Brussel-Noord anno 1920 (bouw van het eerste segment: de loods)

Gestart door Michiel, 01 november 2012, 16:02:49 PM

Michiel

De schaduwsporen worden niet gespijkerd, geschoefd of gelijmd. Ze blijven gewoon los liggen. Ik klem ze wel tussen kurkstroken. Een eigen uitvindsel want ik heb het nog nergens zo gezien. Ik hoop dat op deze manier de geluidsoverdracht minimaal is, dat er ruimte is voor termische uitzetting en dat de rails een beetje doorbuigt met het gewicht van de loc om het elektrisch contact te bevorderen. Persoonlijk vind ik dit een super-vonst, maar de tijd zal uitwijzen of het ook werkelijk zo zal zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Michiel, imheb toch eat vragen bij deze methode:
- zijn de tussenstriken zélf wél gelijmd op de ondergrond?
- ben je niet bang dat de sporen tijdens transport gaan loskomen?
Wat geluid en thermische uitzetting lijkt je opstelling natuurlijk wel zin te hebben
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Hoi Jean,

de tussenstroken zijn inderdaad gelijmd, maar ook weer karig, zo om de 5 cm een druppel lijm. Op de foto ontbreekt inderdaad nog het stukje dat de sporen in hun zitting houdt. Dat is een stukje kurk dat centraal half over de bielzen ligt, en voorkomt dat de sporen omhoog kunnen komen. Maar nogmaals , het is allemaal experimenteel, en de toekomst moet uitwijzen of het deugt.

De 2 rijtuigen op de foto zijn er om de overhang te testen. Het zijn de langste schaal-N rijtuigen die er zijn (ooit occasie voor 2 x €1 gekocht), en als deze rijtuigen door de bocht komen, dan komen alle rijtuigen door de bocht.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Goeie vondst, maar het lijkt me toch niet zonder risico.
Stel dat je de rails ook om de 5cm met lijm druppelt, blijft alles toch flexibel genoeg?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Hoi Michiel,

Netjes gedaan.

Moest je toch opteren te lijmen, kan je eventueel montagelijm gebruiken.

In schaduwstations gebruik ik om de x-aantal centimeters een klein dotje transparante montagelijm.  Het dotje strijk ik wel uit om te vermijden dat de lijm boven de dwarsliggers uitkomt.  Het voordeel van de lijm is dat deze flexibel blijft.  Welke montagelijm? Soudal, fix all, tec7, pattex, bizon, ...

Succes met het vervolg van je project ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Ik heb de bak eens omgedraaid, en inderdaad, de sporen komen te gemakkelijk los. Een druppeltje lijm om ze op hun plaats te houden zal best zijn. Evan, de term "montagelijm" ken ik niet, maar ik heb hier nog wel Pattex contactlijm liggen. Die blijft ook flexibel. Ik zal de rails daarmee vastleggen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hoi Michiel,

Pattex contact lijkt me ook goed... ;)  Dei blijft ook redelijk flexibel

Die montagelijm is te vinden in tubevorm of vullingen met spuitstuk voor spuitpistolen.  Ze gebruiken montgelijm om plintjes, sierlijsten, schrijnwerk, sanitair materiaal, isolatie, etc.  te verlijmen.  Je kan er ook mee afkitten en de lijm is vaak verkrijgbaar in verschillende kleuren.

Persoonlijk heb ik tijdens het modelbouwen altijd een pistool bij de hand omdat ik m'n styrodur of schuimplaten mee lijm, de rails, kurk, sommige houtwerken, gebouwen, etc...

Succes en plezier verder ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

Net gezien in de folder van de Lidl... montagelijm van Pattex, 1.99€ voor 400gr  ;)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Bedankt voor te tips!  ;)

Ooit hoop ik tussen het geautomatiseerd verkeer over mijn Brussel-Noord-baan handgestuurd te rijden met een camera-locomotief. Bovengronds is het uitkijken voor armseinstanden, maar ondergronds ga ik geen armseinen neerzetten. In de plaats komen er DOU-LED seinen (groen/rood) waarmee ik 3 seinbeelden kan maken: groen, geel en rood. Dat is meer dan voldoende. Op die manier kan ik ook ondergronds, en door het schaduwstation, op zicht te kunnen rijden en zien dat het sein, en dus het rijpad, veilig is.

Dit alles is nog verre toekomstmuziek, maar eenmaal overdekt kan ik er nog moeilijk bij, dus nu al maar vast de seinen voorzien. En móói hoeft het ding helemaal niet te zijn, want het is er toch hartstikke donker.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hoi Michiel,

Ga je de tunnel binnenin verlichten?
Ik stel om volgende reden die vraag:
Vermoedelijk gaat je camera onderin de tunnel werken met Infrarood.  Deze dingen zijn tegenwoordig uitgerust met zulke IR-led.
Als je dan je beeld ziet, is het mogelijk dat je het verschil niet gaat zien tussen Rood of groen.

Dit kwam gewoon bij me op en gooi het bij deze meteen in de groep ;)

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Evan, ik heb daar helemaal niet bij stilgestaan, maar je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk! Helemaal niet aan gedacht ivm dat IR probleem! Dus toch asmseinen plaatsten!  ;D

Nee, dat zou helemaal te gek zijn. Maar voor de vuist gedacht zijn er 2 oplossingen: IR uitschakelen of verlichting toevoegen. Ik denk dat het laatste nog een paar voordelen heeft: licht bij ongelukken, ontsporingen en kleine werkzaamheden. Zeker iets dat ik ga overwegen.

Bedankt voor je klare kijk,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Anders kan je ook een systeem verzinnen met twee losse ledjes:
Je kijkt dan enkel of ze aan staan(= logisch 1) of uit (=logisch0)
Dan heb je al 4 mogelijke combinaties die elk iets kan betekenen.

Bv

Led1.  Led2
0.       0       Doorrijden toegelaten
0.       1.       Vertragen
1.       0.      Niet gebruikt
1.       1.      Stop
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Hoi Rian, die duo-leds zíjn 2 losse leds, maar in 1 behuizing met 1 gezamelijke poot. Jouw logische tabel is exact wat ik doe (groen/geel/rood) en de vierde mogelijkheid (bij jouw "niet gebruikt" en dus verloren) wordt bij mij gerecupereerd voor het volgende sein, waar de logische tabel verschoven is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Je moet mij niet uitleggen wat een duoled is... Maar mijn idee om het infrarood probleem op te lossen was om daarmee te werken. Om het aantal, en de positie van een brandende led te zien heb je geen verschillende kleuren meer nodig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum