Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

Steam.N

Knap gedaan, Jeffrey !
Komt helemaal goed, precies  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Stieven76

Citaat van: LS Models op 19 maart 2014, 15:56:56 PM
Amai! Zo'n verandering! Is wel knap gedaan! zeg over die ijzerdraad : je zegt dat je het moet afknippen zodat je het van de dremel én de bankschroef kan halen, waar moet je de draad dan knippen?

Ik veronderstel afknippen aan de bankschroef en dremel, anders heb je kans dat je de draad weer wat plooit..

Wel leuk gemaakt, vooral dat trapje moet toch een prullenwerkje geweest zijn?  ;D

Stedahult

Reageer niet vaak, maar lees met veel interesse mee.
Mvh. Steef

Jefftrack

thx,

Update  24



Ook  de trap moet worden voorzien van een hekwerkje. Ik ben begonnen met twee staanders op maat te snijden en daar diagonaal een kerf in te snijden die diep genoeg is voor het staaldraad van 0.3 mm.



Om de juiste hoek te krijgen heb ik een tekening gemaakt van de trap en de platformen waarop aangegeven de plaats van de staanders. Vervolgens de staanders op de tekening gelegd en het draad in de uitsneden van de staanders gelegd en gefixeerd met een klein drupjelijm.



Vervolgens uit een dun strookje styreen 0.1 mm stukjes gesneden die net zo groot zijn als de staanders en deze over het draad op de staanders geplakt:





Om de trap veilig aan de kraan zelf te kunnen bevestigen moet er een frame gemaakt worden om de trap heen. Dit heb ik gedaan van styreen profiel  welke ik op maat heb gesneden en in elkaar heb gelijmd. Om deze geheel haaks te houden tijdens het drogen van de lijm deze in de schuifmaat vastgezet.





Om de trap aan dit frame op te kunnen hangen heb ik vier stukjes U profiel op maat gemaakt:





Daarna het hekwerk van de trap en de onderdelen van het frame in elkaar gezet met een paar drupjes lijm:






Bolje

Waw

Dit is pas modelbouw.

Doe zo verder

Ronald
Vele groeten,
Ronald

TBCédric

Dit is inderdaad modelbouw! Zeer knap wat jij ervan maakt én dat je het ook zo gedetailleerd maakt! Doe zo verder man!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Mooi trapje  8)
Ik zou die leuning nog een extra verticale steun geven.
Kan je die ijzerdraad niet verwarmen, en de draad zo smelten in je styreenstrip?  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jefftrack

Voor mijn gevoel heb ik met het verwarmen van de draad te weinig controle over het werk..... en ik heb lang getwijfeld nog over de extra steun maar besloten het zo te laten.

Update  25

Ik ben verder gegaan met de H balken die aan het frame van de brug worden gelast waaraan het frame van de trap is gelast. Daarna een aantal foto's gemaakt van het geheel en zoals deze aan de kraan wordt geplaatst:
















Steam.N

Mooie constructie, Jeffrey.
Die extra steun zou ik wel plaatsen, zoals Gerolf voorstelt.
Met jouw methode lukt dat zeker  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Er zijn regels waaraan een leuning moet voldoen Jeffrey. En die tussensteun, zoals Gerolf en Jean al aangaven, is dan wel degelijk nodig. Verder blijf ik de steunen veel te zwaar vinden - het blijven betonnen paaltjes ipv stalen profieltjes.
Vergeet de schopranden ook niet aan de onderzijde van je leuningen (plaat 150mm 1/1 = 2mm H0)

Even ter info:
normale tussenafstand tussen verticale stijlen van een leuning: maximaal 2,00m (22mm H0)
normaal profiel voor een leuningstijl: T80x8 (T1mmx1mm H0 - waar je om gemakkelijk te werken kan gaan naar 1,5mm)

Sorry maar die beroepsmisvorming speelt me daar altijd parten in, ook in de dingen die ik in elkaar probeer te flansen. Wie mij kent weet waarover ik spreek.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack

Voor mij  bestaat modelbouwen uit twee delen..... de werkelijkheid "benaderen" en oog houden op de compositie. Het is voor mij zelf dan ook niet van belang om alles 1 op 1 na te bouwen volgens alle regels maar eerder zo dat het plaatje klopt. Ik twijfel nog over de extra steun maar ben voor me zelf nog niet overtuigd. Als ik het achteraf mis heb qua compositie is de steun zo geplaatst...... ;)

Jeffrey

Jefftrack

Update  26

Om verder te kunnen met de extra platformen moet ik weten hoe de trolly in de kraan komt en welke afmetingen die heeft. Ik ben dus ook begonnen met het in elkaar zetten van de trolly en ik heb een kraandrijver geplaatst in opvallende werkkleding:







Ook direct met de dakopbouw van de trolly begonnen, dit is recht toe recht aan plakwerk volgens de handleiding van het bouwpakket:









Om het mogelijk te maken voor de kraandrijver om ook zijn werkplek te kunnen bereiken en verlaten het middenstuk van de meegeleverde handreling verwijderd:



En direct maar even passen  in de kraan:



En pas toen bedacht ik mij dat het plaatsen van de kraandrijver helemaal niet zo'n goed idee is daar alles nog in de juiste kleur gespoten moet worden. Dus direct het dakje van de trolly maar weer losgehaald zodat de kraandrijver weer kan worden verwijderd.


Steam.N

Citaat van: Jefftrack op 24 maart 2014, 22:36:44 PM
... En pas toen bedacht ik mij dat het plaatsen van de kraandrijver helemaal niet zo'n goed idee is daar alles nog in de juiste kleur gespoten moet worden.  ...

Het zal je ook toelaten het glaswerk in te bouwen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Citaat van: Jefftrack op 24 maart 2014, 17:25:53 PM
Voor mij  bestaat modelbouwen uit twee delen..... de werkelijkheid "benaderen" en oog houden op de compositie. Het is voor mij zelf dan ook niet van belang om alles 1 op 1 na te bouwen volgens alle regels maar eerder zo dat het plaatje klopt. Ik twijfel nog over de extra steun maar ben voor me zelf nog niet overtuigd. Als ik het achteraf mis heb qua compositie is de steun zo geplaatst...... ;)

Jeffrey
bekijk dan even de leuningen die in de doos zitten en aangegoten zijn aan je platform. Meer zeg ik niet...
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack

#74
Ik al aangegeven dat u qua theorie gelijk heeft en daarnaast heb ik ook uitgelegd hoe ik er naar kijk......  m.a.w. ik hou er over op .......

Jeffrey