Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

renstimpie

Als ik een tip mag geven over module bouwen...   Maar dit zal je wellicht al wel weten.   

De overgang met de printplaat:   Maak deze eerst uit één stuk.    Soldeer eerst je rail erover.   Slijp de plaat en rail door (liefst met hulpstukjes om je rail op zijn plaats te houden)   slijp dan je print plaats dwars door,  liefst dubbel  (twee streepjes)..   Dan ben je zeker dat er geen verbinding is en moet je niet zoeken achter stomme fouten.   Als het kan,  maak aan het begin en einde van je module een verbinding met je ringleiding.

Over het water (England) verkopen ze zo'n mooie (ik kan niet echt op de verwoording komen)  mannekes en vrouwkes...   Bij het zetten van onze modules,  klikken deze mooi in elkaar   en moeten we deze enkel nog klemmen..  ik zal bij gelegenheid een foto nemen van een module van Eperon D'or.  dan weet je wat ik wil bedoeling.   Heel handig en je module is gezet.

Dit zijn items die wij hebben gemerkt met werkzaamheden van Eperon D'or (MSC HET SPOOR)..  en we merken nu nog kleine items...  die we verbeteren... ;-)   

Greetz

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Michiel

#76
Hoi Tim,

ik vermoed dat ik weet wat je bedoelt met die "mannetjes en vrouwtjes". Ik heb een paar maand geleden 2 paar van die dingetjes gekocht, en ga ze eens uittesten om de loods-"inleg" uitgelijnd te houden ter hoogte van de spoorbundel. Je zal het wel in dit draadje tevoorschijn zien komen.

Je tip ivm het overgangsplaatje heb ik onder arm genomen. Daar ga ik mee aan de slag. Dat lijkt me een prima methode. Ook dit zie je weldra wel in het draadje terugkomen.

De verbinding tussen de bakken onderling heb ik gedaan met 2 dievels en 2 bouten. Elk 8mm exemplaren, waarmee de kisten zonder speling aan elkaar gezet kunnen worden. Het is meer werk dan met die "mannekes en vrouwkes" en een sergant, maar zo dikwijls ga ik geen expo's doen met mijn baan.

Thanks voor je tips, Tim.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik ben begonnen met het kurk leggen. De kurk wordt in stroken van ongeveer 2cm breed naast elkaar door de bocht gelegd, 2 lagen dik. Meteen een strook van 6cm neemt de bocht niet en gaat opplooien en scheuren. Met 3 smalle stroken gaat het net. Het is alles samen beschouwd wel wat werk, maar liever proberen meteen er iets goed van te maken, dan later spijt hebben dat het niet/slecht gedaan werd.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Properkes, Michiel.

Welke lijm heb je gebruikt?
Heb je de kurkstroken volledig met lijm bestreken, of hier en daar een druppeltje?
Indien druppeltjes, heb je de druppels van de 2de laag op dezelfde plaats gelegd, of verschoven tov die van de eerste laag?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik gebruik houtlijm. Beter zou boekbinderslijm zijn, die flexibel blijft. Maar die is op. Ik heb inderdaad sporadisch, zo om de 5cm een druppel gelegd en wat uitgestreken met de vinger opdat het niet te dik blijft. Ik heb niet zitten aftekenen waar die druppels liggen, en doe het gewoon uit de losse pols. De druppels zullen dan wel redelijk verspreid zijn. Het geheel wordt dan een 20-tal minuten met blokken (houtafval) en gewichten vlak gedrukt, want ik wens natuurlijk geen hobbels in het spoorbed.

Wanneer de lijm vanavond helemaal uitgehard is, kan ik eens checken of het een verbetering is (accoustisch), en of ik met dit procedee door ga.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik heb die stroken-methode ook gebruikt, maar verlijmd met Bison-tix.
Een andere dik-smeerbare contactlijm zal ook wel goed zijn
Die lijm dringt niet te diep in de kurk, en daardoor blijft de zaak elastisch  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#81
Ook de "Pattex Contact" lijkt me geschikt, omdat deze contactlijm ook elastisch blijft na uitharden. Alleen het lijmprocedee is nogal omslachtig: de op maat gesneden stroken EN ondergrond karig insmeren, een kwartier wachten, stroken meteen goed positioneren en 3 seconden stevig aandrukken. Je bent 2 keer bezig met 1 kurkstrook.

Boekbinderslijm (werkt zoals houtlijm) werkt makkelijker: stroken op maat snijden, op de stroken lijmstippen aanbrengen, positioneren en een kwartier aangedrukt houden. De uithardtijd is ongeveer evenlang, maar het werkt gemakkellijker.

Voorlopig ben ik nog vollop bezig met de 2de rijbaan van de eerste bak. Stukje per stukje... we komen er wel.

dit is geen reklame voor volle melk
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Is er verschil in elasticiteit tussen boekbinderslijm en PattexContact/BisonTix ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik moet je het anwoord schuldig blijven. Ze blijven elastisch, dat heb ik ondervonden, maar in welke mate, en welke meer of minder, dat zou ik echt niet weten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ERVIN


Steam.N

Citaat van: doomslu op 31 december 2012, 13:34:45 PM
Weegt volle melk meer dan half-volle?  ::)

Voel je je niet goed, Luc ?  ;D
Drink deze avond een extra glasje broebel  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Volgens mij weegt 1kg hamer toch meer dan 1kg melk...


En René Magritte zou zeggen: Ceci n'est pas du lait entier...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Citaat van: conducteur op 31 december 2012, 13:57:20 PM
Volgens mij weegt 1kg hamer toch meer dan 1kg melk...
Klopt als een bus! Laat een pak melk op je vingers vallen, of laat een hamer op je vingers vallen. Lijkt me duidelijk welke kilo het zwaarste is!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

.. geen biertje op zetten, dan komt ie halverwege toch weer omhoog ivm gewichtsvermindering ;D

kilootje veren erop leggen, goed voor de verdeling vh gewicht (over de kamer ;D)

ff serieus, ziet er netjes uit Michiel, ben benieuwd naat de sporenleggerij, ook op de overgangen!