Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Barve-haut versie 2.0

Gestart door knibbelknabbel, 30 september 2012, 17:10:55 PM

knibbelknabbel

Met de nakende verhuis van de modelbaan naar de zolderruimte, is het misschien beter om een modelbaan te hebben die aan de zijkant staat, waardoor je in het midden gemakkelijker kan rondwandelen, want in de nok is er het meeste plaats om te staan...
Ik zou dan de huidige baan "in stukken" kappen, waardoor ik het meeste kan hergebruiken. Zo wordt heel het station hergebruikt, en de locdepot. Het station wordt ook uitgebreid door sporen bij te steken in het midden. Dan kan ik langere treinen binnenpakken ;-)
De baan zou geen cirkelbaan meer zijn, maar een hondenbeen. Er zijn 2 keerlussen voorzien, en in de grootste keerlus (aan de overzijde) zijn er 8 (!) lange opstelsporen voorzien (doodspoor). Dan kan ik volledige treinsamenstellingen laten staan op de baan en moet ik ze niet in kasten steken. De treinen kunnen ook "rondrijden" op de modelbaan, maar gebruiken de keerlussen. In de grootste keerlus is ook een inhaalspoor voorzien, waar je een trein op kan laten wachten. Zo rijden de treinen niet zomaar rondjes, maar komt er ook eens een andere trein op de baan tevoorschijn...
De sporen worden in zijn geheel verplaatst met onderplaat en al op een nieuw "frame". De reeds geplaatste seintjes dus ook. En heel de baan wordt ook in kleinere "modules" opgesplitst. Dit voor eventueel te kunnen vervoeren naar expo's ofzo... Zo kan ik ook module per module afwerken op een andere plaats. Per module komen de decoders en andere techniek op dezelfde plaats onderaan, en met een simpele multi-stekker worden alle modules aan elkaar gehangen. Per module is er ook een stekkerplug voor die rijregelaar in te steken. Da gaat properder zijn dan de spaghetti die nu onderaan die baan hangt...
Die modules worden dan op de zolder op een te maken staketsel gezet waar onderaan ingemaakte kasten komen voor gerief weg te steken. De baan zal wel wat lager staan door het dak, maarja, daar kan ik wel mee leven ;) Als de baan "op verplaatsing" is, dan zetten we de modulebakken gewoon op (eventueel zelfgemaakte) schragen.

Hieronder een aantal 3D-tekeningen...


Een algemeen zicht op de nieuwe modelbaan...


Locdepot.


Station en kleine keerlus.


Grote keerlus met inhaalspoor en opstelbundel.


Op z'n geheel...

Steam.N

Joeri,

Serieuze uitdaging !
Zet hier maar regelmatig wat fotos zien.  Benieuwd hoe dit gaat lopen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

knibbelknabbel

Weet er iemand een ideale lengte voor de modulebakken?

evan

Persoonlijk hanteer ik 1 a 1,2 meter op 60 a 80 cm.  Maar!  Het belangrijkste is dat het door je deuren raakt en de traphal bijvoorbeeld.  Transport is ook een belangrijke factor.

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

itchy

Hier ook: 120 x 90 cm. Ik zou zeker niet groter gaan...
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Durango

Hier ook dezelfde maten als Evan
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

prulleman

als je je aan een veelvoud van 30cm houd, past het in alle camions of camionetten. maar ik zou niet groter dan 120/90 gaan voor de grootste modules en standaard 120/60 aanhouden. denk eraan dat je een module van 50 breed alleen kan dragen, 60 word al heel moeilijk. ik weet er alles van (hoe het niet moet bedoel ik)

knibbelknabbel

Merci voor de reakties!

Ondertussen een paar wijzigingen gedaan aan het baanontwerp. Het station is nu niet recht, maar is gebogen. Alles leek mij wat te "kaarsrecht", hetgeen in het grote voorbeeld meestal niet het geval is. Ook rijden de treinen dan niet achteraan de module, aan en afkoppelen van treinen op de goederensporen is dan gemakkelijker, aangezien op die plaats het dak schuin naar beneden komt. Daardoor moesten de vertakking enzo ook hertekend worden.

Wat vinden jullie ervan?


Station...


Vertakking, die nu in de andere richting ligt...


Algemeen zicht...


Zoals het nu is en afgebroken zal worden...


Let niet op de rommel  ;)


Jurgen

Ik zou op 1 of andere manier dat "schaduwstation" wegwerken zodat het niet meer zichtbaar is, of toch al veel minder opvalt.

Plaats de locomotievenwerkplaats desnoods bovenop het schaduwstation via een enkelsporige lijn of laat een enkelsporige lijn langs die werkplaats langs gaan tot over die opstelplaats en keerlus voor je treinen. Zo heb je twee stations, een groot doorgaand en een kleiner station dat je als kopstation kan uitvoeren of als doorlopend station.

Het is maar een idee hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

knibbelknabbel

Een idee dat zeker het overwegen waard is! Ik zal mijn inspiratie eens laten werken binnekort :)

knibbelknabbel

Vorige dagen ben ik wat bezig geweest om de plannen wat te wijzigen om alles wat meer "leuk" te maken  ;) . Rekening houdend met de raadgevingen alhier...

Hier de foto's:


Algemeen plan 2D


Bocht met houtlosplaats


Parade-baanvak


Andere zijde station


Vertakking


Draadmodel vertakking

Graag jullie opmerkingen!

Gerolf

Ik zou snoeien in je station, tenminste als het (ook) bedoeld is voor personenverkeer.
Je hebt immers geen plaats voor perrons, stationsgebouw, (illusie van) het stadje waar het station voor bestaat, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wisselstromer

blijkbaar  ga je ook met alleen maar trek/duwtreinen en treinstellen rijden want in je schaduwstation heb je enkel kopsporen???
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

knibbelknabbel

Citaat van: Gerolf op 23 oktober 2012, 09:52:13 AM
Ik zou snoeien in je station, tenminste als het (ook) bedoeld is voor personenverkeer.
Je hebt immers geen plaats voor perrons, stationsgebouw, (illusie van) het stadje waar het station voor bestaat, ...

Ja het is wat "benepen", maar de perrons kunnen er liggen en het SG ook. Eventueel kan de rand van de tafel daar wat opschuiven. Het dorp komt meer op de berg te liggen...


knibbelknabbel

Citaat van: wisselstromer op 23 oktober 2012, 13:00:44 PM
blijkbaar  ga je ook met alleen maar trek/duwtreinen en treinstellen rijden want in je schaduwstation heb je enkel kopsporen???

Inderdaad veel stellen en trek-duw... De goederentreinen rijden op de 2 keerlussporen waar 2 secties zijn. Ook worden goederentreinen op de kopsporen gezet die een andere loc krijgen. Zo rijdt niet steeds dezelfde loc met dezelfde trein, en kunnen er "losse ritten" ingezet worden van het locdepot naar het schaduwstation en omgekeerd. Er wordt genoeg plaats voorzien in het schaduwstation om het aan en afkoppelen te vergemakkelijken, doordat het locdepot hoog genoeg ligt...