Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

Gerolf

Ik volg Suske, maar respecteer je keuze  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jefftrack

Update  27

Om de loop bordessen die aan beide kanten in de kraan liggen aan weerskanten van de kraanrail met elkaar te verbinden moet er achter op de kraan een extra bordes komen. Op de foto is goed te zien dat de achterste balk van de kraan iets uitsteekt dus daar komt het bordes op te liggen:



Het bordes op maat gesneden ui 0.5 mm styreen plaat en voorzien van de nodige steunbalken:







Op de hoeken twee plaatjes gelijmd die in werkelijkheid aan het frame worden gelast voor een extra stevige verbinding met de aan de kraan gelaste steunen:



Ook voor dit bordes moet wederom een hekwerk worden gemaakt. Aangezien dit al een paar keer aan de orde is gekomen enkel een foto update:








Voor het buiten hekwerk wil ik proberen deze in een geheel te maken in plaats van drie onafhankelijke hekjes. Hiervoor heb ik iets dikkere hoek staanders gebruikt:

















Jeffrey



TBCédric

Dat is (weeral) een fijn maar proper werkje. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

swarol

Als ik dit allemaal zie denk ik dat ik maar postzegels ga verzamelen  :o ;D
Als de trein niet rijdt... kan hij ook niet te laat komen... Groetjes Swa

Jefftrack

Update  29

Voor de staanders van de kraan worden twee van deze wagens gebruikt die weer aan elkaar worden gezet. Ook dit is weer vrij eenvoudig in elkaar plak werk vandaar dus enkel de foto's:
























Update  30

Volgende stap zijn de achter staanders van de kraan:














Update  31

En dan nu de voor staanders van de kraan:







En alle in elkaar gezette onderdelen bij elkaar:




Update  32

Om de staanders te kunnen monteren moeten er twee dwarsbalken in de kraan worden geplaatst:



Aan deze balken worden de staanders gemonteerd:





Nu kunnen we ook beginnen met de ontsluiting van de trolley en de loopbordessen in de kraan via een trappen stelsel aan een van de staanders. We beginnen met een verbinding van de trolley naar boven naar de aansluiting met de loopbordessen  in de kraan en zo ook naar de technische ruimte.  Het bordes wordt rondom voorzien van de nodige steunbalken:










En natuurlijk even passen of het allemaal nog overeenkomt:



Update  33

Om de ontsluitingsplatformen en trappen goed te kunnen vast zetten aan de kraan maken we van steunbalken een constructie die in de kraan wordt gelijmd:

















Steam.N

Indrukwekkende constructue, Jeffrey !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jefftrack

We lopen hier op het forum een aantal updates achter zie ik dus bij deze even wat inhalen...

Update  34

De technische ruimte moet nog wat meer worden aangekleed. Ik dacht daarbij aan een elektriciteitskast met elektriciteitskabels. Hiervoor duiken we even in de rommelbak waarin ik alle kleine stukjes styreen bewaar die ik over hou bij andere projecten:









In de onderste balk zijn een aantal gaatjes geboord om de kabels te kunnen bevestigen.



Nu alle onderdelen wel klaar zijn van de technische ruimte kan alles in elkaar worden gelijmd. Echter door de beperkte ruimte in de kraan moet ik het platform en de wanden afzonderlijk van elkaar plaatsen. Daardoor kan er ook een hekwerk nog niet worden vast gelijmd.







Update  36



Verder met de aansluiting naar de staander om een trap naar beneden te kunnen maken:





De staanders zullen hiervoor iets moeten worden aangepast, meer verstevigd:







Ook moeten er voldoende steunbalken worden geplaatst:





Update  37

Nu we op de staander zijn aangekomen kunnen we rustig door werken aan een trappen stelsel naar beneden. Hiervoor moeten de nodige bordessen worden gebouwd en ook het benodigde bevestiging systeem aan de staanders:















En de laatste foto is foto nr 250 in dit bouwverslag..............

Jefftrack

Update  38

We gaan voorlopig nog wel even verder met de trappen en de constructie om deze aan de staander te monteren:







Of de bevestigingsconstructies helemaal conform de werkelijkheid zijn dat denk ik niet. Ik maak het op gevoel en op het oog en als het er goed uitziet dan bouw ik het. Gelukkig is er weer een nieuwe lading trappen binnen gekomen dus we kunnen weer aan de slag met de staander:



















Update  39

Nu we bijna beneden zijn  moeten we eerst de achterste van de twee wagens van de kraan voorbereiden met een ontsluiting van de trappen naar de grond. Hiervoor gebruiken we weer het nodige styreen:











Even passen met de staander:


















Update  40

Om de bordessen van de trappen aan de staander goed te kunnen ondersteunen ben ik begonnen met een constructie op de wagen van de kraan:































Jefftrack


Update  41

Om de hekwerken van de trappen makkelijker te kunnen maken maak ik van styreen een malletje. Nu kan ik het profiel in de mal leggen en de boorgaten aftekenen en de juiste lengte:



En als we er dan een uurtje voor gaan zitten hebben we de benodigde staanders voor het hekwerk voor elkaar:



Voor het platform bij de trolley heb ik er voor gekozen om maar een reling te maken en de onder kant dicht te zetten. Als we de onderdelen dan samen voegen komt er al een mooi stukje uit:



Ook voor de trap moet er een reling gemaakt worden:



Dan kunnen we alles geen samenvoegen en aan het platform lijmen:


















Update  42

Ook voor de bordessen en trappen aan de staander moeten de nodige relingen worden gemaakt:

















Update  43

En we zijn er nog niet dus verder met de hekken en relingen:



















Update 44

Nu we de relingen en hekwerken voor de trappen op de staanders nagenoeg klaar hebben maar eens kijken hoe de aansluiting met het ontsluitingsplatform is:







Dat ziet er niet verkeerd uit vind ik zelf. Verder met de bevestiging van het bordes aan de achterkant van de kraan die de loopbordessen in de kraan met elkaar verbind:





Een overzicht van de onderdelen tot nu toe:



Update 45

Na al het bouwen met al dat wit tijd voor wat kleur........ Ik wil de loopbordessen die deel uit maken van het bouwpakket  aan de onder kant een roestige kleur geven en aan de bovenkant een aluminium kleur. Om de verschillende onderdelen tijden het airbrushen op de plaats te houden plak ik een strookje dubbelzijdig tapen op een balkje waarop ik de onder delen neer leg:

















Ook de technische ruimte en de hekwerken van de technische ruimte worden in een roestige kleur gespoten:
















Update 46

Ik had een keer een tip gekregen dat als je eerst roest aanbrengt en er dan zout en suiker over strooit voor je het in de definitieve kleur spuit je een mooi resultaat kunt krijgen als je de suiker en zout weer verwijderd. Dus dat gaan we proberen. De bordessen worden eerst in de aluminium kleur gespoten  en daarna in de blauwe kleur.
















Toch nog even de kleur checken i.c.m. elkaar:







Met het hekwerk maar eens kijken hoe het uitpakt. Eerst het suiker verwijderen en de reling op kleur brengen:









Rangeerduivel

In ieder geval prachtig monnikenwerk, Jeffrey!

;)

Steam.N

Jeffrey, mooi gedaan.
Vooral de styreenbouw is propertjes gedaan.
Dat schilderen met zout overtuigt me niet: de roestplekken zijn te groot.
Waarschijnlijk krijg je een realistischer roest als je met penseel te werk gaat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Meer dan prachtig en wauw kan ik daar niet opzeggen  ;D. Gaat een indrukwekkende kraan zijn!
;)

Michael

Jeffrey, dank voor alle foto's een uitgebreid verslag, wat een prachtig resultaat maar wat een werk.
De trapjes die je gebruikt, van welke leverancier zijn deze? De verpakking komt mij niet bekend voor.
Succes met de verdere bouw, heb je misschien ook al een foto van het geheel?
Dat moet er aardig spectaculair uitzien.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Jefftrack

De trapjes zijn van plastruk volgens mij besteld bij Conrad.

De verf methode is inderdaad ook niet helemaal naar mijn zin. De grote van de roestplekken wel want er mag flink wat achterstallig onderhoud zijn maar er mist toch diepte in de roest plekken dus dat wordt nalopen met de penseel en meerdere tinten roest....

Jeffrey

Rangeerduivel

Overdrijf toch niet met roest Jeffrey,
Hou er rekening mee dat zulke werktuigen regelmatig gekeurd worden,door bvb Vincotte of een dergelijk bedrijf,en roest zien die mannen niet graag!

;)