Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

Sattrickske

Da's verdorie toch klein priegelwerk zenne :o
Maar ik blijf benieuwd naar het eindresultaat.  Wat je al hebt ziet er al zeer mooi uit!

Steam.N

Joeri, ook ik blijf dit volgen, want het ziet er prima uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

Beter, veel beter al zeg ik het zelf :-)
Op deze schaal zou de dakrooster moeten volstaan denk ik.
Mazen zijn 0,3mm.

Enkel de overgang naar het middendak nog licht ophogen en dan blijf ik eraf :-/

Wat blijft er over op to-do lijstje :
- de vier deuren nog ietsje opdikken naar buiten toe want staan achteraf gezien toch te diep
- raampjes invullen
- bufferbalken nog bijwerken links en rechts
- schuren en nog eens schuren en nog eens ...

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Citaat van: JC2180 op 22 augustus 2014, 22:27:31 PM
Beter, veel beter al zeg ik het zelf :-)

Sorry, man, maar ik denk dat een vergelijkende foto tussen dit vliegengaas en wat je écht wil ...  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Wat bedoel je juist Gerolf :-)?

Ik houd rekening met het globale eindresultaat...en de combinatie van onderstaande:

Het model moet nog laagjes verf, hoe dun ook > kleinere details zullen vervagen.
Het model zal ook worden gereproduceerd voor variante uitvoeringen > bij het afgieten....
Het dak wordt uiteindelijk zwart, wat kan ik dan nog extra met het blote oog onderscheiden?
Het model wordt naar mijn voorkeur ook steeds vervuild...
Gezien de overige beperkingen details op het model (= mijn kunde / limieten), zou extra realisme niet helemaal in verhouding zijn, hoe graag ik ook zou willen...

Ik mag al blij zijn als er iets van de rooster nog zichtbaar blijft :-) :-)
Veiligheidshalve denk ik er dus wel aan om de roosters afzonderlijk aan te brengen en niet mee af te gieten kwestie dit euvel al te vermijden.

En vooral.....in real-time ziet het er niet uit als vliegengaas
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2014, 00:32:39 AM
Citaat van: JC2180 op 22 augustus 2014, 22:27:31 PM
Beter, veel beter al zeg ik het zelf :-)

Sorry, man, maar ik denk dat een vergelijkende foto tussen dit vliegengaas en wat je écht wil ...  :-\


@ Joeri,
Gerolf probeert nog een aanbesteding binnen te rijven om zo'n roostertje te mogen etsen!!!  :D :D

;)

JC2180

Die denkpiste blijft perfect mogelijk natuurlijk 8) :D
Weet ik veel hoe gedetailleerd de mogelijkheden zijn, geen enkele ervaring heb ik zelf met etsen.

Speciaal daarom dat ik nu opteer om als extra onderdeeltje te behandelen en op het laatste toe te voegen na afgiet- en schilderwerk...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Op de zijkanten ontbreken er ook nog hele fijne horizontale biezen.
Links en rechts van de buffers ben ik ook al wat detail verloren.
De ventilatieroosters op de zijkant kunnen we ook moeilijk zo benoemen in glad plastiek.
De deur handgrepen zijn te ruim bemeten.
De raamopeningen zouden eigenlijk nog een heel fijn uitstekend randje moeten krijgen voor het glas er in gaat.
Overige details op het dak zijn eigenlijk ook maar beperkt.
...

Hmmm, ik heb gedaan wat mogelijk was en gooi de handdoek in de ring  :D
er is misschien toekomst in O of 1  :D :D
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Citaat van: Rangeerduivel op 23 augustus 2014, 13:52:01 PM
Citaat van: Gerolf op 23 augustus 2014, 00:32:39 AM
Citaat van: JC2180 op 22 augustus 2014, 22:27:31 PM
Beter, veel beter al zeg ik het zelf :-)
Sorry, man, maar ik denk dat een vergelijkende foto tussen dit vliegengaas en wat je écht wil ...  :-\
@ Joeri,
Gerolf probeert nog een aanbesteding binnen te rijven om zo'n roostertje te mogen etsen!!!  :D :D
Nee, niet noodzakelijk (ik heb toch te weinig tijd).

Wat ik wél wou zeggen: volgens mij ziet die kop van een 59 er anders uit.
Dus: vergelijkende foto - wat is je model en wat wil je écht nabootsen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Je hebt deels wel gelijk natuurlijk maar een model beoordeel je uiteindelijk in zijn echte omgeving, op ware schaal.
De kop is een vingernagel groot, details (of ontbrekende details) ontgaan me - de macro foto's te buiten gelaten, laat staan dat ik überhaupt zou kunnen modelleren.
Initieel heb ik getracht meer finesse in het model te steken, is gaandeweg een beetje verloren gegaan in de praktijk.

Als ik zie waar ik gestart ben met een simpel stukje plastiek en ik zie het kleintje nu vlotjes bollen tussen zijn broertjes, dan ben ik tevreden, meer dan.

Nu eerst wat concentreren op de andere kapjes die ik reeds had aangezet, stomers type 96 zijn ook bijna klaar, met gebreken
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Zamateur

Ik zeg gefeliciteerd. Door dit te doen Z is prachtig.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

JC2180

Citaat van: Gerolf op 24 augustus 2014, 00:18:44 AM
Wat ik wél wou zeggen: volgens mij ziet die kop van een 59 er anders uit.
Dus: vergelijkende foto - wat is je model en wat wil je écht nabootsen ...

Dan zullen we het model maar opnieuw in vraag stellen  ;) :) en kijken wat er nog te redden / aan te verhelpen valt...
Ziet er niet uit als een type 59...goh met die gedachte kan ik echt niet leven  ::)

Correctie 1:


Correctie 2:


...nog 98 of zo te gaan
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Rangeerduivel

ik vind hem in ieder geval redelijk goed geslaagd,zeker in die schaal!

We hebben hier op dit forum reeds mindere dingen gezien,zelfs van mijzelf...

;)

Gerolf

Schaal Z is inderdaad geen sinecure, en je bent in elk geval prima bezig

Ik heb niet gezegd dat je model niet lijkt op een 59, maar ik had het over dat dak-deel
Ik heb de indruk dat je een zo goed mogelijk model wil, en daar ver in wil gaan.
... en vandaar dat ik het wat "strenger" bekijk  ;)

Ik stond trouwens te kijken van die tekening, en heb op het net wat foto's bekeken
... en zoals gewoonlijk bijna geen foto's met een dak-zicht  :-\
... en ik heb wat bijgeleerd over de details ven een 59

Je model is in elk geval vééééél meer gelijkend dan dit :



;D  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Achtercover van 'Op de baan' nummer 74... dak van de 59.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *