zeggen meer dan beeld:



dan plasticcard van 0,5mm erop zodat de boog mooi behouden wordt



De nu moet de dakbedekking er nog op, maar voor ik dit ga doen nog de gevels afwerken en dan eerst alles verven.

Stieven76

Dat ziet er goed uit. Past bij de vorm van het gebouw  :)
Wordt een mooi ding!

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Sattrickske

idd. hoedje af! Knap resultaat!  Ben benieuwd naar de afwerking...

erik de noorman

Ik heb dit gebouw onlangs ook in half reliëf nagebouwd. Staat op de koppeling van remise en scene. Zover ik het mij kan herinneren heeft  gebouw steeds een puntdak gehad. Kan je zien aan de constructie van het gebinte. Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk om heel de dakconstructie te veranderen om een nieuwe beplating te leggen.

Erik.

foto's vind je in de link.

erik de noorman

Phillipe,

Ik heb foto's van de andere gevel (achterkant) voor deze is ingestort. Deze ziet er totaal anders uit. Heeft ook geen mooie ronde boog van boven, gaat eerder haaks. Indien interesse laat maar weten.

Erik.