Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

Citaat van: Sattrickske op 20 december 2013, 13:39:23 PM
je moet toch nog goed beseffen waarmee je bezig bent.

Dat is zeker ! Bij het proberen ontwerpen van enkele 3D stukjes voor mijn lokloods project,  heb ik al ondervonden dat je goed moet weten WAT en vooral HOE je iets ontwerpt zodat het "printbaar" is en er geen problemen met stabiliteit opduiken.  Vooral met kleine stukjes.    Een hele handige tool hiervoor is "NetFabb  Basic", die helpt je met een analyse van je ontwerp, kan automatisch correcties aanbrengen en zorgt dat er geen "gaten" of inconsistenties in zitten.   Simpel en gratis.

Haha, koekjes, ja.... stel je voor een "cookie cutter" van 700 euro, terwijl je ze in de winkel voor 2 euro kan kopen in metaal dan nog.   Maar het is de uitdaging !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Sattrickske op 20 december 2013, 13:39:23 PM
  Al was het maar om koekskes te maken...

hopelijk is het resultaat voldoende dat hij er geen(koeken)v
moet krijgen van de vriendin !
Groeten Peter ;)

dani

te laat.......

Door andere bezigheden, een uitstapje naar EUroDisney met de familie, en een last minute shopping avontuur met de dames, was de printer niet op tijd klaar voor de cookie cutters. De hardware was klaar, maar de instelling, afregeling en ngebruikname even te laat.  Dus over naar plan B :  het deeg uitsnijden met het mes.  Lukt eigenlijk ook wonderwel.  Zou ik nu die 3D printer op kapaza zetten ??????
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Maar nee Dani,
je werkt de printer verder af, print de vormen toch uit en maakt nieuwe koekjes...
nadien evalueer je welke de beste vorm hebben...
Indien de vorm niet beter is, dan gebruik je de printer enkel voor het modelbouwhobby ;-)

dani

Intussen alweer meer dan een week geleden dat er een update is geweest.  Tjah, het was dan ook "verlofperiode" rond Kerst en Nieuw....

Ik zal proberen vanavond wat foto'kes te plaatsen van de werken groot en klein, en ook van de "nieuwe oogst" aan rollend materieel.
Wat er in de afgelopen 2 weken gebeurd en gekocht is :

- Een verduisterend rolgordijn aan het velux dakraam ter bescherming tegen de UV stralen in de zomer, anders wordt de bedding van de C-rails nogal broos schijnt het.   Ook makkelijk als ik "nacht simulatie" wil gaan doen later.  Alles donker !
- De gyproc afgewerkt tegen de wanden van "Noord 2".  Rest me nu enkel nog plamuren en in 't hemelsblauw verven
- de spiraal van Noord 2 afgeregeld, en de helling van spiraal naar schaduwstation aangelegd, sporen aangelegd (kortsluiting uitgehaald) en vastgelegd
- proef gereden op "Noord 2 " schaduwstation , de helling en de spiraal
- Nog wat geknutseld aan de 5-stellige lokloods voor bij de Rolbrug   (scratch build met Styreen en Balsa hout en wat "3D gedrukte" onderdeeltjes)
- Arduino wisseldecoder is  "af".   30 wissels  per decoder met communicatie via DCC met de Ecos of met serieel  naar de PC
- Arduino lichtdecoder is "af".   Tot maximaal 16 lampengroepen her en der op de baan te sturen via de PC of DCC via een AT328 processor en 2  KEMO relaiskaartjes
- De rolbrug zit onder de baan ingebouwd en is klaar voor het aansluiten op de sturing, en dan de omliggende sporen aanleggen.
-... en uiteraard is er weer wat "spul met wielen" bij gekomen.    Een deel daarvan had ik hier al her en der gepost, maar ik zal eens een overzichtje hier samen gooien.

- de Märklin 3477  Kruckenberg Railzeppelin
- de set van Roco met de 5317 diesel en de 4 verweerde zelflossers
- een setje 46265 (3 stuks) blauwe "VTG" zelflossers van Märklin
- een setje 48671 van Märklin met een platte wagon en een brandweer kraan-truck
- Een Märklin V100  "Feuerwehr" in rood-gele kleurstelling (ipv rood-wit)  (deel van tunnel rescue set vermoed ik)
- 3 container lifters van Kibri  (small, medium, large uitvoering) en een 30-tal containers (20 en 40 feet)
- 4 stuks lage wagons van Roco beladen met trailers (van kamions)
- 2 stuks grote bachewagons van Roco (2 rode, 1 groene)
- 3 stuks Esso dubbelasser ketelwagons van Märklin (grijze)
- een Piko 6831 losbrug voor het ledigen van zelflossers
- een Roco 46272 Ferry Wagon van VTG in promo-verpakking
- een Electrotren 5510 Schuifwandwagon van de Bundespost
- een kleine Märklin 4561  ketelwagon 2-assig van Seca
- een kleine Märklin (???)  ketelwagon 2-assig van Avia
- ...  en nog een paar "kleintjes" zonder verpakking

... en dan denk ik dat ik het wel allemaal gehad heb voorlopig.


Hier is al een eerste lading pics   (in random order)
































Vanavond nog meer picture time
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

.. intussen even "uit mijn hoofd" nageteld en ik denk dat ik nu zo'n 25 zelflossers heb, dus dat wordt een fijn sleepje, misschien ga ik dubbeltraktie moeten toepassenom overal naar boven te geraken.

4 stuks uit de Roco set
3 stuks uit de Märklin set
3 stuks Roco bruin
3 stuks Roco grijs
8 stuks Märklin bruin
4 stuks Märklin grijs geweatherd
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Stieven76

Dat is al een serieuze sleep Dani, maar je hebt er dan ook de ruimte voor  :)  Past die dan wel in je lift of is dat niet nodig?


Die zeppelin loc, daar zat ik in mijn jeugd in de Marklin boekjes altijd naar te kijken. Dat vind ik nu zo'n gek ding.. Heeft dat eigenlijn ooit in het echt bestaan?

dani

neen, in de lift gaat die niet in kunnen, maar wel in 2 delen (of 3).

Die lok heeft inderdaad ooit bestaan, de Kruckenberg.   op Youtube staan er filmpjes van zijn ritjes...  hij vestigde toendertijd snelheidsrecords :-)

http://www.youtube.com/watch?v=E-ID_ktSoLY

http://www.youtube.com/watch?v=ZY7PIIV0nIs

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Citaat van: Stieven76 op 06 januari 2014, 12:42:50 PM
Die zeppelin loc, daar zat ik in mijn jeugd in de Marklin boekjes altijd naar te kijken. Dat vind ik nu zo'n gek ding.. Heeft dat eigenlijn ooit in het echt bestaan?
Ja hoor, eentje tussen 1929 en 1939, maar enkel als prototype.  Het ding was veel te gevaarlijk om te gebruiken omwille van de propeller.  Google maar eens naar 'Schienenzeppelin'...

dani

de rest van de beloofde foto's bij deze :





















De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Steam.N

Dani, je bent wel verdacht actief geweest, tijdens je winterslaap  ;)
In elk geval een mooie vangst.
Geniet er van !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

MickeyMouse

Heel mooi Dani!!
Ik wil ook zo een winterslaap  ;D ;D

Geert

MickeyMouse

Dani, uwen 3d-printer momenteel in het nieuws op Kanaal Z...

Catje

Aan uw nieuwe aanwinsten te zien, heeft u een heel goede kerstvakantie gehad Dani. ;D
Zeer mooie aankopen.
En succes met uw 3d printer, en uw ontwerpen.




Groeten,
Willy