Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Imitatie raillassen

Gestart door GVL, 04 juni 2013, 23:05:55 PM

GVL

Toch nog een kleine update ...

Met de bedoeling mijn rails te 'pimpen' heb ik vorige week een setje kunststof railverbindingen voor code 70 bij Exactoscale in Engeland besteld.  Het pakje zat vandaag in de post dus vanavond ineens geprobeerd.



Omdat ik de verbindingen enkel op de zichtbare zijde van de rails aanbreng, heb ik de 2 helften eerst van elkaar gescheiden.  Na wat oefenen verloopt het kleven met een druppeltje superlijm redelijk vlot.  Als tussenafstand heb ik 7 cm genomen, 6 m in het echt.  Dit is het resultaat van het testje, voor het schilderen.



Optisch een stap vooruit maar het blijft natuurlijk een serieus prutswerkje om een zelfs een kleine baan van dergelijke details te voorzien ...

Groeten.

conducteur

Zeer mooi detail, ik ben geen expert maar is 7m niet kort?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

mark7758

7meter is kort. Maar het kan nog erger. Ooit 1 van 0,80 meter gezien.

Standaard spoorlengte is verschillend. Maar doe iets van 20 of 30 meter. Dat lijkt beter. Complimenten ziet er goed uit.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Erg interessant detail  8)
Wat kost zo'n setje? Misschien is het wel interessant om zoiets zelf te maken (mal => resin) ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

Citaat van: mark7758 op 05 juni 2013, 08:17:22 AM
7meter is kort. Maar het kan nog erger. Ooit 1 van 0,80 meter gezien.

Standaard spoorlengte is verschillend. Maar doe iets van 20 of 30 meter. Dat lijkt beter. Complimenten ziet er goed uit.

op school artikel gehad ooit van de nmbs (mechanica, ging over uitzetten/krimpen van staal). 30m lengtes.
Ging hem om hoe de nmbs dit oplost nu ze de rails lassen aan elkaar...
Greetz

Thommy

mark7758

Heel simpel daar hebben we compensatie lassen voor bedacht. Een soort lange las die met lange punten langs elkaar kunnen schuiven. De trein rijdt op de bovenkant en de 2 spoorstaven schuiven in en uit elkaar. (Afhankelijk van de temperatuur.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Binco

Dat is een heel leuk detail!
Eentje om te onthouden.  ;)

Heb je toevallig een nummer van dit product?
Besteld via Exactoscale zelf?

Frank_N

Knap werk Gino!
Vraagje: lopen de wielflenzen aan de binnenzijde van de rails niet tegen de bevestigingen aan?
Groet van Frank

GVL

Ik vermoed dat in tijdperk III de lengte van de railstaven eerder beperkt was, zeker in vergelijking met de huidige rails (die 18 m lang zijn of misschien nog langer).  Op foto's uit de jaren '50 lijkt de afstand tussen de railverbindingen alleszins vrij kort.  10 à 12 cm tussenafstand in model lijkt mij een aanvaardbaar compromis. 

Het setje kost zo'n 10 EUR (zonder portkosten).  Daarvoor krijg je 96 verbindingen, dus goed voor ongeveer 5 m spoor als men enkel de zichtbare kant van de rails aanpakt.  Duur in vergelijking met de prijs van een flexrail maar in ruil krijg je een detail dat, in mijn ogen althans, aanzienlijk bijdraagt tot de spoorse sfeer.  En de Fransen zouden zeggen -- Lorsqu'on aime, on ne compte pas.  Het is een eenvoudig stuk dus zeker zelf te ontwerpen en te gieten/etsen valt.  Uit foto's zou men kunnen afleiden dat de Belgische uitvoering iets afwijkt (alle bouten en moeren aan dezelfde kant ipv afwisselend bout en moer).

RP25 wielen raken de railverbindingen niet.  Bij wielen met een grotere flens hoort men een klikkend geluid, bijna zoals in het echt ...

Groeten.

Michiel

Ik vind dit ook een erg interessant detail, dat de spoorstafen meteen in zijn tijdsvak zet. Ik ga toch eens in N een schuchtere poging ondernemen om te zien of het de moeite is om dit idee over te nemen, evenwel met een vereenvoudigde versie (zonder bouten?).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#10
Op de site van Patrick staat een boekje "Tables des Matieres" waarin het één en het ander duidelijk wordt uitgelegd i.v.m. sporen. 18m en 27m zijn blijkkbaar al lang standaard maten en die zullen er in TPIII zeker al geweest zijn...

http://www.tassignon.be/trains/piqueur/manuel.htm

citaat: "à partir de 1903 cette longueur a été portée à 18 mètres" en verder gaat het vlug richting 24m uit....


edit: aangevuld

Gerolf

#11
Ik dacht eerst aan styreen en mal, maar het is inderdaad een prima ding om te etsen.
Even mijn tillig-railprofieltjes nagemeten: 0.95 kopbreedte, 0.5 er onder - dus etsen uit 0.3 moet kunnen   8)
Voor N waarschijnlijk uit 0.2 nieuwzilver. Misschien iets voor Steam_N binnenkort  ;)
Voor H0 kom ik op plaatjes van ongeveer 1 x 8 mm, met 4 gelijk verdeelde bouten.
Even snel uitgerekend/geschat: Kost ongeveer 10,- om er evenveel te etsen.
Ik denk dat ik er mee aan de slag ga  :P

Misschien een goed idee om dit nevenonderwerp als subtopic af te splitsen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 06 juni 2013, 15:44:56 PM
... Voor N waarschijnlijk uit 0.2 nieuwzilver. Misschien iets voor Steam_N binnenkort  ...
Je leest mijn gedachten, Gerolf  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik heb het topic afgesplitst van het oorspronkelijke draadje.
't Is immers een leuk idee om apart te bespreken ...

Voor diegene die ze zelf willen etsen, het kan  8)



Ik kon het niet laten, en ben meteen aan de slag gegaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

Ziet er goed uit Gerolf,
je kan mss beginnen met in klein serie te produceren ;-) (Ik heb interesse)