Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

Volgens Gerolf kan ik het hout gewoon onbehandeld laten. Steven vermeldt het risiko op krom trekken of zwellen van het hout als gevolg van een behandeling. Mij lijkt de keuze dan vrij evident, onbehandeld laten, en eventueel alleen de bezoekerskant een kleurtje geven in dunne laagjes. Ik ben gelukkig met deze uitkomst, met mijn dank aan jullie.  ;)

@Jean, mijn voorkeur gaat ook uit naar de oplossing met inleg. Misschien is het wat omslachtiger bij een verhuis van de baan, maar zo dikwijls zal dat ook weer niet gebeuren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

CiteerDit hangt sterk af van de kwaliteit van de plaat, zowel bij mdf als multiplex. 
In principe gaat de kant die je behandeld 'vloeistof' opnemen en uitzetten (langer worden)
zoals bij een 'bi-metaal' zou je kunnen zeggen

Niet enkel tijdens het aanbrengen, ook later is een vochtige ruimte gaat de behandelde kant minder opnemen dan de niet behandelde kant. Daarom beter de 2 kanten gelijk behandelen. Dat is eigenlijk niet veel meer werk, eenmaal je bezig bent. Ook hoef je binnen en buiten niet met dezelfde kwaliteit te behandelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Ik vrees ook meer het opnemen van vocht uit de omgeving.
Dus eerder alles een laagje geven, dan slechts één kant ...

Maar dit is gevoelsmatig, want ik ben geen expert: ik heb nog geen echte baan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Zo vochtig is de ruimte waarin je werkt hopelijk niet. En in diezelfde ruimte droogt je hout ook terug ...
Behandelen (verflaagje) kan allicht geen kwaad, maar Michiel heeft zo op het eerste gezicht degelijk hout gebruikt.
Mijn baantje staat er intussen al heel wat jaren, en ik heb me echt niet bezig gehouden om al het hout aan twee kanten te verven  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#49
De baan staat gewoon binnen in huis. En binnen lijkt me dat hout volledig droog wordt. Mij lijkt er geen gevaar te bestaat dat hout vocht uit de lucht zou gaan absorberen met gevaar op zwellen. Wanneer ik het hout voor de open haard bekijk...

En kurkdroog hout zal ook niet gemakkelijk schimmelen of zo. De enige haar in de boter zou de houtworm kunnen zijn. Ik heb geen enkel idee wat de geliefkoosde levensomstandigheden zijn van die worm, en of een modelbaan daar risiko voor loopt (termijn 20 jaar of meer). Dat ga ik eens opzoeken...

P.S. gevonden, een houtworm houdt niet van verwarmde kamers en volledig gedroogd hout. Dus, ik hou mijn modelbaanbakken onbehandeld.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

Hout ZAL kromtrekken als er vochtigheid aan kan! Invloed van temperatuur is minimaal.
Je bakken bevatten duidelijk veel hout dus kan er wel iets mislopen! Niet overal kan het kwaad als iets krom gaat trekken...
Als je echter op een plaat waar sporen opliggen de bovenkant afsluit door de scenery die erop komt en de onderkant blijft onbehandeld, dan heb je twee verschillende kanten en is de kans op kromtrekken groter.  Thuis heb je wel alles onder controle maar als je er nu en dan de baan mee opgaat...? Wat dan? Stel dat je vandaag (luchtvochtigheid zeer hoog) je baan opstelt in een niet-verwarmde zaal dan zal het hout vocht opnemen... Morgen gaat de verwarming aan en droogt je hout ongelijkmatig... :(

Hoeveel vierkante meter doe je met een pot van 25€? Waarschijnlijk wel heel je baan... Dus, waarom risico lopen?

Michiel

Hoi Dirk,

Ik bouw met gedroogd hout (merendeel multiplex), en gebruik het thuis droog, in een verwarmd vertrek. Ik denk dat op dat vlak er weinig risiko is. Het aanbrengen van scenery is een tijdelijk process, met lijmen, verf en ander nat spul dat maar tijdelijk in natte toestand aanwezig is. De scenery is geen homogene laag, maar een chaotisch samenstelling van allerhande spul. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk niet dat scenery een noemenswaardige oorzaak is van kromtrekken.

Citaat van: Dirky op 26 december 2012, 22:02:31 PM
...Hoeveel vierkante meter doe je met een pot van 25€?
Een pot van wat stel je dan voor om het hout alsnog te beschermen? Beits? Lak? Boenwas?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hoi Michiel,

Knap houtwerk :)

Als je kiest de binnenkant te behandelen, zou ik gewoon een laag gekleurde hout-primer gebruiken.  Je zal die toch ook nodig hebben voor de "publiekszijde" voor te behandelen.

In alle geval succes met je project ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Jurgen

Citaat van: Kautenbach op 26 december 2012, 18:46:18 PM
wow, heftig, zo zie je pas de omvang, goed bezig!!


En de pietluttigheid van de bundel!


Voordien dacht ik altijd van "wow, dat is groot!", maar nu heb ik eerder iets van "is dat alles?".  ;D
Ofwel zijn de segmentbakken gewoon gigantisch waardoor de bundel klein lijkt, dat kan ook.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Dirky

Michiel,

Ik gebruik acryl vernis op waterbasis. Meestal met 5% extra water toegevoegd. Wrijft gemakkelijk uit...

Wat ik bedoel met het scenery-voorbeeld is:
- stel dat je loodsbundel aan de bovenkant van de plaat volledig bedekt wordt met verlijmde ballast, dan is die kant beschermd tegen vocht. De onderzijde neemt wel vocht op. Reden genoeg om te trekken!

(ik heb geen foto's meer van mijn P87 experiment van een paar jaar terug maar die WBP plaat van 12mm was tussen de steunen (op 50cm van elkaar) op één plaats 4mm naar beneden getrokken door de vochtopname. Weliswaar in een onverwarmde werkplaats... Nadat ze door droging weer in positie kwam heb ik er een laag vernis op gesmeerd en het probleem kwam niet meer terug...)
verder... ge zijt zeker goe bezig!  ;)

Michiel

@Dirk en Evan, bedankt voor jullie suggesties. Mijn baan zal in een verwarmde ruimte staan, waardoor ik niet meteen problemen verwacht. Maar ik heb wel begrepen, dat ALS men beslist om te behandelen, dat dat best aan beide zijden tegelijk gebeurt. En in dat geval, lijkt Acrylvernis me wat omdat ik hier toch een hoop kinderen in huis heb die mee-ademen.

@Jurgen, je kijkt op ongeveer vanop een halve kilometer om de loodsbundel (op schaal). Logisch dat het pietluttig lijkt. Maar vrees niet, van zodra ik weer met de scenery begin, kruip ik weer met de lens in het landschap. Dan lijkt het allemaal weer gigantisch. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

MARKLINRIJDER

Michiel,

Het behandelen lijkt me toch aangeraden.

Laatst nog bij een van de vrienden de Boktor ontdekt.

Die vreet alles wat van hout wordt gemaakt
En blijkt meer en meer atief te zijn hier in ons land.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boktorren

Grtjs,

David

Dirky

Niet direct een zorg als je kwaliteits-multiplex gebruikt. Door de gebruikte lijmen - de huidige standaard is beter dan wat vroeger de stempel WBP mocht dragen - zal er geen boktor in je plaat komen... blank massief hout daarentegen blijft kwetsbaar.

Kautenbach

hoi Michiel,

Ik zie nu pas dat je je depot enkel op een plaat hebt gemonteerd? ik zou daar zeker een goed frame onderaanvast monteren, zo'n plaat, zeker met die omvang (ook al is het N) trekt denk ik snel krom, zeker met ransporteren als je em aan de randen oppakt, en je zult er toch mee gaan showen, hopen we ;)