beginende N rijder

Gestart door Gust, 08 januari 2013, 18:00:51 PM

Gust

Hey Redskin morgen eens naar modelspoordagen.nl gaan kijken of ik er iets vind sporen en dergelijke.

Redskin

Plezier daar gewenst! :) Ga denk ik zondag 's kijken.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gust

Eens proberen of ik er enkele foto's op het forum krijg

start met de treintafel



sart set op de tafel



met trein



heel veel gekregen sporen



nu komt het moelijkste, een idee van een sporenplan uit werken

Gust


Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Redskin

#20
Foto's komen 'luid en duidelijk' over en kijk; een mooie overzichtelijke start. Dat is de belofte voor een goed vervolg ;).
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Gust

een geduldig werkje


eens op de statie gezet

Gerolf

Kan het zijn dat die groene verf glanst? Dat is minder geschikt voor kleding

Verder vind ik je schildering - in N - zeker netjes gedaan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

De N Spoorder

             
                                                     Hallo Frank,             

Ik heb in uw berichtje gelezen dat gij  ook kato  treinen gaat rijden of al rijd met Kato loks,wel ik en mijn zoon gaan ook met kato materiaal van start met onze Japanse baan ,het is degelijk materiaal we hebben al een paar treinen met sporen enz..,mijn zoon heeft die mee gebracht van Japan ,omdat hij er enkele malen op vakantie is geweest daarom zijn wij op idee gekomen om een Japanse baan te gaan  bouwen met uitsluiten Japanse trein stellen.
We gaan digitaal van start via pc besturing met het programma van koploper en digitaal centrale intellibox2 of de centrale van digitrax er zijn nogal verscheidene meningen hier over ,op andere forums ,wij zijn nog  niet tot een beslissing gekomen welk de meeste geschikte centrale zal zijn voor onze baan.
Ik weet wel dat de Ecos2 een zeer goede centrale is, die veel mogelijk heden bied, maar daar hangt een stevig prijs kaartje aan vast.
Een vraag met wat centrale werkt u U?
Mocht hier betreffende dit onderwerp nog sugges zijn,dan zou ik het graag willen weten.
Dank u alvast op voorhand daarvoor.

Vriendelijke groeten Herman (De N Spoorder)


.

59erke

Gegroet iedereen op dit forum.

Na jaren actief te zijn in het HO segment als Marklin rijder, ben ik na jaren inactiviteit in het modeltreinwereldje terug begonnen als modelspoorder. Deze keer op een voor mij volledig onbekend terrein namelijk N schaal.  Mijn bedoeling is om in de nabije toekomst een zeer kleine gedetailleerde baan (50x50cm) te maken en om het helemaal uitdagend te maken naar Belgisch voorbeeld in tijdperk IV-V. Ook het faller car system zou geïntegreerd worden (Belgische voertuigen lijkt mij alsnog  een probleem)

Kwestie van materiaal gebruik ik de standaard fleischmann piccolo rails, en rollend materieel hoofdzakelijk dieselmotorwagens en dieselloks. De gekende 59'ers (mijn lievelingsloks...) van Roco en een 46'ertje van Jorgen Edgar zijn momenteel mijn eerste aanwinsten.

Nu vermoed ik dat de werkwijze van bouwen en electronica hetzelfde is bij N schaal als bij HO schaal, maar mochten er leden op dit forum tips hebben dan hoor ik het graag.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Belgisch in N. Super!

In Blankenberge heb ik gezien dat er geen enkel excuus meer is als het over Belgisch in schaal N gaat. De modelletjes die ik daar zag zien er tip-top uit.
Zit N dan toch in de lift??
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railrunner

Citaat van: doomslu op 01 april 2013, 18:34:42 PM
Zit N dan toch in de lift??

Doe al ruim 30 jaar aan N-schaal en dat is wat ik ook merk!  Kan alleen maar ten goede komen voor de Belgische markt!

59erke

Inderdaad, er stond een zeer mooie Belgische baan van MTE.

Enige nadeel is dat al het rollend N materieel op deze baan eigen producties waren van MTE, die toch wel een redelijk prijskaartje hebben  :(

Als je dan de mooie N vitrine van MTE ziet, komt dan toch het besef dat uw portefeuille een beetje te licht is  ;)
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

doomslu

Citaat van: 59erke op 01 april 2013, 19:18:08 PM
Inderdaad, er stond een zeer mooie Belgische baan van MTE.

Enige nadeel is dat al het rollend N materieel op deze baan eigen producties waren van MTE, die toch wel een redelijk prijskaartje hebben  :(

Als je dan de mooie N vitrine van MTE ziet, komt dan toch het besef dat uw portefeuille een beetje te licht is  ;)
Sorry, maar hier ben ik het niet 100% mee eens. Akkoord, het is niet goedkoop, verre van, maar heb je de prijzen in de H0-wereld al eens bekeken? Die zitten in dezelfde buurt hoor.
Wat ik daar gemerkt heb is dat wie Belgisch in N wil gaan, dat kan met enerzijds die modellen van MTE en enkele andere fabrikanten en anderzijds door het omschilderen van enkele buitenlandse rijtuigen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

railrunner

#29
Oh Koen,

Dat probleem met die portomonee hebben wij ook hoor!  Kwestie is om te verdelen en niet alles in een keer te kopen.  De modellen van MTE zijn inderdaad een beetje prijzig, maar dat is ook begrijpelijk.  De modellen worden gegoten, wat op zich niet zo veel geld kost.  Maar qua schilderwerk kom je er niet met een paar uurtjes, zeker als je modellen moet beginnen afplakken.  En dan het onderstel.  Je betaald al de prijs van een andere lok.  Daarvan wordt de kap verwijderd en bijgewerkt.  Dat is ook niet op één-twee-drie gedaan.  Het is vooral de tijd die je betaalt!  En het is logisch dat MTE reclame maakt voor zijn modellen op een eigen baantje.

Om je te overtuigen moet je eens een M6 proberen.  Een wagon kopen (aan nieuwprijs), kap eraf halen, ramen verwijderen (voorzichtig), en spuiten, afplakken en spuiten.  En bij elke actie die je doet de chrono laten lopen.  Je staat versteld van de tijd die erin kruipt.  Het lijkt allemaal heel simpel, tot je er voor staat.  Dan pas besef je de correcte prijs van MTE.

Maar het kan goedkoper als je tijdperk IV doet: een 59 koop je voor circa 60€, memlingruituigen of de oranje I6 Eurofima vind je ook wel en sommige goederenwagons kun je voor een prikje kopen.  Of recent een HLE 18 van Hobbytrain (ca. 130€) en de Fleischmannsetjes die gaan uitkomen en waarvoor we een groepsaankoop organiseren.  Zo wordt het al iets meer betaalbaar.  En wie weet wat de toekomst allemaal nog zal brengen. Zelf tracht ik een wagon te ontwerpen (die nog niet bestaat in schaal N).  Ik kan je verzekeren dat aan ontwerp alleen al ruim 50 uur in zitten! En, ik ben nog ver van gewenst resultaat.  Het zal wel beteren als 3D tekenen wat meer in de vingers zit.


@ Gust: goed bezig!  Misschien eens matte vernis over je figuurtjes spuiten.