Schaal-meetlatjes (afdrukbaar) voor schaal H0, 0, 0n30, I, N en Z

Gestart door Steven123, 13 januari 2013, 16:51:58 PM

Steven123

Hallo mede-modelbouwers,
Ik heb onlangs een meetlatje gemaakt voor 1/32 voor als ik snel iets wil uitpassen en geen computer of rekentoestel bij de hand heb.
Omdat dit misschien voor meer mensen een handig meet-dingetje is heb ik er voor de andere schalen ook eentje gemaakt.
Ik weet niet of zo'n latjes al bestaan en probeer hier niet alsinds niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar voor mezelf is het wel handig...

Je kan m'n meetlatjes onderaan dit bericht downloaden. (.pdf)


- Na het afdrukken van de pagina moet je controleren of de schaal correct is afgedrukt, dit kan je onderaan rechts met een meetlat nameten.  Die afstand zou exact 10cm moeten zijn.



- Daarna kan je de stroken uitsnijden (beter snijden met mes en lat, ipv knippen).
- Als je een langere meetlat wenst kan je de stukken aan elkaar plakken;
  (je laat dan telkens links wat extra papier over zodat je er met een lijmstift (pritt) een lijmlaagje kan op aanbrengen.)



De meetlatjes zijn een snel hulpmiddel indien je geen rekentoestel of computer bij de hand hebt,
vooral tijdens het 'improviserend modelbouwen'  :P.

Hieronder bv een poort-opening van 4 meter in schaal 1/32 (spoor I).






!  - Wanneer je de pdf afdrukt moet je in het afdrukvenster nakijken :
dat 'pagina verschaling' op "GEEN" staat ipv bv "verkleinen naar afdrukbaar gebied".
Dit is erg belangrijk, anders zal de schaal niet kloppen...







Voor de volgende schalen heb ik meetlatjes gemaakt :  1/32  ...  1/45 ...  1/48  ...  1/87  ...  1/160  ...  1/220.

h0   1/87 -
Download PDF (1/87)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)



N   1/160 -
Download PDF (1/160)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)



Z   1/220 -
Download PDF (1/220)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)



0   1/45 -
Download PDF (1/45)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)



0n30   1/48 -
Download PDF (1/48)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)



I   1/32 -
Download PDF (1/32)
(rechtermuisknop op de link hierboven klikken, "links opslaan als", bestand openen vanaf je harde schijf met adobé pdf reader, afdrukken...)
(deze afbeelding NIET opslaan/afdrukken, je moet de "PDF" downloaden en afdrukken...)




Groeten en veel bouwplezier
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Binco

Knap dat je dit gemaakt hebt,
en nog knapper dat je dit met iedereen deelt!
Chapeau! ;)


Steam.N

Knap gedaan, Steven, en tof dat je het hier op 't draadje zet !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Bedankt, hopelijk heeft iemand  er iets aan  :P



Citaat van: milocomarty op 13 januari 2013, 17:32:21 PM
Waar vindt ik 1:48  ???  ;)

Hoe kon ik uw prachtig project vergeten  :-X :D ...
Heb speciaal voor u nog wat moeite gedaan  :D  Veel succes!
(zie eerste post, aanpassing "0n30")
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

marimon

Hartelijke dank Steven, komt zeer goed van pas. Knap initiatief.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

WAJ Janse

Bedankt Steven,
leuk initiatief, dat zeker van pas gaat komen!!
M vr gr,
Wim Janse
 


Durango

Helemaal Top Steven. Heb gelijk de ON30 en Ho er maar uitgepikt.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )