Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

4e minibaantjeswedstrijd???

Gestart door DavidT, 29 oktober 2012, 17:29:42 PM

Pol

Ik denk dat de vraag moet gesteld worden wat juist de achterliggende bedoeling is van de wedstrijd.
Volgens mij is dat in eerste plaats het promoten van onze hobby door te tonen welke wonderlijke dingen er gecreëerd kunnen worden.
En in tweede plaats (in willekeurige volgorde natuurlijk) het bieden van inspiratie voor beginnende en gevorderde modelbouwers.

Als ik een beetje in de goede richting zit met bovenstaande dan is het eindresultaat het belangrijkste en moet gelet worden op de algemene sfeer van de baan. Een onrealistische baan die ook nog eens een onrealistische indruk maakt, kan dan weinig kans maken op prijzen. Maar een baan met een fictieve draaischijf die echter een realistische indruk maakt, zou dan wel kunnen.

En tijdslimiet lijkt me niet interessant gezien het volgens mij al jaren zo is dat mensen die niet klaargeraken met hun werkstuk het afwerken tegen de volgende editie? Of vergis ik me?

Ik wil alvast als bezoeker een zo goed mogelijke show; de competitie is daarbij van ondergeschikt belang, maar kan wel een motivatie zijn voor de bouwers. Als denk ik echt niet dat de meesten het daarvoor doen, al is een nominatie natuurlijk wel leuk voor het eergevoel!

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

doomslu

Pol heeft het goed gezien: "Volgens mij is dat in eerste plaats het promoten van onze hobby door te tonen welke wonderlijke dingen er gecreëerd kunnen worden.
En in tweede plaats (in willekeurige volgorde natuurlijk) het bieden van inspiratie voor beginnende en gevorderde modelbouwers."

Ik zou daar nog willen aan toevoegen:
- de kans geven aan modelspoorders om aan een grote expo deel te nemen.
- een ludiek aspect aan de expo toevoegen. De wedstrijd trekt kijklustigen en verwekt discussies (dit draadje is het bewijs).
- voor het publiek is het stemmen en het kunnen winnen van een prijs een extra element.

En nog iets, toen ik zondagavond, al een poos na sluitingstijd de winnaar met een reuzegrote smile op me af zag komen, dan was mijn expo extra geslaagd.  ;)

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

knibbelknabbel

Ik zou ook eens graag meedoen, maar ik zou dan willen meedoen met een module die later dan ook op mijn andere modules kan aansluiten. Het zou een stimulans zijn om die bepaalde module dan volledig tot in de puntjes af te werken.

Maar in dit geval zouden de regels niet te streng mogen zijn. Ik zou vrij moeten kunnen kiezen mbt de afmetingen, sporenplan, enz... Akkoord, je kan dan zeggen, dan kan iedereen meedoen die nog ergens een module heeft staan. Maar is dat niet de bedoeling? Zoveel mogelijk kandidaten aantrekken, mensen over de streep trekken om mee te doen aan een expo? Ikzelf zou nooit meedoen wegens tijdsgebrek om naast mijn baan nog eens een baantje te maken waar ik achteraf niets meer mee doe...

Steven123

Citaat van: knibbelknabbel op 31 oktober 2012, 10:14:28 AM
Ik zou ook eens graag meedoen, maar ik zou dan willen meedoen met een module die later dan ook op mijn andere modules kan aansluiten. Het zou een stimulans zijn om die bepaalde module dan volledig tot in de puntjes af te werken.

Maar in dit geval zouden de regels niet te streng mogen zijn. Ik zou vrij moeten kunnen kiezen mbt de afmetingen, sporenplan, enz... Akkoord, je kan dan zeggen, dan kan iedereen meedoen die nog ergens een module heeft staan. Maar is dat niet de bedoeling? Zoveel mogelijk kandidaten aantrekken, mensen over de streep trekken om mee te doen aan een expo? Ikzelf zou nooit meedoen wegens tijdsgebrek om naast mijn baan nog eens een baantje te maken waar ik achteraf niets meer mee doe...

Ik heb in feite hetzelfde gevoel, er is hier thuis al zo weinig plek om iets te stockeren; dus voor mij zou het ook interessant zijn om aan een bruikbare module te werken (in mijn geval zou het dan wel spoor1 zijn).  Ik heb wel begrip voor het originele idee van de minibaantjeswedstrijd, dus ik kijk wel of er iets uit de bus komt, zoniet dan is dat ook zo  :P

Groeten
steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Metpetergaathetbeter

misschien moet er volgende keer maar eens een grote banen wedstrijd zijn met opgelegd oppervlakte? Misschien eens een idee om die mansen hun ideeen op beperkte ruimte te zien !

Groeten Peter ;)

Michiel

Citaat van: Steven123 op 31 oktober 2012, 10:18:56 AM
Ik heb in feite hetzelfde gevoel, er is hier thuis al zo weinig plek om iets te stockeren; dus voor mij zou het ook interessant zijn om aan een bruikbare module te werken (in mijn geval zou het dan wel spoor1 zijn).  Ik heb wel begrip voor het originele idee van de minibaantjeswedstrijd, dus ik kijk wel of er iets uit de bus komt, zoniet dan is dat ook zo  :P
Het is heel goed mogelijk om een vaste baan en de minibaantjeswedstrijd te combineren. Je kan een sectie uit je vaste baan (of modulebaan) uitwerken als wedstrijdbaantje, en als het klaar is in je thuisbaan inwerken. Als voorbeeld, kijk eens naar de minibaantjes van Gerolf; het rangeerheuvelbaantje en de kermis waren gepland voor, en zullen opgenomen worden in, zijn vaste baan! Een pure win-win situatie!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Mischien moet men stoppen om het publiek mee te laten beslissen wie wint. Als ik volgend jaar met een blote plaat met sporen kom en ik koop 1000 toegangskaarten voor vrienden dan val ik bijna zeker in de prijzen. Ook kan men de verdeling van de punten beter vast leggen. Bijvoorbeeld huizen in zelfbouw zijn meer punten waard dan uit de doos op zelfbouwwissels en gekochte wissels. Ik denk dat dit het niveau van de modelBOUW met de tijd veel meer omhoog gaat krikken. En dan weet je op voorhand bijna op hoeveel punten je kan rekenen.
En er kan gerust ook een publieksprijs uitgereikt worden voor mijn part.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Jan, de organisatoren zullen er geen probleem mee hebben dat iemand 1000 toegangskaarten koopt.  ;D

Je hebt er zelfs niet eens zo veel nodig... er zijn ongeveer 700 formulieren binnengekomen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Gaan we dan al niet snel naar een elite wedstrijd?

Ik denk dat het publiek gewoon een leuk baantje wil zien waar ook iets op te zien is. De vier seizoenen had gewoon veel tafereeltjes op het baantje staan. Leuk voor de kinderen en ook de volwassenen konden zoeken naar de kikker en de vlinder.
Gerolf zijn baantje hebben we hier zien evolueren op het forum en was volledig zelfbouw, wij weten dat, maar het publiek zag alleen enkele kermisattracties.
Cru gezegd, maar zo is het. Het aspect van hoeveel tijd, geld of zelfbouw er in zo'n baantje gekropen is gaat volledig verloren bij het publiek.

@ Luc: Dat bevestigd dan meteen ook mijn vermoeden dat niet iedereen zijn kaartje invult om te stemmen.

Mijn frank is trouwens net gevallen dat Robbes gewoon niet bestaat.  :-[ Dat baantje leek nochtans verdomd echt!  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

factageklerk

Citaat van: janjozef op 31 oktober 2012, 11:26:13 AM
Mischien moet men stoppen om het publiek mee te laten beslissen wie wint.
Jan

Daar ben ik het niet mee eens, ik vind de mening van het publiek juist een meerwaarde. Maar wat ik wou weten wie is de vakjury,op welke basis word deze samengesteld?
 

doomslu

Je hebt twee soorten publiek: de modelspoorders, die er dus iets van kennen, en de grote massa, die er niets van kent...
Die grote massa heeft zijn zegje gedaan, wat leidt tot enkele verrassende resultaten...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 31 oktober 2012, 16:40:14 PM
Je hebt twee soorten publiek:
Daarom het idee om een rangschikking en prijzen te hebben volgens de jury, en een prijs van het publiek.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rochevalien

Geef je door diegenen die afgehaakt hebben te laten verder werken ook niet een signaal dat je eigenlijk zolang als je wil kan werken aan een inzending?


+1  Zo denk ik er ook over.

Rochevalien

 Het zou een stimulans zijn om die bepaalde module dan volledig tot in de puntjes af te werken.

>>Is dat dan niet de bedoeling van élke wedstrijd??? Een coureur van een kermiskoers rijdt toch ook mee om te winnen en niet omdat hij graag fietst.

Maar in dit geval zouden de regels niet te streng mogen zijn. Ik zou vrij moeten kunnen kiezen mbt de afmetingen, sporenplan, enz... Akkoord, je kan dan zeggen, dan kan iedereen meedoen die nog ergens een module heeft staan.

>> :o :oWelja ,laat iedereen alles  meebrengen wat ze nog hebben staan.Dan heb je nog meer mini-baantjes dan andere banen.

  Ikzelf zou nooit meedoen wegens tijdsgebrek om naast mijn baan nog eens een baantje te maken waar ik achteraf niets meer mee doe...

>> Ik heb nu één diorama en twéé mini -baantjes staan waar verder niet veel meer mee gebeurd. Een baantje maken dat aan de grote baan kan aangekoppeld worden is géén optie door het gekozen concept en sporenplan.
Alleen iemand die nog aan de opbouw van zijn baan bezig is kan daar rekening mee houden.   
[/quote]

Michael

Even off topic

Gerrit zijn onderstaande bruggen zelfbouw of weet je nog van welke fabrikant die zijn?

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154