Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

Sattrickske

Zo'n RFID glass tag (dezelfde die men voor huisdieren gebruikt) meet ong. 2x12mm en kost om en bij de 0.60€-1.00€ per stuk bij onze Chinese vrienden.  Kleiner bestaat ook (tot 1.4x8.0mm dacht ik).
Ik had er ooit ook eens in de UK gevonden, maar kan niet meteen de site terugvinden...

dani

#691
even een snelle test.....  link naar html overzicht (export vanuit Access).   Zal maar even gepost worden.


<hier stond een linkje...>

Het exporteren van foto's vanuit Access naar html werkt niet (fout van Microsoft) dus de  Aurelia  HTML printer gevonden.
Met dit ding kan je met je virtuele printer "alles" naar html  afdrukken.  Alsof je het op papier zou zetten.   Handig, net als die  pdf creators .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Amai nie, properkes gedaan!  En wat een collectie :P...

dani

..; en toen was het linkje weer weg :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

damn, gemist  :P
Je labels en db zien er alleszins goed uit! Dat heb ik nog niet nodig, voor die paar locs en wagonnetjes die ik heb. Al is het misschien beter dat ik het nu al doe ipv te wachten tot ik er teveel zou hebben  ;D

dani

#695
Na veel vloeken en sakkeren op temperaturen, snelheden en andere parameters van ABS filament, ben ik overgeschakeld op PLA  draad voor de  Vellemal 3D printer en dat begint nu zijn vruchten af te werpen.   De eerste stukjes zijn er al uit "gerold" en ik geef toe dat het niet het fijnste werkter wereld is (resolutie en extrusie kan nog beter) maar het is toch een aanvaardbaar resultaat.  Even een stukje schuurpapier er over, en aflakken en het is "behoorlijk" voor wat het moet worden.  Foto's komen binnenkort.

De eerste proefstukjes zijn deuren voor mijn lokloods, die met een servo moeten bediend worden.    Het is nog "rudimentair" maar begint er op te lijken.  Op ongeveer 12 minuten "print" hij een deurtje, en ik heb er 10 te maken...  Nu eerst het ontwerp nog wat bijschaven tot het goed genoeg is.

En dan nog de scharnierpunten printen, de hefboompjes voor het openen en sluiten, en we kunnen verder bouwen .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Zal morgen een kaarsje voor je opsteken, in de hoop dat het opperwezen jou het gevloek niet kwalijk neemt :P
grt Piet.

dani

Mijn opperwezen zit hier naast me op de sofa en ze knikt goedkeurend, Piet :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Knap, Dani !
Je maakt me benieuwd, en wil graag die foto's eens zien  ;)
En dat gevloek: wat een opluchting kan dat geven, hé ?
De frustraties er eens goed uitknallen ... dan diep ademhalen, en herbeginnen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

vooruit dan maar, even een paar foto'tjes van de "ruwe" geprinte stukken.
Het geeft een idee hoe het moet worden, maar er is nog wat "tuning" aan.   Zo zijn de gaten die ik ontwerp in werkelijheid kleiner van diameter dan in het design en moeten dus wat worden bijgewerkt.  En ik moet de opvullingsfactor voor de massieve stukken verhogen voor een beter en gelijkmatiger resultaat.   Dus nog even spelen met de "slicer" en we komen er wel.

In elk geval is bij deze al duidelijk dat het "kan" met éénvoudige middelen en programma's zoals sketchup.

Eerst de 3 stukjes .  Even toelichten....   a: het eigenlijke deurtje, b (links onderaan) de hendel die bovenaan op de as komt voor het bedienen dmv servo en c (rechts onderaan) het blokje dat onderaan als scharnier dienst doet en tussen 2 sporen komt te liggen.



Dan in een 2de foto de onderdelen even in elkaar gepast en het gaat wel, maar de gaten in het "basisblok" zijn iets te nauw voor een vlotte draaiïng / opening van de deurtjes.  De passing 3x3mm bovenaan is dan weer perfect.



En tenslotte even naast een stukje rail gezet om te checken of de afmetingen kloppen.  Die zijn dus zo goed als correct.  Nog 1 mm breder maken (deurtje) en nog een schuin randje onderaan maken tussen scharnierpunt en deur, om de railbedding te volgen.  En dan kan de productie beginnen.






Ik moet er wel bij zeggen dat deze stukjes zo "ruw" uit de printer komen en nog niet nabewerkt zijn.  Ze moeten nog worden bijgevijld (of even met een puimsteentje op de dremel langs de randjes lopen) en even geschilderd.   (want dit filament is in "transparant" blauw en dat is niet echt een ideale kleur maar ze hadden niet veel meer in stock dan dit of roze of geel)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Ziet er toch al een geslaagd stukje uit :)
Proficiat  ;D

dani

merci Stieven....  ik probeer :-)

Intussen het ontwerp wat bijgeschaafd, en nog even wat parameters gewijzigd zoals o.a. de "vullingsgraad"  van de vlakken en de laagdikte...
Het resultaat is met gemengde gevoelens ontvangen.  Ik ga toch nog wat moeten verder zoeken naar d eoptimale settings.
Kwa maatvastheid is het ok, maar ik ondervind wel al beperkingen aan de eerder "groffe" nozzle van 0,5 mm.    Misschien ooit  toch eens als ze betaalbaar zijn) een fijnere resolutie aaschaffen.  Maar voor de prijs van deze, ben ik "niet geheel ontevreden" over het resultaat, ik bedoel maar, het valt mee als je hem éénmaal de  juiste manier leert gebruiken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Inderdaad een redelijk geslaagde test.  En nu denk ik te weten waar je probleem met ABS ligt...  De 2 scharnier stukjes zullen volgens mij wel goed gaan in ABS omdat ze klein genoeg zijn. 

Maar het grote probleem ligt bij je deur...  Deze is dun en wordt waarschijnlijk gewoon plat op de build plate gelegd.  Voor deze diktes zal je denk ik met 100% infill moeten werken oftewel proberen met 2 outer shells.  Hoedanook je onderste laag is altijd massief voor minstens één laag en dat is genoeg om de uiteinden van de lange kant van je deur te laten krom trekken.

Normaal als build plate voldoende warm is en je printkop op de juiste afstand van de buildplate staat, zou je ABS er perfect moeten tegenplakken én blijven plakken.  Een van beiden een beetje verkeerd en je stuk zal loskomen aan de uiteinden van je scharnierpunten.  Je kan dit gedeeltelijk opvangen door 'warp oren' te voorzien aan je stuk.

dani

bedankt voor de tips, Patrick.  En ook voor je mailtje trouwens, ik heb het pmet andacht gelezen en enkele keren gedacht  "ja, dat doe ik toch...".
Zo leer ik bij, en zo zal het uiteindelijk wel goed komen.

Trouwens, op de foto's heeft het "basisvlak" van de onderdelen een grof uitzicht, dat is omdat ik op mijn build plate gewoon schilderstape heb gekleefd (bij PLA kan dat geen kwaad want je verwarmt toch niet) maar dan krijg je natuurlijk het reliëf van de tape in je werkstuk.    Eén van deze ga ik eens een glasplaatje van 20 bij 20  (ikea-spiegeltje)  op de build plate monteren en dan de boel nog eens goed calibreren. 

Wordt vervolgd !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

't Is graag gedaan jong!  Als ik kan helpen, met alle plezier...
Al je wil, 'k heb hier nog wat rollen kapton liggen.  Daar kan je ook mee experimenteren om je ABS beter te laten plakken.  Om je kapton volledig glad op je plaat te krijgen, smeer je je plaat eerst in met zeepsop.  Dan leg je je kapton erop en met een bankkaart wrijf je de bubbels weg.  20 minuutjes de verwarming van de build plate aanzetten en je hebt een perfect build oppervlak.  Evt. wat schuren met grid 240 en je ABS blijft nog beter plakkken.

Als je levelling perfect is en een glasplaat gebruikt, zal je geen kapton meer nodig hebben.  Als ik jou was zou ik wel een pyrex glasplaat gebruiken ipv. spiegeltje; door de enorme temperatuur verschillen zou je glasplaat/spiegel wel eens aan diggelen kunnen vliegen.  Ik heb bij de glazenmaker een stukje pyrex gevonden ter grootte van m'n build plate en die houdt het nog altijd...