hallo,
ik zoek deze hobby (na lange tijd) terug te hervatten.
ik ga wrsch een startersset (digitaal) van Fleisschmann aankopen. (is dat een goede keuze?)
Kan ik dan met elke soort- en trein (digitaal) op deze baan rijden?
waar vind ik beurzen voor rails en wissels?..iemand een goede 'tip'?
Gust, welkom op het forum, hier.
Een startset lijkt me ok, en Fleischmann is een kwalitatief merk.
Persoonlijk vind ik de sporen van Peco code 55 mooier, maar dat kun je later kiezen voor een uitbreiding.
Een voordeel van een startset is dat je goedkoper digitaal kunt starten.
Over beurzen wordt hier op 't forum regelmatig informatie gegeven.
Kansen genoeg ;)
In elk geval veel succes met je opstart.
Veel plezier met de hobby !
(en zoals je al ervaren hebt: sms-taal kun je best vermijden. Het leest achteraf wat gemakkelijker, en toont wat meer respect voor de lezers ;))
Welkom, Gust
Goed dat je onze hobby (opnieuw) ontdekt 8)
Ook namens mij welkom hier Gust ;)
Een Fleischmann startset kopen is best een goed idee; dat heb ik na het herintreden in de modelspoorwereld ook precies zo gedaan. Zo kan je relatief voordelig bekijken of het digitaal systeem (MultiMaus) je aanspreekt. En kan je zelf ervaren hoe mooi langzaam je een (paar) locje(-s) kan laten kruipen, waarbij de verlichting ook altijd blijft branden; ik vond (vind) het prachtig. Wel heb ik zelf uiteindelijk voor mijn baanplannen voor een moderner en slimmer (vind ik) railsysteem gekozen (Kato UniTrack), maar dat is naar ieders eigen smaak en wensen uiteraard.
Succes met je keuzes, roep hier als je vragen hebt. Veel plezier! :)
Fleischmann is altijd een goed merk en dus een goed idee. Een van de beste beurzen om N-materiaal te kopen is in houten Nl. Ik kan niet zien vanwaar jij bent, Gerolf heeft zijn werk blijkbaar niet goed gedaan ;D . Houten ligt 120km van Antwerpen, tegen Utrecht
Jan
Hallo Gust,
Ook van mijnentwege welkom!
N-materiaal ook ruim verkrijgbaar bij MTE in Blankenberge.
Iedereen bedankt voor de info...(informatie dus....) en sorry voor mijn sms-taal..'t zal nimmer gebeuren !.
ik heb plaats voor thuis een baan te leggen van 1.25 m op 1.10 m . (dit lijkt mij wel te klein voor HO, daarom mijn keuze voor N.)
al verschillende malen op de beurs geweest in Dortmund en Goes en daar al mooie banen gezien in schaal N.
wat het gaat worden weet ik nog niet...nu vrijdag ga ik mijn starters-set kopen bij Verschooten in Antwerpen.
ach ja, : ik ben uit Deurne (bij Antwerpen..)
nog liefhebbers die in deze Provincie (gemeente) wonen?...dan kom k graag 's kijken...
grtjs,
gg
CiteerIk kan niet zien vanwaar jij bent, Gerolf heeft zijn werk blijkbaar niet goed gedaan
Woonplaats is geen verplicht veld, Jan. Of bedoel je iets anders?
Citaat van: Gust op 09 januari 2013, 18:53:42 PM
ach ja, : ik ben uit Deurne (bij Antwerpen..)
nog liefhebbers die in deze Provincie (gemeente) wonen?...dan kom k graag 's kijken...
Mortsel speaking ;)
Maar als je N-spoorders wil: Marc Goovaerts woont in onze buurt.
N160 in Schoten. Enigste exclusieve N-club in Belgie. www.N160.be
Citaat van: janjozef op 09 januari 2013, 14:33:20 PM
Een van de beste beurzen om N-materiaal te kopen is in houten Nl.
Inderdaad. Voor N-spoor is dit de betere beurs.
Een week later is het de tweedaagse 'Nederlandse Modelspoordagen' in Rijswijk (Zuid Holland), op 19 en 20 januari. Niet helemaal vergelijkbaar met Houten, maar wel gezellig, en met verkoop- en demonstratieactiviteiten.
www.modelspoordagen.nl (http://www.modelspoordagen.nl)
Volgende donderdag ga ik 's kijken in Schoten..ideetjes opdoen
Vandaag mijn startersset gekocht,..nu kan ik zoek naar extra sporen...
Proficiat Gust! 8)
Maak 's wat beeld en plaats dat hier, vinden we leuk. ;)
Hey Redskin morgen eens naar modelspoordagen.nl gaan kijken of ik er iets vind sporen en dergelijke.
Plezier daar gewenst! :) Ga denk ik zondag 's kijken.
Eens proberen of ik er enkele foto's op het forum krijg
start met de treintafel
(http://i50.tinypic.com/1qlhfq.jpg)
sart set op de tafel
(http://i50.tinypic.com/295pm3b.jpg)
met trein
(http://i49.tinypic.com/6f34o1.jpg)
heel veel gekregen sporen
(http://i47.tinypic.com/6hssjk.jpg)
nu komt het moelijkste, een idee van een sporenplan uit werken
de statie is ook bijna af
(http://i47.tinypic.com/xn6zgw.jpg)
Knap gebouw, Gust!
Foto's komen 'luid en duidelijk' over en kijk; een mooie overzichtelijke start. Dat is de belofte voor een goed vervolg ;).
een geduldig werkje
(http://i46.tinypic.com/mb5oye.jpg)
eens op de statie gezet
(http://i49.tinypic.com/2zrnod4.jpg)
Kan het zijn dat die groene verf glanst? Dat is minder geschikt voor kleding
Verder vind ik je schildering - in N - zeker netjes gedaan ;)
Hallo Frank,
Ik heb in uw berichtje gelezen dat gij ook kato treinen gaat rijden of al rijd met Kato loks,wel ik en mijn zoon gaan ook met kato materiaal van start met onze Japanse baan ,het is degelijk materiaal we hebben al een paar treinen met sporen enz..,mijn zoon heeft die mee gebracht van Japan ,omdat hij er enkele malen op vakantie is geweest daarom zijn wij op idee gekomen om een Japanse baan te gaan bouwen met uitsluiten Japanse trein stellen.
We gaan digitaal van start via pc besturing met het programma van koploper en digitaal centrale intellibox2 of de centrale van digitrax er zijn nogal verscheidene meningen hier over ,op andere forums ,wij zijn nog niet tot een beslissing gekomen welk de meeste geschikte centrale zal zijn voor onze baan.
Ik weet wel dat de Ecos2 een zeer goede centrale is, die veel mogelijk heden bied, maar daar hangt een stevig prijs kaartje aan vast.
Een vraag met wat centrale werkt u U?
Mocht hier betreffende dit onderwerp nog sugges zijn,dan zou ik het graag willen weten.
Dank u alvast op voorhand daarvoor.
Vriendelijke groeten Herman (De N Spoorder)
.
Gegroet iedereen op dit forum.
Na jaren actief te zijn in het HO segment als Marklin rijder, ben ik na jaren inactiviteit in het modeltreinwereldje terug begonnen als modelspoorder. Deze keer op een voor mij volledig onbekend terrein namelijk N schaal. Mijn bedoeling is om in de nabije toekomst een zeer kleine gedetailleerde baan (50x50cm) te maken en om het helemaal uitdagend te maken naar Belgisch voorbeeld in tijdperk IV-V. Ook het faller car system zou geïntegreerd worden (Belgische voertuigen lijkt mij alsnog een probleem)
Kwestie van materiaal gebruik ik de standaard fleischmann piccolo rails, en rollend materieel hoofdzakelijk dieselmotorwagens en dieselloks. De gekende 59'ers (mijn lievelingsloks...) van Roco en een 46'ertje van Jorgen Edgar zijn momenteel mijn eerste aanwinsten.
Nu vermoed ik dat de werkwijze van bouwen en electronica hetzelfde is bij N schaal als bij HO schaal, maar mochten er leden op dit forum tips hebben dan hoor ik het graag.
Belgisch in N. Super!
In Blankenberge heb ik gezien dat er geen enkel excuus meer is als het over Belgisch in schaal N gaat. De modelletjes die ik daar zag zien er tip-top uit.
Zit N dan toch in de lift??
Citaat van: doomslu op 01 april 2013, 18:34:42 PM
Zit N dan toch in de lift??
Doe al ruim 30 jaar aan N-schaal en dat is wat ik ook merk! Kan alleen maar ten goede komen voor de Belgische markt!
Inderdaad, er stond een zeer mooie Belgische baan van MTE.
Enige nadeel is dat al het rollend N materieel op deze baan eigen producties waren van MTE, die toch wel een redelijk prijskaartje hebben :(
Als je dan de mooie N vitrine van MTE ziet, komt dan toch het besef dat uw portefeuille een beetje te licht is ;)
Citaat van: 59erke op 01 april 2013, 19:18:08 PM
Inderdaad, er stond een zeer mooie Belgische baan van MTE.
Enige nadeel is dat al het rollend N materieel op deze baan eigen producties waren van MTE, die toch wel een redelijk prijskaartje hebben :(
Als je dan de mooie N vitrine van MTE ziet, komt dan toch het besef dat uw portefeuille een beetje te licht is ;)
Sorry, maar hier ben ik het niet 100% mee eens. Akkoord, het is niet goedkoop, verre van, maar heb je de prijzen in de H0-wereld al eens bekeken? Die zitten in dezelfde buurt hoor.
Wat ik daar gemerkt heb is dat wie Belgisch in N wil gaan, dat kan met enerzijds die modellen van MTE en enkele andere fabrikanten en anderzijds door het omschilderen van enkele buitenlandse rijtuigen.
Oh Koen,
Dat probleem met die portomonee hebben wij ook hoor! Kwestie is om te verdelen en niet alles in een keer te kopen. De modellen van MTE zijn inderdaad een beetje prijzig, maar dat is ook begrijpelijk. De modellen worden gegoten, wat op zich niet zo veel geld kost. Maar qua schilderwerk kom je er niet met een paar uurtjes, zeker als je modellen moet beginnen afplakken. En dan het onderstel. Je betaald al de prijs van een andere lok. Daarvan wordt de kap verwijderd en bijgewerkt. Dat is ook niet op één-twee-drie gedaan. Het is vooral de tijd die je betaalt! En het is logisch dat MTE reclame maakt voor zijn modellen op een eigen baantje.
Om je te overtuigen moet je eens een M6 proberen. Een wagon kopen (aan nieuwprijs), kap eraf halen, ramen verwijderen (voorzichtig), en spuiten, afplakken en spuiten. En bij elke actie die je doet de chrono laten lopen. Je staat versteld van de tijd die erin kruipt. Het lijkt allemaal heel simpel, tot je er voor staat. Dan pas besef je de correcte prijs van MTE.
Maar het kan goedkoper als je tijdperk IV doet: een 59 koop je voor circa 60€, memlingruituigen of de oranje I6 Eurofima vind je ook wel en sommige goederenwagons kun je voor een prikje kopen. Of recent een HLE 18 van Hobbytrain (ca. 130€) en de Fleischmannsetjes die gaan uitkomen en waarvoor we een groepsaankoop organiseren. Zo wordt het al iets meer betaalbaar. En wie weet wat de toekomst allemaal nog zal brengen. Zelf tracht ik een wagon te ontwerpen (die nog niet bestaat in schaal N). Ik kan je verzekeren dat aan ontwerp alleen al ruim 50 uur in zitten! En, ik ben nog ver van gewenst resultaat. Het zal wel beteren als 3D tekenen wat meer in de vingers zit.
@ Gust: goed bezig! Misschien eens matte vernis over je figuurtjes spuiten.
Na passen, meten en denken heb ik toch maar mijn treintafel veranderd.
Nu komt nog het moeilijkste: een redelijk banenplan bedenken. het aankleden en knutselen van de treinbaan blijft mijn grootste passie.
Ik heb ook nog 2 auto-transport-wagons aangekocht.
Donderdag ga ik naar Schoten (om te vragen hoe ik best verlichting in mijn wagons kan plaatsen..)
Vrijdag ga ik naar de beurs in Dortmund om foto's te trekken en enkele ideeën op te doen.
hierbij nog enkele foto's..
de treintafel
(http://i46.tinypic.com/2dagm8m.jpg)
(http://i50.tinypic.com/2ik5eg8.jpg)
(http://i46.tinypic.com/scukuv.jpg)
(http://i45.tinypic.com/syo29v.jpg)
Mooie ruimte.
Een tip: probeer af te stappen van rails die parallel liggen aan de baanrand.
Te veel strakke rechte rails is ook eerder saai.
Durf eens iets anders... ;)
Vandaag op de rommelmarkt in Merksem een koopke gedaan,alles wat je op de foto ziet voor 5 euro
(http://i47.tinypic.com/2ivyxyb.jpg)
amaai dat is wel een serieus koopje. Daar ga je nog veel plezier aan beleven.
mazzelaar, da's niet veel. Zijn ze handbediend neem ik aan, en hebben ze gepolariseerde puntstukken?
en nog 2 stuks meegebogen wissels ook, die kun je heel mooi aan het einde van je bogen al leggen en dan wat Luc zegt proberen een beete van de voorrand weg te blijven/niet al te recht erlsngs te gaan.
ga je heel veel plezier mee hebben hoor met al die wissels, en je baan natuurlijk
Ze zijn toch bijna allemaal elektrisch?
Citaat van: doomslu op 06 april 2013, 10:30:51 AM
Mooie ruimte.
Een tip: probeer af te stappen van rails die parallel liggen aan de baanrand.
Te veel strakke rechte rails is ook eerder saai.
Durf eens iets anders... ;)
Ook mijn idee, Gust!
Btw: heel apart die blauwe autotransporter... ;)
Zelf geprobeerd een huisje(garage) te vervuilen,en enkele bomen gemaakt(de stam moet ik nog afwerken)
(http://i45.tinypic.com/110ip78.jpg)
(http://i45.tinypic.com/atxj7l.jpg)
(http://i49.tinypic.com/k49xxl.jpg)
Dat gebouwtje valt best mee, maar voor je bomen zou ik toch maar eens een draadje op dit forum doornemen ....
Inderdaad: de bomen zijn nog niet goed,maar dit was het eerst dat ik eens probeerde,en al doende zal het wel iets beteren zeker (laat ons hopen)
Zal het draadje over bomen eens zoeken.
Je bomen lijken op bomen die in de buurt van mijn werk staan. Dood, en overwoekerd door klimop.
Niet weggooien dus, want ze zijn op hun manier natuurgetrouw ;)
Hallo Iedereen,
Juist een vraagje, heb onlangs op een beurs enkele wissels van Fleischmann op de kop kunnen tikken voor een prijsje.
Probleem is nu dat er meegebogen wissels bijzitten die (volgens ik op internet kon opzoeken) "zelfdenkend" zijn.
M.a.w de trein rijdt niet verder bij het naderen van de wissel, als je begrijpt wat ik bedoel. De wissel ziet er identiek uit als een andere wissel alleen is de tong volledig in metaal uitgevoerd. Voor wie mijn uitleg niet begrijpt het gaat hier om de fleischmann wissels 9168 en 9169.
Weet er nu iemand hoe ik deze wissel toch kan gebruiken. Ik dacht aan een extra aansluitpunt ter hoogte van de wissel, of zie ik dit verkeerd ?
Wat de aansluitsporen bij fleischmann betreft had ik nog een vraagje, kan je enkel de rechte aansluitsporen met zo'n lelijk huisje gebruiken of kan je de verbindingsstukken met aansluitdraad ook gebruiken?
Hallo Koen,
Ik vermoed dat de draadbruggen (die lijken wat op nietjes) van jouw wissels ontbreken. Credo: op zoek naar deze draadbrugjes (op 't forum oproep doen of via de vakhandel aanschaffen). Effe gekoekeld en uitleg vind je HIER (http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/fleischmann-denkende-wissels.html) op de site van 'nproject.org'.
Zou je voor een advies van mede-forumleden wellicht een fotootje kunnen publiceren van de genoemde 'verbindingsstukken met aansluitdraad'? Met wat soldeerhandigheid kan je overigens op vrijwel ieder gewenst punt een stroomaansluiting maken. De aansluitingen af fabriek bevatten veelal ontstoringselektronica vanwege wet- en regelgeving.
Groet!
Hallo Redskin,
De draadbruggen zijn nog aanwezig, maar vanaf de wissel in de lus wordt geplaatst komt er nergens stroom op de rails.
Ik vermoed dat de wissel een kortsluiting geeft en daardoor de volledige stroombaan lam legt.
Als ik de draadbruggen verwijder geeft dit ook geen resultaat zoals vermeld op de link die je gaf.
Dus ik ga deze wissels niet meer gebruiken en vervangen door een ander wel werkend exemplaar. Kan misschien nog wel dienst doen op een vitrinespoortje.
Dit gaf me wel het idee om te werken met denkende wissels, juist een vraagje omtrent.
Ik zou dit willen toepassen aan het station. Betreft hier een enkele lijn die aan het station dmv linkse en rechtse wissel in dubbelspoor overgaat. Moet ik dan beide wissels (links en rechts) denkend maken of is eentje (aan het verlaten van het station) voldoende ?
Wat die verbindingsstukjes met draadjes betreft, ga ik gewoon opteren voor de soldeermethode. Heb een goede werkwijze gevonden op de site van het project Saraan van één van de leden hier.
Alvast bedankt
Citaat van: 59erke op 21 april 2013, 11:29:56 AM
...Moet ik dan beide wissels (links en rechts) denkend maken of is eentje (aan het verlaten van het station) voldoende ?
Als je zo'n inhaalspoor wilt toepassen, dan moeten inderdaad van beide wissels de draadbrugjes verwijderd worden.
Citaat van: 59erke op 21 april 2013, 11:29:56 AM
Wat die verbindingsstukjes met draadjes betreft, ga ik gewoon opteren voor de soldeermethode. Heb een goede werkwijze gevonden op de site van het project Saraan van één van de leden hier.
Kan je beslist doen: in mijn beleving is Michiel een van de meest ervaren en zorgvuldige hobbyisten onder ons. Lukt 't om de een of andere reden niet: laat 't hier weten. ;)