Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

#615
Ik had ooit een systeem uitgedocterd waarmee ik met 1 servo de 2 deuren kon bedienen, maar waarbij de beide deuren niet exact gelijk bewegen. De een beweegt volgens een cosinus, de ander volgens een sinus. Hierdoor sluit 1 deur steeds net eerder dan de andere. Dit heeft als voordeel dat ik dan een slagrand kan aanbrengen en dus de kier tussen 2 deuren kan dichten.

Maar dat is dus allemaal theorie en proef. Nu komt de praktijk!

Foto's uit het archief:

het princiepe van het aandrijfsysteem, eenvoudig en hopelijk ook voldoende en deugdelijk


een loodsdeurtje ooit eens als proef in elkaar gefreubeld om de scharnierconstructie uit te testen
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Een kort filmpje met de werking van de Peco wissels met Conrad wisselmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=M2CFMc4w_tg

Merk op dat de loc nogal waggelt. Ze heeft een kromme as... vandaar.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel ziet er goed uit, staat in koploper en het werkt. Goed gedaan op naar het volgende, succes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Prima beweging, Michiel.  8)

Nu ik dit filmpje zie, denk ik dat ik mijn ontwerp voor wisselaandrijving ga aanpassen.
Thanks  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Bedankt voor het commentaar op het filmpje.

Deze ochtend, tussen de familale bedrijven door, ben ik bezig geweest met scharnieren plooien. 36 loodsdeurscharnieren en 18 koppelstangen. Nu nog 17 kwartierbalken en de onderdelen voor de overbrenging van beweging zijn klaar.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Gisteren en vandaag bezig geweest met het solderen van de loodsdeurframes. 36 koperen lamellen gesoldeerd aan evenveel messing buisjes als scharnier. Dit is het mechanische deel van de loodsdeurtjes. Decoratie wordt hierover aangebracht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Benieuwd hoe alles in mekaar gaat passen ...
Is me nog niet helemaal duidelijk (ligt aan mij, hé  ;) )
Je gaat wel snel vooruit: 36 scharniertjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Een testmontage... Het is natuurlijk nog wat proberen, passen en aanpassen. Maar dit is het idee. De messing lamellen dienen als houvast om de styreen deuren aan de scharnieren te bevestigen. Over de lamellen komt langs beide kanten decoratie in styreen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michael

Michiel je gaat snel vooruit, mooie constructie voor de loods deuren.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Ik kijk uit naar je eerste uitgewerkte poorten, Michiel.
Deze loods wordt machtig ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Thanks mannen!

De uitdaging was om een bewegende deuren te hebben, waarvan de totale dikte van de deur (inclusief scharnier) minder was dan een milimeter, opdat de treinen langs de openstaande deuren kunnen rijden. Ik wou ook geen zichtbare aandrijving; geen stangen, geen kabels.

Op zich is het een vrij eenvoudige contructie, maar door de veelvoud zal ik er toch een paar weken mee bezig zijn. Op het moment zit ik door mijn voorraad messing buisjes heen. Morgen is de modelbouwzaak op de hoek dicht. Dat is dus voor dinsdag.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Grote stomer

Wat een werkje ... 36 deuren! Petje af dat je zo veel geduld kan opbrengen.
Ik ben benieuwd naar het eind resultaat!
 

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)