Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

De Lift...

Gestart door dani, 08 mei 2013, 12:14:52 PM

dani

Ik overwoog om het deel te laten uitmaken van   "Dani's World" topic, maar  daar ben ik nog aan inhaalmaneuvers met op te laden foto's bezig, en ik wou toch al eens een paar foto's laten zien van het lift project waar ik al enkele maanden mee bezig ben.    Het is telkens even "on hold" wegens andere bezigheden, wegens  constructie wijzigingen, wegens wachten op onderdelen of wegens gewoon even geen zin.    Sinds 2 weken geleden heb ik nu alle materiaal in huis en kan ik beginnen met de eigenlijke  eindmontage.

Dus, eerst even een intro :

- de basis constructie is in hout
- het betreft een lift kooi van 60 cm hoog en 165 cm breed,  14 cm diep
- in de kooi liggen 6 niveaus spoor , telkens 2 naast elkaar  (Märklin M rail)
- bovenop de kooi liggen nog es 2 sporen naast elkaar
- De sporen IN de kooi dienen als stockage voor komplete treinstellen   (12 in totaal)
- De sporen bovenop de kooi zijn bedoeld als echte "lift" want ik moet tussen  containerterminal Noord en  Station Hbf Zuid  een niveauverschil van 60 cm overbruggen op korte afstand.
- een liftkooi is opgehangen aan 4 staalkabels  en langs 4 bovenliggende katrollen gaan die kabels naar een contragewicht aan de achterkant
- het contragewicht wordt naar beneden getrokken door een lier (12V auto model, 50 euro)  met nog een extra katrollensysteem
- voor het zakken van de lift  (tegengewicht omhoog) wordt de kabel van de lier gevierd en "mister gravity" doet de rest
- positionering is niet zo nauwkeurig   (voorlopige tests wijzen op  3 mm  hoogteverschil  en  2mm  horizontale speling)
- het nauwkeuriger maken van de positie bij het inrijden zal gebeuren door een zelfcentrerend en zwevend brugdek   (komt later aan bod)
- detektie vanposities en bezetmelding zal gebeuren d.m.w.  laserstralen en fotocellen alsook microswithces voor top en bottom standen
- besturing met Arduino  gebeurt ofwel "standalone" (met drukknopjes als bediening) ofwel via de PC met een zelf ontwikkeld commando protocol via USB
- Voeding van de lier gebeurt met een  12V 6A auto accu lader en het echte aansturen met de arduino via 2 relais  parallel op de  standaard met de lier meegeleverder handbediening)

Belangrijk om weten is dat alles  LOW BUDGET is, dus geen dure lineaire actuatoren, geen  aluminium constructieprofielen, geen  PLC sturingen en dergelijke.
Mijn doel was om het geheel te bouwen voor minder dan 250 euro, inclusief de Arduino die alles gaat aansturen.   Momenteel zit ik aan een 220 euro en ik heb in principe alle materiaal nu op voorraad.

Een paar foto's van de werken hier ...

de liftkooi  (ik sla de detailbouw even over, dit is maar een overzicht)


geleidingen


De eerste verticale geleiding met de uitgang naar HBf Zuid Hoog


de kooi geverfd


rechter zijkant met ingangsportaal


de kooi op haar plaats


ophanging van de katrollen op een "composiet" balk.




huidige stand van zaken...   (katrollenbalk ligt nog wel omgekeerd hier)




Wordt verrvolgd.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

janieburton

 

Steam.N

Erg interessant, Dani!
Benieuwd of je dit betrouwbaar aangestuurd krijgt  :D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

dat MOET gewoon, Jean.   Ik heb zo enkele ideetjes om de nogal grove toleranties van houtwerk op te vangen. 
Als je grote verschillen hebt op de basis positionering, dan kan je die aanpassen door ingang en uitgang aan te passen zodat die "mobiel" worden en het opvangen.

  to be continued.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#4
Ik zal even een paar schetsen tonen van hoe ik de ophanging van de liftkooi heb ontworpen en ook van hoe het inrij-systeem zal worden opgebouwd.
Er van uitgaande dat de besturing met de lier  (motor op foto) niet tot op 0,5 mm correct kan gebeuren, ga ik een wigvormig positioneringsblokje op elke verdieping van de liftkooi bevestigen, en de inrij-sporen komen op een bewegend (verticaal scharnierend) deel dat als een soort ophaalbrug door een motor met ketting wordt opgehesen wanneer de lift in beweging is.

Eens de lift stil staat, komt dit bewegend deel weer naar beneden maar de ketting wordt een cm extra "gevierd" zodat deze slap komt te hangen en de oprijlaan met haar positioneringsblokje in de wigvorm valt en daardoor zowel horisontaal als vertikaal goed in positie zit.   Zelfs als de lift een halve of hele cm hoger is gestopt, lukt dat.  Dan zal de brug gewoon iets "bergop" liggen.  Ligt de lift ingang dieper dan voorzien, dan is het wat "bergaf" op de inrij-brug.   Het ophalen en neerlaten van de brug zal gebeuren door een 12V motortje met reductietandwielen en met een dubbele ketting naar de zijkanten van de brug.     De besturing van het geheel is voorzien met een Arduino microcontroller, positiedetectie met  fotocellen, laser, en microswithes als eindeloopschakelaartjes.   Voor het eigenlijke aansturen van de motor(en) zal gebruik gemaakt worden van ofwel mini relaisjes ofwel een setje flinke  MosFets die vanuit de Arduino hun sturing krijgen en het relatief grote vermogen voor de motor gaan schakelen.


Groot voordeel is dat de laatste stukken spoor binnenin de lift nog niet helemaal vast liggen, en dat is bewust gedaan.  Zo kan ik de positionering eerst bepalen op de buitenkant en de inrijbrug, en daaraan dan de sporen binnen in de lift aanpassen en vast leggen.  Zo kan ik nog een paar mm verschilopvangen en is het volgens mij wel haalbaar om de spoordelen telkens ongeveer correct te hebben na beweging van de lift.


En nu de schetsen en de foto van de lier / motor.    Die laatste draait vrij "traag" en ik ga dan ook ngo eens een extra lus  (ankerplaat) gebruiken zodat de overbrenging nog eens de helft trager wordt.   De lier kan in theorie tot 1000 kilo heffen. Volgens de papieren tot 2000, maar mijn korrel zout ligt er al bij, en ik schat dat het geheel liftkooi+sporen+bekabeling+treinen maximaal 30 a 35 kilo zal gaan wegen en er is sowieso een (variabel) tegengewicht voorzien dat -op enkele kilo's na, ter compensatie van de wrijving --  bijna even veel gaat wegen als de lift zelf zodat de lier enkel het gewicht van de treinen en wat wrijving zal moeten bewegen.

De lier / motor (op 12V)



De ophanging van de liftkooi met de 4 gelagerde katrollen



Positionering en "ophaalbrug" even geschetst.


Het katrollensysteem voor de vertikale beweging op basis van de lier die horizontaal aan de kabel gaat trekken.







en als extraatje vandaag nog enkele foto's van hoe de kooi is opgebouwd









De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

dat met de ophaalbrug is me niet helemaal duidelijk Dani!

Komt op elk verdiep een brug? Op elk verdiep apart aangedreven?

... en als je het mij toelaat, één opmerking: Ik zou zeker geen dunne vezelplaat gebruiken. Binnen enkele jaren is alles schots en scheef getrokken tenzij je er nog een pak verstevigingen op aan brengt of alles volledig verft of vernist!

Sattrickske

Ah daar hebben we de fameuze lift weer!

Citaat van: Dirky op 14 mei 2013, 13:10:04 PM
... en als je het mij toelaat, één opmerking: Ik zou zeker geen dunne vezelplaat gebruiken. Binnen enkele jaren is alles schots en scheef getrokken tenzij je er nog een pak verstevigingen op aan brengt of alles volledig verft of vernist!
Probleem kan je ook snel verhelpen door een rug aan de achterkant te monteren, daardoor kan de handel niet meer kromtrekken.  Bovendien zal het probleem zich enkel voordoen in vochtige ruimtes, wat ik ten zeerste betwijfel in Dani's geval (zolder)

Steam.N

Ziet er goed uit, Dani.
Enkele twijfels naar het recht blijven van het hout, maar voor de rest: picobello.
Graag snel een filmpje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

#8
@Dirky :  enkel op de ingaande poort komt zo een brug.  Als je kijkt naar de allerlaatste foto van mijn eerste post, daar zie je dat poortje op zowat 90 cm boven de grond rechts in het witte zijpaneel.  Dat is de enige ingang naar de liftkooi toe.  En links bovenaan is de enige uitgang.  Die moet maar op 1 paar sporen aansluiten dus daar is geen zo'n brug nodig.  Enkel het bovenste spoor van de kooi gaat "door".   En aangezien de bovenste positie echt fysisch is geblokkeerd, is daar geen speling van meer dan 1 mm te voorzien.
Het is in feite gewoon een lift die 60 cm hoogteverschil overbrugt, maar in plaats van een enkele plank die op en neer gaat heb ik er een soort "magazijn" onder gebouwd met nog extra 6 niveaus voor stockage van in totaal 12 treinen tot 1m60 lang.  Daar zullen de treinen vooruit in rijden en achteruit weer uit komen (of omgekeerd) en aan het linker uiteinde is de liftkooi dan ook gewoon afgesloten.   Om die niveaus  te bereiken en te positioneren zal de kooi op en neer gaan en zal de inrij-brug dan op haar plaats komen in de omgekeerde open zwaluswtaart geleidingen.   Ik hoop dat het zo duidelijker wordt.
Wat je opmerking over vezelplaat betreft geef ik je in eerste instantie gelijk.  Maar de verstevigingen zijn er inmiddels al bij gemaakt en het is ook geverfd.   Mocht het toch nog scheef trekken met de tijd, dan zal ik een nieuwe kooi moeten maken, dat is waar.   Ik ga het even zo proberen, want mezelf kennende, is het goed mogelijk dat ik volgend jaar of binnen 2..3 jaar sowieso helemaal herbegin.   Ik ben meer een "bouwer" dan een "rijder" namelijk.    Ook in mijn ander hobby   (VW kevers en Honda motorfietsen) is dat zo.   Meer plezier van het sleutelen en restaureren dan van het eigenlijke rijden.

@Patrick :  Ja, het kon niet uitblijven hee...   die  "blikvanger" moest vroeg of laat naar boven komen.   Inderdaad de zolder is redelijk droog.  En er zit intussen een "rug" op de kooi, zijnde dan eentje van verschillende latten horizontaal en vertikaal die een stevig frame vormen.   Ook aan de voorkant zitten er extra verticale latjes bij.


@Jean :  de meest voorkomende zorg  is inderdaad het  feit dat het allemaal hout is.   Ik ben me daar van bewust en verwacht op lange termijn dan ook wel wat probleempjes.   Maar die lossen we dan op als ze opduiken.   Een metalen constructie is momenteel even boven budget, maar hou ik zeker als alternatief in mijn achterhoofd voor de toekomst.    Van zodra de staalkabels gespannen zijn en de motor gemonteerd is, komt er zeker een filmpje.  Hier is alvast eentje van de testen op de sporen IN de liftkooi.

http://www.youtube.com/watch?v=M0NTOFQw22Y


PS : let niet op het doorschijnen van de LED verlichting in de van 2-rail naar 3-rail omgebouwde Fleischmann lok, die moet nog verder afgewerkt worden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Leuk filmpje Dani, maakt veel duidelijk.
Op timestamp 14.40 was dat een duik naar beneden of kon je hem opvangen?

grt Piet.

dani

ik kon hem nog opvangen hoor Piet.  Dat gebeurde om opzettelijk  het  "drama gehalte" in de film wat op te drijven.   Suspens....

BTW, het "zoemend, kreunend" geluid  van de loks bij het vertrekken is de combinatie van de PWM op een TAMS LD-W-32  op een oud type Märklin 3-polige schijfcollector motor.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

KdeB

Hoi Dani

had het filmpje al eerder gezien maar vond het leuk om nogmaals te kijken  :)
vind het geweldig hoe jij alles uit denkt en in praktijk brengt, het is in ieder geval ruimtebesparend en een mooie blikvanger op je baan.

Mvg
Koos
marklin, C-ral, Ecos 2, Koploper

dani

bedankt, Koos !   Zo'n komplimentjes motiveren om door te gaan.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Ben niet goed mee met de kabelgang. Op je eerste schets zit er bovenaan een steunbalk waar de katrol aanhangt. Daarover gaat de kabel naar lift en tegengewicht. In je laatste schets zitten die katrollen precies onderaan en staat de lier op de grond.

Ruimtebesparend is het wel. Maar ik heb toch bedenkingen bij het geheel en dan vooral de positionering. Die ophaalbrug is wel leuk maar lijkt me niet echt praktisch (of misschien is "handig" beter uitgedrukt). Als je toch een microcontroller inzet, kan je die dan niet beter de positionering laten afhandelen zodat de hele constructie van die ophaalbrug niet hoeft?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Als techneut van de eerste orde kijk ik steeds met volle bewondering als een niet-mekanieker iets samenboxt met, mens ja, vezelplaten ! Chapeau!!!

laat vooral je vorderingen zien maar laat ons ook je problemen weten... hier zitten er genoeg die met raad (en soms wel met daad) kunnen bijstaan!